• Jennie91

    Bakning med litet barn?

    Hej hej!
    Ja som rubriken säger, är det ok att baka med en litet barn 2 år. Hon är rätt smart och stor för sin ålder. Men otroligt vimsig och energisk. 

    Och i så fall så undrar jag om ni har några tipps på saker att baka. Nått som är gott och enkelt. Nått som inte har en 20 ingredienser och tar hela dagen. Bullar kanske kan vara nått men kan de vara med då, blir det inte mer att kolla på när hon är så liten?

  • Svar på tråden Bakning med litet barn?
  • Mrs Moneybags

    Chokladbollar kan vara kul för henne att mojsa runt i. Ge henne en egen skål så kan du göra lite "finare" bollar. 

    Det är ju något av det roligaste barn vet - att baka och få smaka smet och deg mm. Det tycker min 12-åring fortfarande om. Glad

  • Disa35

    Eller marsipangodis, nu när det snart är jul.
    Kanske småkakor, få ingredienser och mycket pyssel. T ex schackrutor.

  • Jennie91
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-14 10:58:17 följande:
    Bakning med litet barn?

    Chokladbollar kan vara kul för henne att mojsa runt i. Ge henne en egen skål så kan du göra lite "finare" bollar. 

    Det är ju något av det roligaste barn vet - att baka och få smaka smet och deg mm. Det tycker min 12-åring fortfarande om.  // Glad


    Ohh ja det kan ju vara perfekt tack så mycket. Och som sagt det är ju väldigt gott. Men man får nog göra som du sa i så fall med en egen skål för lär ju slickas och så en hel del. 
  • Jennie91
    Disa35 skrev 2023-11-14 11:04:15 följande:
    Bakning med litet barn?

    Eller marsipangodis, nu när det snart är jul.
    Kanske småkakor, få ingredienser och mycket pyssel. T ex schackrutor.


    Ja det är sant är ju snart jul så lite julgodis hade man ju kunnat göra. Så kan hon göra små figurer i marsipanen och doppa dem i choklad. 

    Aldrig gjort sånna rutor. Är de lätta? Men ja småkakor kan man kanske göra så kan hon smaka på degen 
  • Phalaenopsis

    Kolasnittar/kakor funkar bra. Man kan göra dem som små bollar som man plattar till istället för rullar, som ju kan vara knepigt för små barn.

    Jag har annars en bakbok som jag varmt rekommenderar för barn som inte kan läsa än. Mycket pedagogisk. Måtten är färgkodade och med lite nagellack så kan man koda de man har hemma också. (Jag har ändrat receptet en smula.)

  • Aliona

    Klart att det går bra! Barn älskar att baka och det är bra för båda motorisk och sensorisk utveckling och matte. 


    Jag brukar baka kolasnittar, chokladsnittar, chokladbollar, kladdkaka, sockerkaka eller havreflarn med mitt lilla barn. Det är alla lätta recept som inte har många ingredienser, och det går fort. Smulpaj och scones är också lätta, lite mindre söta bak. 


    Muffins är roligt, men det brukar bli hemskt kladdigt när man ska få i smeten i formarna 

  • Disa35
    Jennie91 skrev 2023-11-14 13:00:37 följande:
    Ja det är sant är ju snart jul så lite julgodis hade man ju kunnat göra. Så kan hon göra små figurer i marsipanen och doppa dem i choklad. 

    Aldrig gjort sånna rutor. Är de lätta? Men ja småkakor kan man kanske göra så kan hon smaka på degen 
    Schackrutor är ganska enkelt, lite pill att få ihop dem men det är ju det som är kul Glad
Svar på tråden Bakning med litet barn?