• J023

    Vad behöver införskaffas till första barnet? Tips?

    Snart är det black friday och tänkte passa på att kolla efter bra pris på saker man behöver införskaffa sig till det kommande barnet.

    Vad har ni andra gravida köpt?

    Och ni som har barn sedan tidigare, vad har ni upplevt att man behöver första tiden? Bra/dåliga köp?

    Babyskydd och barnvagn behöver man såklart, vilka funktioner har ni upplevt som bra eller något skillt märke man ska kolla efter?

    Jag har också kollat in twistsheaks badbunke som går att fälla ihop. Är den så bra som alla influencers påstår? 😊

    Jag är gravid för första gången så är helt oerfaren. Tacksam för tips 😊🙏

  • Svar på tråden Vad behöver införskaffas till första barnet? Tips?
  • yny

    Jag är också gravid med barn nr 1 så har ju inte testat grejerna än :) Men saker jag fått tips om och som jag införskaffat är

    - Babyskydd som kan klickas fast direkt på barnvagnens chassi
    - Bärsjal
    - Babynest
    - Bedside crib (istället för "vanlig" spjälsäng)
    - Jag köpte stokkes flexi badbalja istället som också kan vikas ihop
    - Flaska att splasha vatten på fiffi så man slipper torka med toapapper postpartum
    - Kylande pads till bröstvårtorna och vårtgel
    - Lidokaingel att lägga på bindorna till postpartum

    Har köpt massa annat med men specifikt dessa grejer har andra mammor tipsat om :) 

  • Jemp

    Kläder (men tänk på att de växer fort)
    Filt
    Babynest
    skötväska
    bärsjal eller sele
    amningskläder (om du ska/vill amma)
    Skötbord
    Spjälsäng (men olika barn sover olika mycket i dem? vissa inte alls). 

    Ang barnvagn är det ju lätt att hitta begagnat (precis som mycket barnsäker överlag). Fundera på era behov: går du mycket i skogen? Har ni mycket snö? Åker ni ofta kommunalt? 

  • Jemp

    Napp och en nappflaska kan vara bra att ha hemma. 


    babysitter och babygym har vi haft rätt stor nytta av också, men dröjer några månader innan det behövs.

  • Maymom

    Allt beror ju lite på hur ni har det hemma.

    Jag rekommenderar:
    barnvagn
    babyskydd
    Bröstvårtscreme till dig, Purelan, börja vid första amning, vänta inte tills du får ont.
    vita små tvättlappar från ikea, krama
    blöjor+wipes, våtservetter tycker vissa är skönt att ha med till bb då en del tycker det är jobbigt att torka sig efter förlossningen.
    bärsjal
    Filt
    babyolja
    mjuk badhandduk till barnet
    några klädesplagg stl 56 ev nån i storlek 50, men inte för mycket, de växer fort i början.😊 omlottbodys, byxor, strumpor(!) pyjamas.
    mössa.
    amningsbh+bh-inlägg/amningskupor


    Babymonitor kan vara väldigt skönt att ha om barnet sover ute i vagnen eller på annan våning
    Babynest, enklare med samsovning
    Ev bröstpump, om behov finns, tex om det sprutar mycket så kan det vara bra att ta ut lite så inte trycket blir för kraftigt, eller om barnet sover länge som min så kan det vara skönt att få ut lite.

    Har man inget badkar kan det såklart vara smidigt med badbalja när de vuxit lite. I början funkar handfatet😊


    väldigt få barn sover i spjälsäng men vissa uppskattar det såklart.
    Skötbord tycker jag är överflödigt. Räcker gott med Ikeas mjuka skötbädd och bärbar skötväska. Man orkar kanske inte gå ifrån sovrummet för att byta mitt i natten...men beror ju lite på hur man bor också.

    Jag har kört britax smile, väldigt nöjd. Bra varukorg, bra höjd för mig, smidigt att byta mellan babyskydd, ligg och sittdel. tittade på nån annan vagn där man var tvungen att vinkla bak liggdelen för att få loss den. Britax liggdel är lätt att ta loss och bära in om barnet somnat tex.  Lätt att köra, man behöver inte ta i för att vagga barnet lite lätt i den. 

  • Holaquetal12

    För i tiden köpte man ingenting. Men okej som rutinerad förälder ger jag dig tips. bärsele, nappflaskor nappar i stort antal, blöjor, ersättning, lactulos längre fram, Alvedon oral lösning med styrka 24mg per mm med ingående oral spruta, enkla bomullskläder inte för många i små storlekar för de växer ur dem på 3 veckor, en barnvagn kan köpas begagnad samt bilbarnstol. Så det räcker. massa servetter modell blöta Och.modell Torra 

  • Holaquetal12

    Glömde strumpor så långa som möjligt och småtighta ungen vaskar dessa i enorm mängd oavsett ålder 

Svar på tråden Vad behöver införskaffas till första barnet? Tips?