• Skogslemur

    Jag firade inte min man på fars dag, borde jag ha dåligt samvete?

    Jag vill gärna få andras åsikter på om jag agerat helt fel här eller inte: 

    I min familj har man aldrig firat fars/mors dag, vilket däremot är viktigt i min mans familj (har jag nu fått veta). Jag och min man har en 2-årig dotter tillsammans och om bara två veckor ska vi få ett andra barn. 

    Inför  fars dag övervägde jag olika alternativ på att uppmärksamma honom och tänkte ordna en fika. Dagarna kring fars dag mådde jag ovanligt dåligt i min graviditet, ville bara ligga och blunda, men kunde ju inte det på grund av vår dotter. Jag hade ingen ork till något extra. Dagen innan sa jag till honom att vi kanske inte firar fars dags alls, för att stämma av hur han ställde sig till det. "Inga problem", sa han, "det räcker med att ni är här". ungefär.

    På kvällen på fars dag säger han att han är besviken över att jag inte firat honom alls. Att han hade hoppats på något, så som en teckning från vår dotter eller en liten present som hon kunde ge. Han påminde mig om att an hade gett mig en liten present på mors dag. 

    Jag fick jättedåligt samvete. Samtidigt tänker jag på om det verkligen är rimliga förväntningar han har? Fars dag är väl ändå främst barnen som ska fira och vår dotter är för liten för att förstå något av det. Dessutom är jag höggravid och extremt trött. 

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Jag firade inte min man på fars dag, borde jag ha dåligt samvete?
  • Anonym (Kimchi)

    Nu är alla dessa dagar mest gör handlarnas skull. Men det är riktigt dåligt av dig att inte ha planerat något slags farsdagsfirande från barnet. Att skylla på en graviditet är  uselt Eftersom det handlar om planering. Du har kunnat scrolla från sängen om någon sista minuten grej. Lotter. Blommor. Annat kul. Nej å vi vill inte höra ett pip ifrån dig om missad morsdag. Karma vettu. 

  • Valuta2019
    Anonym (Varför) skrev 2023-11-14 09:06:30 följande:

    Är pappans extremt höga prestation med att bidra med en spermie verkligen nåt att fira??


    kan du sluta sprida manshat
  • Anonym (G)

    Jag tycker att han är konstig.
    Du är inte hans barn?
    Jag tycker inte att man ska fira sin man / fru på fars eller mors dag.

    Jag tycker man  kan hjälpa sina barn att fira när barnen själva är tillräckligt stora att de vill och förstår vad det handlar om.

    Alla får göra som man vill såklart dock man har ingen rätt att sura och kräva att man firas. 

  • Tom Araya
    Skogslemur skrev 2023-11-13 22:47:45 följande:

    Tack för tipsen och tankeställaren. Jag hade inte behövt baka eller göra något mer ansträngande som jag tänkte, utan bara köpt en digital triss eller få dottern att rita en teckning. 

    Jag håller med om att vår kommunikation i det här fallet var riktigt dålig. Vi har inte firat mors/fars dag innan eftersom dottern varit så liten, förutom förra mors dag. Det är inte heller något vi pratat om ifall man är van vid från att fira i sina familjer.


    Precis, det är tanken som räknas och er dotter har garanterat tankar om omtänksamhet, glädje, kärlek och tacksamhet till sina föräldrar, även om uttrycken inte alltid är helt klara.
    Bara en varm kram och uppskattande ord kan många gånger räcka.
    När folk säger "fira" så misstolkar de det ofta som fest/kalas eller i alla fall en fin middag och presenter, men firande (oavsett vad det är) handlar ju i första hand om att uppmärksamma något och dela glädje kring det.
  • Tom Araya
    Anonym (B24iyg) skrev 2023-11-14 07:06:10 följande:

    Det är ju ändå bara en kommersiell dag för handeln, no big deal


    Ja, påsk, jul, nyår, midsommar, allhelgona, födelsedagar, bröllopsdagar, "lillördag", fredagsmys, helger mm är ju bara kommersiellt påfund som vi människor själva inte har någon glädje av att uppmärksamma.... Skrattande
  • Anonym (JB)

    Då kunde ju han tagit över graviditeten några dagar om det var så förbannat viktigt med en present. Obestämd

  • Anonym (Lis)
    mammatill6 skrev 2023-11-14 17:50:23 följande:

    Så länge du inte blir sur om inte mors dag firas så.


    Du har uppenbarligen inte läst ts.

    Ts bryr sig inte om mors dag, men fars dag är viktig för mannen. ts är dock höggravid och sa till mannen att hon inte orkar göra nåt speciellt i år, han sa att det först var ok men blev ändå sur i efterhand.

    Mannen borde kunnat ha lite överseende just i år, framförallt när ts sagt att hon inte orkar.
    Men ts kunde ju även ha förberett tidigare eller gjort nån liten enklare ansträngning, typ beställt hemkörning, bara för att visa att tanken fanns där. Men ibland är det svårt att tänka så långt när man mår dåligt.
  • Anonym (Mamma Mu)

    Tycker inte du ska ha dåligt samvete för att du inte orkade att fira din man på fars dag?du mådde ju inte ok.
    Men jag har alltid firat fars-dag och mors-dag både i mitt föräldrahem och i mitt hem. 
    Vi tycker om att uppskatta varandra och fixa lite guldkant på vardagen med lite mer ansträngning som en gofika på kvällen eller en frukostbricka på morgonen på sängen.
    Visste jag att dessa dagar firades i min respektives familj hade jag varit väl förbered,lämnar sällan saker åt slumpen men sådan är jag.
    Min egen pappa begär inte mycket utan är en väldigt enkel man men OJ vad han blir glad när vi uppmärksammar honom😊

  • Anonym (Jadu)

    Hade situationen varit omvänd så hade det varit svallande känslor hos er mödrar. Familjeliv visar sitt fula tryne i denna tråd och även vilket klientel som hänger här.

    Jag menar inte alla, men många denna tråd.

  • Anonym (Underlig man)

    Jag måste nog säga att jag skulle ha blivit besviken på ts. Som i kommentarerna så vissa bryr sig inte och andra bryr sig.


    Jag brukar ibland göra som kvinnor gör..
    Säga en sak och mena en annan..
    Test på om dom bryr sig. Jag tycker det skall komma av sig själv att fira fars/morsdag.
    Det är inte så tungt att gå in på nätet och köp biobiljetter så man kan gå ut en kväll tillsamman. Eller något annat roligt som man kan göra tillsammans.
  • Anonym (Anonym)

    Håller fullkomligt med ovanstående svar!
    Är mamma själv 

  • felicityporter

    Att fira behöver verkligen inte innebära någon storslagen fest eller ens innebära en fika. Det hade tagit ett par extra sekunder för dig att lägga ett fint kort i kundkorgen samtidigt som när du handlat mat på ICA (något du haft gott om tid på dig att göra). Det är väldigt enkelt att köpa något litet också för att visa extra uppskattning, t ex lite fin choklad, något annat godis han gillar och två biobiljetter och allt kan ske online för minimal ansträngning. Att be din dotter rita något till pappa är väl heller inte alltför belastande kan jag tycka.

    Förstår du inte att det känns som att han inte är värd att ägna ens en extra liiiten tanke när du inte ens pallar med om att klicka hem något litet från internet eller ens pallar med att lägga ned ett fint grattis på fars dagskort i kundvagnen då du ändå handlat mat nån gång den här månaden antar jag?

    Nej, du är extremt egoistiskt tycker jag.

  • Anonym (H)

    Jag tycker nog att vi mammor fixar något firande till fars dag - ffa om barnen är för små att fixa själva. Jag tycker det ger en gest om att mamman tycker pappan är en bra pappa

  • Anonym (man50)

    Livet är fört kort, omvärlden är för grå... för att inte fira...

    Sen som någon ovan sa, läs inte in för mycket i ordet "fira". Kan ju räcka med att man uppmärksammar dagen. Har man små barn så räcker det ju för sjutton med en liten teckning (!). Lite godare mat, baka en kaka, en "go-fika"... Allt behöver inte vara oxfilé och bubbel och dyra presenter...

    Far-och mors-dag handlar ju i sak om familjen. Sen kan man orera kring högtider som alla-hjärtans-dag, halloween, kanelbullensdag etc bla bla - som möjligen kan ses mer som att göda redan feta ICA-Handlare...

    Själv så har jag svårt för människor som väljer bort "firande". De saknar antingen en kreativ förmåga, är lata, och/eller är snåla, eller anser att deras tid är sååå värdefull och det hinns inte med... Tråkiga människor helt enkelt.

  • Anonym (Biobonus)

    Lent gjort av dig. Var bättre förberedd nästa gång. Var ute i god tid. 

  • Anonym (S)

    Varför fira fars/mors dag innan barnen förstår vad det är frågan om och på eget bevåg fixar något själva?? Det är inte partnern som ska styra upp och fixa som om det vore nån slags födelsedag, utan barnen som firar sin far/mor! Hörs lite på namnen.... Jag skulle inte vilja att min partner fixade något och låtsades att vår 3 månaders tycker jag är "Världens bästa mamma" etc. Vaddå tillgjort?? Men det är ju bara att hoppas att han ligger i kräksjuka nästa mors dag så kan du pippla om sen att han borde "planerat bättre", tvingat det lilla barnet att rita en teckning helt utan känsla bara för det SKA göras, inte för att barnet själv vill! "Du borde bakat något!". Är det bara män här som inte har en susning om hur det är att bara hög-höggravid??
    Grattis och Lycka till med liten bebis! ❤️

Svar på tråden Jag firade inte min man på fars dag, borde jag ha dåligt samvete?