• Anonym (Hjälp)

    Någon annan i min situation? Behöver tröst och stöd

    Hej 

    Min sambo har lämnat mig med 2 små barn och flyttat till Malmö. Vi bor i Helsingborg. Jag har ett barn sedan tidigare också. Så ensam med 3 barn, känns fruktansvärt tufft. Så krossad.

    Hur ska alla se på mig? Kvinna som lyckats förstöra 2 äktenskap och barn med 2 olika män....

    Sista mannen  fick utbrott och hade tidigare missbruksproblem.. Det blev bråk hela tiden, vid minsta diskussion och han vägrade ändra på sig...

    men kanske bevisar sig vem han var nu när han skiter i mitt barn sedan innan som såg honom som pappa och nu byter stad dessutom och jag får allt ansvar för barnen....

    Snälla ge mig tröst någon i liknande situation? Blir det bra? Är jag mindre värd? Var det mitt fel?

  • Svar på tråden Någon annan i min situation? Behöver tröst och stöd
  • SmulanFnulan

    Du är inte mindre värd. Däremot så behöver du prata med någon för det är alldeles uppenbart att du söker dig till fel män.

  • Anonym (Hjälp)
    SmulanFnulan skrev 2023-11-13 16:00:51 följande:
    Någon annan i min situation? Behöver tröst och stöd

    Du är inte mindre värd. Däremot så behöver du prata med någon för det är alldeles uppenbart att du söker dig till fel män.


    Det har jag verkligen lärt mig och jag får hjälp nu... Men hur ska jag tänka om mig själv och att om att jag blev lämnad?
  • Anonym (Ammi)

    Det är väl du som har en annan tråd om exets beroende?

    Ja, du har vetat om hans beroende i flera år, ändå skaffade du ytterligare ett barn med honom. Jag tycker du framstår som väldigt ung och naiv, och det tror jag andra också tycker. Men varför lägga energi på vad andra tycker? Lägg all den energi du lagt på honom och ert dåliga förhållande på framtiden istället. Tänk så bra det blir för barnen att slippa ert toxiska förhållande. Ta hjälp av nära och kära. 

    Och framför allt, skaffa ingen ny man, läk dina sår och ge barnen det dom behöver och har längtat efter. 


     

  • Anonym (Mimmi)

    Att han inte bryr sig om ditt första barn måste du acceptera, det kan kännas hårt med är elt normal.

    Är det stor åldersskillnad på barnkullarna?

  • Anonym (apoliva)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-11-13 16:12:10 följande:
    Det har jag verkligen lärt mig och jag får hjälp nu... Men hur ska jag tänka om mig själv och att om att jag blev lämnad?
    Det är just det du ska prata med någon om. Någon som är en terapeut eller psykolog. 

    Det är inte ditt fel att det tog slut, men det är alltid två personer i en relation som har ansvar för vem man väljer och hur relationen utvecklas. 
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-11-13 16:12:10 följande:
    Det har jag verkligen lärt mig och jag får hjälp nu... Men hur ska jag tänka om mig själv och att om att jag blev lämnad?
    Att han gjorde det du borde gjort för länge sedan. Tyvärr är väl risken stor att du tar tillbaka honom. 
  • Anonym (Herakles)

    Spelar ingen roll vad andra tycker. Vad som spelar roll är hur ditt och dina barns framtida liv kommer att se ut. Välj glädje, kreativitet, integritet, humor, vidareutveckling, kämparanda och stolthet framför ältande, offertänkande och osäkerhet. Du är bra som du är - jobba på det och du kommer se hur mycket ljusare och bättre allt blir. Och vad skönt att du slipper honom i din närhet!

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Herakles) skrev 2023-11-13 17:04:04 följande:

    Spelar ingen roll vad andra tycker. Vad som spelar roll är hur ditt och dina barns framtida liv kommer att se ut. Välj glädje, kreativitet, integritet, humor, vidareutveckling, kämparanda och stolthet framför ältande, offertänkande och osäkerhet. Du är bra som du är - jobba på det och du kommer se hur mycket ljusare och bättre allt blir. Och vad skönt att du slipper honom i din närhet!


    Troligtvis missbruk som spökat och orsakat alla bråk...
    Bad om drogtest och då vägrade han och köpte jävla massa sprit plötsligt för att förmodligen avvänja sig från drogerna. Rädsla för drogtest, förklarar allt för mig.
  • Anonym (Väljbättre)

    Redan innan jag hann läsa allt fick jag intrycket av att du väljer dåliga män och har en låg självkänsla. Ditt värde sitter inte i dina relationer! Av din korta beskrivning av din senaste man låter det som något positivt att han lämnat. Det är inte hälsosamt om det lätt uppstår bråk i en relation. Om jag tolkar det du skrev rätt så verkar han inte ha behandlat ditt första barn på ett bra sätt. Man behöver inte anta en faderroll men oavsett blir man en rollfigur för barnet och det är viktigt att man behöndlar barnet med respekt. Stor varningsklocka om den andra parten inte gör detta.
    Mitt råd, fokusera på dig själv och dina barn. Ta hjälp av en psykolog för att reda ut ditt inre och jobba på dig själv. Det är det enda sätt för att du i framtiden ska välja rätt person och känna att du är värd kärlek och välmående. 

    Du klarar detta! Ta bara en dag i taget. 

  • Anonym (Herakles)

    Om det funnits missbruk så är det verkligen hög tid att den här personen försvinner ur ditt och dina barns liv. Det kommer förbättra er livskvalitet avsevärt och ni kommer befrias från all oro som hans närvaro måste ha inneburit. Ge det tid och tålamod - din familj kommer att bli mycket starkare och lyckligare utan all stress. 

  • Vingor

    Livet är som det är och givetvis finns detaljrik två sidor på alla mynt. Just nu är det bara hålla sig till positiva rutiner äta sova bra och försöka gå på promenader. Viktigt att du tar handeln dig själv och barna nu och tar dig igenom det här ❤️

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Herakles) skrev 2023-11-14 07:59:56 följande:

    Om det funnits missbruk så är det verkligen hög tid att den här personen försvinner ur ditt och dina barns liv. Det kommer förbättra er livskvalitet avsevärt och ni kommer befrias från all oro som hans närvaro måste ha inneburit. Ge det tid och tålamod - din familj kommer att bli mycket starkare och lyckligare utan all stress. 


    Håller med... missbruket har orsakat bråken.... Han tror inte det, men jag tror de. Han har flyttat och jag är rätt säker på att han ångrar sig någon gång. Vad tror ni? Viktiga är att jag aldrig går tillbaka... och fokuserar på att sluta klandra mig och ta hand om barnen. Jag har varit utsatt även om han vill få de att låta tvärtom nu.

    När jag bad om drogtest om han ska träffa barnen vägrade han började han handla jävla massa från systembolaget för att troligtvis försöka avvänja piller med alkohol för att drogtest inte ska visa något.

    Varför ska man annars köpa alkohol på en måndag för över 1000 kr?

    Behövde få svar på vad allt handlat om och tror detta var svaret...jag behövde för att förstå att jag inte varit hemsk och gå vidare,
  • Anonym (Herakles)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-11-14 09:16:27 följande:
    Håller med... missbruket har orsakat bråken.... Han tror inte det, men jag tror de. Han har flyttat och jag är rätt säker på att han ångrar sig någon gång. Vad tror ni? Viktiga är att jag aldrig går tillbaka... och fokuserar på att sluta klandra mig och ta hand om barnen. Jag har varit utsatt även om han vill få de att låta tvärtom nu.

    När jag bad om drogtest om han ska träffa barnen vägrade han började han handla jävla massa från systembolaget för att troligtvis försöka avvänja piller med alkohol för att drogtest inte ska visa något.

    Varför ska man annars köpa alkohol på en måndag för över 1000 kr?

    Behövde få svar på vad allt handlat om och tror detta var svaret...jag behövde för att förstå att jag inte varit hemsk och gå vidare,
    Spelat det egentligen någon roll i långa loppet? Vad jag menar är att även OM det inte berodde på missbruket så förtjänar inte du eller barnen att leva med stress och oro på det här sättet...för varje sekund som går blir traumat djupare. Titta framåt, inte bakåt. Det kommer bli bra!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Herakles) skrev 2023-11-14 09:44:32 följande:
    Spelat det egentligen någon roll i långa loppet? Vad jag menar är att även OM det inte berodde på missbruket så förtjänar inte du eller barnen att leva med stress och oro på det här sättet...för varje sekund som går blir traumat djupare. Titta framåt, inte bakåt. Det kommer bli bra!
    Tack så mycket för alla svar.

    Tror ni en sådan här person ångrar sig så småningom som tar beslut i missbruk? Vill aldrig tillbaka men vill vara förbered.d...
  • Anonym (Herakles)

    Omöjligt att säga men det får vara deras problem, inte ditt. Kanske någon gång i framtiden blir han ren och vill träffa barnen, men det är lååååångt i framtiden. Den dagen, den sorgen.

Svar på tråden Någon annan i min situation? Behöver tröst och stöd