• snigeln123

    Börja äta kött igen efter 21 år

    Jag slutade äta kött när jag var två år samtidigt som min familj, dock åt vi fisk ibland och det gör de fortfarande. Men jag blev 100% vegetarian när jag började skolan. Sen vegan när jag var 16. När jag var 21 insåg jag att det inte var hållbart med min ätstörning och började äta ägg och mejerier igen. Min ätstörning är väldigt bra nu men jag känner för hälsans skull att jag vill äta kött igen.

    Jag har add och läste att omega3 ska vara bra då. Omega3 tabletter är svindyra om de ska vara bra så känner hellre att jag vill äta fisk då och hatar alger. Tycker om fisk väldigt mycket.

    Har även järnbrist och borde egentligen ta tillskott men har velat fixat det med maten istället. Så har ätit en del spenat och pumpakärnor och sånt som innehåller mycket järn. Hjälper ej. Så funderar på lever. Älskade leverpastej när jag var mindre så borde fortfarande tycka om det.

    Men då till problemet. Försökte äta fisk nu i helgen och jag ville men min hjärna ville inte och jag kräktes upp allt. Tre gånger. Gav upp tillslut. Hur ska jag komma över den mentala spärren att döda djur är mord. Nu ser jag bara det som ett kretslopp, ett ekosystem men nej, min hjärna är typ fortfarande vegan...

  • Svar på tråden Börja äta kött igen efter 21 år
  • snigeln123
    Anonym (Solros) skrev 2023-11-13 12:44:30 följande:

    Du har förmodligen fler brister än enbart järnet. Vegetabiliskt järn är inte att föredra om du ämnar försöka komma till bukt med din järnbrist. Järn ifrån animalier har kroppen mycket lättare att tillgodogöra sig, så rikta främst in dig på att försöka den vägen. 


    Angående tillskott. Så kan du testa 1 tablett Hemofer varannan dag, tillsammans med ett glas apelsinjuice. Det kommer ge dig en skjuts på vägen. Skulle din mage reagera negativt på Hemofer, får du prova ett annat. Ibland kan det vara lite tjorvigt att hitta ett som magen tolererar. 


    Sedan går du och tar om en fullständig blodpanel och fullständig järnpanel efter ca 2 månader. Sikta på runt 80-100 i ferritin om referens intervallet är uppåt 150. Högre om det är uppåt 300. Men övriga järnmarkörer inklusive blodpanelen hjälper till att visa helhetsbilden av hur det står till med järnet i din kropp. 


    B12 har garanterat varit ett problem såvida du inte ätit högdos tillskott under hela perioden du var vegetarian och vegan. Multivitamin räcker inte på långa vägar. Det är alldeles för lågt doserat. Just B12 är det vitamin våra kroppar har absolut svårast att ta upp. 


    Så länge du inte har neurologiska symtom, och där inte verkar föreligga någon annan diagnos som orsakar problem med upptaget. Räcker oralt tillskott. Annars B12 injektioner. Idag är det populärt med Methylcobalamin som B12 källa, men tar du den formen så se till att kombinera med adenosylcobalamin. Då kroppen inte kan omvandla Methylcobalamin till den mängd adenosyl som också behövs. Finns en kombinations tablett ifrån Cytoplan. Även om du äter kött nu igen, så skulle jag rekommendera en tids tillskott framöver. Du behöver sannolikt få upp dina depåer, och det snabbt. Att trycka i sig kött är inte snabbaste vägen. Viktigt att ditt folat ligger bra till, om det är lite lågt lägg till ett folsyra tillskott under tiden som du tar B12 tillskott. (Obs. Om du har neurologiska symtom krävs initial ersättsbehandling med injektioner. Varken att äta mer kött, eller ta oralt tillskott kommer lyckas bita på neurologiska symtom tillräckligt snabbt för att undvika risken för bestående nervskador när läkningsprocessen dröjer). 


    Om du inte vet vad som räknas som neurologiska symtom så ta en titt på listan på hemsidan jag länkar till. Det står ett N utmärkt bakom varje symtom som är neurologiskt. The B12 Society har även en FB grupp med gratis rådgivning och stöd. Vi (jag skriver vi då jag ingår i admin/mod teamet) ser en hel del både vegetarianer och veganer som är i behov av hjälp. Så är vana att vägleda kring hur man bäst hanterar läget, baserat utifrån dels hur blodproverna ser ut. Symtomen. Vad för kost personen önskar äta fortsättningsvis. Där finns absolut dom som vill fortsätta vara vegetarianer eller veganer, och det är helt okej. 


    https://www.theb12society.com/signs-and-symptoms 


    Jag är hittills den ende svensktalande moderatorn, resterande är engelskspråkiga. FB stödgruppen är engelskspråkig, men vill man ha rådgivning på svenska. Så antingen skriv ditt inlägg just på svenska, eller be om att få rådgivning av den svenska moderatorn. Så kommer den admin/mod som först ser inlägget, tagga mig. 


    Eftersom det skulle bli väldigt enkelt att identifiera mig väljer jag att skriva under anonymt nick här. Vill också undvika att få PM om privat rådgivning. 


    Tack så mycket för sånt utförligt svar, du är verkligen kunnig! Jag har faktiskt slarvat på b12... Kanske tagit någon vecka då och då men inte ens gjort slut på en helt burk, har köpt två brukar i hela mitt liv och båda är halvtomma. 
  • Tow2Mater

    McDonalds - du kommer inte ha en aning om vad du äter, din hjärna kommer vara helt forrvirrad och du kan bara njuta av smaken.

  • Anonym (Malin)
    Tow2Mater skrev 2023-11-13 16:41:13 följande:

    McDonalds - du kommer inte ha en aning om vad du äter, din hjärna kommer vara helt forrvirrad och du kan bara njuta av smaken.


    När jag var vegetarian var McDonalds det enda kött som inte smakade som kött haha! Det har verkligen ingen särskild köttsmak. Men billigt är det! 
  • snigeln123
    Tow2Mater skrev 2023-11-13 16:41:13 följande:

    McDonalds - du kommer inte ha en aning om vad du äter, din hjärna kommer vara helt forrvirrad och du kan bara njuta av smaken.


    Haha kommer nog bara köra på ekologiskt svenskt kött...
  • Goneril

    Många goda kostråd i tråden; du har ju själv kommit fram till att du borde äta såväl kött som fisk, men tanken på att det som ligger på tallriken är ett mordoffer kväljer dig. Vilka argument skulle då kunna övertyga dig om att dödande av djur såväl som fisk är acceptabelt?                                                                                                                                                                                Till syvende och sist har utvecklingen av den mänskliga rasen varit avhängig av bytesdjur och den fisk man lyckats fånga. Det har ju varit proteinkällorna, kolhydrater har också behövts och där har naturen tillhandahållit bär, växter och så småningom spannmål. Förr I tiden, innan djuruppfödningen industrialiserades, sköttes djuren av jordägande bönder, de allra flesta tog väl hand om sin boskap; alla visste att de kor som mådde bra gav mycket mjölk och de nötkreatur som hölls för slakt gav mycket bättre kött om de var friska och välmående. Det som givit hanteringen dåligt rykte och fått många att välja en vegansk livsstil är den industriella kötthanteringen där ägarnas vinstmarginal är det viktigaste.                                                                                                              Personligen tror jag att problemet med dålig och ovarsam djurhållning skulle kunna minska med bättre kontrollsystem och en beredvillighet från oss konsumenter att betala mer för charkprodukter. Rent hälsomässigt ska vi ju dra ner på rött kött, men trots allt måste vi tänka på B12-behovet, så en viss mängd behöver vi om man inte vill äta tillskott på burk.                                                                                                                     Nu gällde det ju fisk i tråden, frågan är om fiskar kan känna smärta? Jo, det kan de, broskfiskar har studerats; de har receptorer som gör att de känner smärta och ångest när de hugger i en krok. Även där måste ju samma princip gälla, varsam hantering. Alltså: VI konsumenter måste göra andra prioriteringar och vara beredda att betala mer för kött och fisk. Rött kött kan vi säkert dra ner på utan att det får några hälsomässiga konsekvenser, snarare tvärtom är det bra för oss.

  • Anonym (Maja)

    Bara en tanke - om du ska äta ekologiskt - passa på att köpa av en lokal köttbonde som säljer. Då vet du dessutom att djuren har gått nära och mått bra. 

  • beli

    Hur menar du att du vill börja äta kött av hälsoskäl? Nuförtiden blir ju allt fler vegetarianer av just hälsoskäl.

    Så länge du äter mejerier och ägg så klarar du dig finfint. Man klarar sig fint även som vegan, men då måste man hålla bättre koll på sin kost.

  • snigeln123
    Goneril skrev 2023-11-13 20:48:14 följande:

    Många goda kostråd i tråden; du har ju själv kommit fram till att du borde äta såväl kött som fisk, men tanken på att det som ligger på tallriken är ett mordoffer kväljer dig. Vilka argument skulle då kunna övertyga dig om att dödande av djur såväl som fisk är acceptabelt?                                                                                                                                                                                Till syvende och sist har utvecklingen av den mänskliga rasen varit avhängig av bytesdjur och den fisk man lyckats fånga. Det har ju varit proteinkällorna, kolhydrater har också behövts och där har naturen tillhandahållit bär, växter och så småningom spannmål. Förr I tiden, innan djuruppfödningen industrialiserades, sköttes djuren av jordägande bönder, de allra flesta tog väl hand om sin boskap; alla visste att de kor som mådde bra gav mycket mjölk och de nötkreatur som hölls för slakt gav mycket bättre kött om de var friska och välmående. Det som givit hanteringen dåligt rykte och fått många att välja en vegansk livsstil är den industriella kötthanteringen där ägarnas vinstmarginal är det viktigaste.                                                                                                              Personligen tror jag att problemet med dålig och ovarsam djurhållning skulle kunna minska med bättre kontrollsystem och en beredvillighet från oss konsumenter att betala mer för charkprodukter. Rent hälsomässigt ska vi ju dra ner på rött kött, men trots allt måste vi tänka på B12-behovet, så en viss mängd behöver vi om man inte vill äta tillskott på burk.                                                                                                                     Nu gällde det ju fisk i tråden, frågan är om fiskar kan känna smärta? Jo, det kan de, broskfiskar har studerats; de har receptorer som gör att de känner smärta och ångest när de hugger i en krok. Även där måste ju samma princip gälla, varsam hantering. Alltså: VI konsumenter måste göra andra prioriteringar och vara beredda att betala mer för kött och fisk. Rött kött kan vi säkert dra ner på utan att det får några hälsomässiga konsekvenser, snarare tvärtom är det bra för oss.


    Absolut tänker jag betala mer för kött och fisk, planen är att köpa det mesta på reko ringar.
  • snigeln123
    Anonym (Maja) skrev 2023-11-13 22:32:55 följande:

    Bara en tanke - om du ska äta ekologiskt - passa på att köpa av en lokal köttbonde som säljer. Då vet du dessutom att djuren har gått nära och mått bra. 


    Japp, planerar att bland annat köpa av min kusin som säljer på reko ringen där jag bor, brukar redan köpa ägg av henne. Har sett folk sälja fisk på reko ringen också.
  • snigeln123
    beli skrev 2023-11-13 23:16:34 följande:

    Hur menar du att du vill börja äta kött av hälsoskäl? Nuförtiden blir ju allt fler vegetarianer av just hälsoskäl.

    Så länge du äter mejerier och ägg så klarar du dig finfint. Man klarar sig fint även som vegan, men då måste man hålla bättre koll på sin kost.


    Min kost ser bra ut nu, äter massvis med nyttigheter. Men gick in i min journal igår och kollade på ett blodprov för några år sedan, mitt b12 låg på gränsen likaså järn. Känner inte för att ta tillskott när man kan äta en varierad kost.
  • Phalaenopsis

    Jag har tyvärr inga praktiska råd för att vänja om hjärnan, äckelkänslor är starka grejer. Men det finns ett helt forum på Reddit för exveganer och där finns säkert lite tips. Hittar du inte tillräckligt så finns det garanterat många som gärna svarar på frågan. 

  • beli
    snigeln123 skrev 2023-11-14 10:50:59 följande:
    Min kost ser bra ut nu, äter massvis med nyttigheter. Men gick in i min journal igår och kollade på ett blodprov för några år sedan, mitt b12 låg på gränsen likaså järn. Känner inte för att ta tillskott när man kan äta en varierad kost.
    Men alltså, som vegetarian är det ju inga problem att få i sig B12 och järn. B12 finns i ägg, mjölk och ost. Järn finns i baljväxter, nötter, gröna bladgrönsaker etc. Kombinera järnet med nåt C-vitaminrikt, så tas järnet bättre upp.

    Själv tänker jag inte ens på ovannämnda grejer, utan jag äter bara (varit vegetarian sen 1995, och äter numera även fisk) och jag har inget fel på mina värden. Det är därför jag blir så förvånad av att du ska börja äta kött fastän du egentligen inte vill - för du behöver ju det inte!
  • Anonym (högerveganen)
    snigeln123 skrev 2023-11-13 08:38:42 följande:
    Börja äta kött igen efter 21 år

    Jag slutade äta kött när jag var två år samtidigt som min familj, dock åt vi fisk ibland och det gör de fortfarande. Men jag blev 100% vegetarian när jag började skolan. Sen vegan när jag var 16. När jag var 21 insåg jag att det inte var hållbart med min ätstörning och började äta ägg och mejerier igen. Min ätstörning är väldigt bra nu men jag känner för hälsans skull att jag vill äta kött igen.

    Jag har add och läste att omega3 ska vara bra då. Omega3 tabletter är svindyra om de ska vara bra så känner hellre att jag vill äta fisk då och hatar alger. Tycker om fisk väldigt mycket.

    Har även järnbrist och borde egentligen ta tillskott men har velat fixat det med maten istället. Så har ätit en del spenat och pumpakärnor och sånt som innehåller mycket järn. Hjälper ej. Så funderar på lever. Älskade leverpastej när jag var mindre så borde fortfarande tycka om det.

    Men då till problemet. Försökte äta fisk nu i helgen och jag ville men min hjärna ville inte och jag kräktes upp allt. Tre gånger. Gav upp tillslut. Hur ska jag komma över den mentala spärren att döda djur är mord. Nu ser jag bara det som ett kretslopp, ett ekosystem men nej, min hjärna är typ fortfarande vegan...


    Hej. Jag förstår att saker kan kompliceras av ätstörningar, men du säger att den är bra nu, så hoppas verkligen att det då inte blir något återfall där. Men är du helt säker på att det inte skulle gå att få ihop en bra antingen vegansk eller vegetarisk kost? Om du blev vegan när du var 16 så kanske du inte hade vissa kunskaper i näringslära och matlagning om vilka näringsämne och mängd som man behöver få i sig, och minst lika viktigt hur man varierar kosten bra, så den inte blir ensidig.


    För min del önskar jag fortsätta som vegan. Du säger att du bara ser animalierna som del i  kretslopp - ja, men i alla fall som jag ser på det så väljer man ju själv som individ vilka kretslopp man ingår i, och för min egen del känns det som att val av sådana kretslopp som inte inkluderar kött/fisk/mejerivaror/ägg är mer kärleksfulla kretslopp.


    Jag brukar inte använda ordet mord, men jag resonerar i termer av mer/ mindre kärleksfullt. Jag är även djurrättsaktivist, men inte av den gamla sortens unga/vänster/aggressiva utan jag är lite äldre/långt till höger/ lite lugnare och ropar inte "kött är mord", men jag arbetar på andrasätt.

Svar på tråden Börja äta kött igen efter 21 år