• Anonym (kanske_dör_ensam)

    Är det idiotiskt att skaffa barn som autistisk och ensamstående?

    Jag är rädd att åldras ensam. Har inga vänner och kommer antagligen vara singel för resten av livet (just den aromantiska biten stör mig dock inte alls). 

    Jag har en mild autism där jag klarar allt i vardagen fint men är extra stresskänslig, känslig för sinnesintryck, mycket svårt att få vänner, tystlåten och lite inne i mig själv. Många märker inte min diagnos men alla märker att jag är "tyst" och högkänslig. 

    Som ung ville jag inte ha barn. Jag var rädd att de skulle ärva mina svårigheter vilket skulle bli ett helvete både för mig och dem. När jag var i tidiga 20-årsåldern genomförde jag en abort med motiveringen "genom att inte föda ett barn räddar jag ett barn från lidandet på jorden". Då trodde jag fortfarande att jag skulle hitta livsmening i ett jobb och i att någon gång kunna få vänner. Om pappan är riktigt socialt kompetent dock, hade de generna kunnat räcka för att ge barnet förutsättningar för ett mer värdigt liv än mig? 

    Hur dålig ide är det att skaffa barn i min situation? Jag har liksom inget liv, ingen mening och är som sagt mycket ensam och det lär ju inte bli bättre med åren. Utifall jag skaffar barn skulle jag vara ensamstående förälder. Är det ens möjligt att jag skulle klara det med min särskilda sårbarhet? Jag skulle behöva gå till socialen för avlastning genom kontaktfamilj kanske, har ju inga vänner eller partners som kan hjälpa mig. Vad gör man annars när man är oerhört ensam och inte ser någon mening? Tar sig själv av daga? Den biologiska klockan tickar...

  • Svar på tråden Är det idiotiskt att skaffa barn som autistisk och ensamstående?
  • Anonym (mjo)

    Jag tycker många andra skrivit bra i tråden, t.ex första inlägget.

    Lägger till lite förslag på saker som skapar meningsfullhet men inte är fullt så krävande och drastiska som att bli ensamstående morsa:

    Skaffa djur - hund, katt? Vissa fåglar har jag hört är riktigt sällskapliga. Det gäller förstås att vara otroligt påläst innan man tar hand om ett djur också så att det blir berikande för både människa och djur. Men förberedelsefasen kan vara kul också så man väljer rätt art / ras / osv!

    Boka in upplevelser i din framtid - ett hett tips när saker känns lite deppiga och meningslösa är att boka en resa, en konsert, ett museibesök, jag vad du tycker är kul. Gärna lite längre fram i tiden så att man får gå och drömma om det ett tag innan. När man är framme vid tidpunkten för ena saken så bokar man in sig på nästa!

    Skaffa en hobby - kan vara socialt, gå nån kurs, gruppträning osv eller något mer enskilt som måleri eller trädgård eller liknande.

    Lycka till!

  • Gaskarl
    Anonym (Thea) skrev 2023-11-13 07:16:24 följande:

    Det är modigt av dig att fundera så här och ställa frågan. Men jag vet inte om ett barn är räddningen. Om du är känslig för stress och förändringar, högkänslig och i behov av struktur (?) så kan ansvaret som förälder pusha det på alla hålla och kanter. Även som en icke-autistisk person med alla möjliga former av stöd (man, nära släktingar som kan rycka in, gott samhälleligt stöd, god ekonomi osv) så är det tufft vissa dagar. Jag är också åt det högkänsliga hållet och har perioder då jag behöver få gå undan och vara för mig själv. Och de behoven kan komma precis när som helst, jag kan känna plötsligt när det håller på att välla över att nu måste jag bara få gå en promenad i skogen en halvtimme och ladda om.... men se det var inte möjligt för nu kom mellanstadiebarnet precis hem från skolan och behöver prata av sig (som kräver att jag kan GE energi) medan den lille håller på att få tänder och vill bli buren. Pappa kommer hem om ett par timmar, så då kommer jag att få avlastning för han känner verkligen mig och kan se vad jag behöver. Då kommer jag kunna få en paus. Men inte nu. 

    Man kanske får lugna barn som gör att man aldrig når den där botten, där man absolut har tuffa dagar men där det är hanterbart. Eller så får man själv en dipp samtidigt som barnet/barnen är i en väldigt krävande fas eller visar sig ha behov som är alltjämt bestående. Man vet liksom inte.

    Att gå in i ett föräldraskap och särskilt ensam, när man vet allt det här och redan från början ser sig behöva stöd av socialtjänsten känns inte helt vettigt. Kan du skapa ett sammanhang och få en "familj" på annat sätt?


    Vilket bra, och klokt svar.
  • Anonym (Helenia)
    Anonym (ett) skrev 2023-11-13 08:51:04 följande:
    Ett barn ska få finnas till för sin egen skull, inte som sällskap för dig varken nu eller när du blir gammal. Det är helt fel ingång för att bli förälder.

    Sen måste du fundera både ett och flera varv på vad du har att erbjuda ett barn i form av liv och uppväxt. Stresskänslighet, ensamhet, inne i dig själv, allt det för du ju vidare till barnets liv i så fall. 
    Nåja - vi skaffar väl alla barn för att vi tror att vi ska få ut något av det? (Om graviditeten inte kom till av misstag; då blir det ofta ännu värre.) Det ÄR egoistiskt att skaffa barn - men det är mer eller mindre egoistiskt beroende på vad man kan erbjuda barnet, som du också är inne på i ditt andra stycke.
  • Anonym (Helenia)

    Jag tycker inte att du ska skaffa barn utan en man.

    För det första tycker jag att det ALLTID är fel att göra det, för att ett barn behöver både en mamma och en pappa för att bli en hel människa. Det är viktigt det där, att interagera med både en förälder av sitt eget kön och en förälder av det motsatta könet, under olika perioder av uppväxten. Får man inte det, så blir det brister - även om många såklart klarar sig hyfsat ändå. Vidare är det viktigt att veta sin identitet, att känna hela sitt ursprung och sina riktiga släktingar. ETT möte med donatorn vid 18 års ålder räcker ingenstans alls.

    För det andra är det oerhört jobbigt att ta hand om ett barn ensam, och du har dessutom större behov av egen tid än normalmamman har. Bara en sådan sak som att man konstant har sömnbrist, tills barnet börjar sova hela nätter (och vissa barn har svårigheter med detta i åratal). Jag kommer ihåg hur utmattad jag var, och bara räknade timmarna tills min man skulle komma hem, så att jag skulle få ta en dusch eller en tupplur, eller bara få gå en promenad ensam eller stänga in mig i sovrummet och läsa en bok eller sitta vid datorn i en halv timme utan att bli störd... 

    För det tredje så blir det i stycke två ÄNNU mycket värre för dig, med ditt behov av ensamhet och egen tid som är större än de flestas. Jag tror tyvärr att du inte kommer att stå ut med tillvaron som ensam mor - som är jobbig för vem som helst (ensamma mödrar är överrepresenterade i självmordsstatistiken, trots att de borde ha ett enormt stort incitament att finnas kvar för sina barns skull) men som sagt ännu mycket värre för dig. Och DET kan gå ut över barnet!

    För det fjärde så kommer ditt barn förmodligen att ärva åtminstone en del av din mentala make-up, och då finns det ingen där som kan lära barnet hur man får kamrater, hur man försvarar sig om någon är elak o.s.v.. Man kan alltid hoppas att barnet kommer att få charmgener och sociala gener ifrån donatorn, som överväger, så att barnet kan klara detta alldeles av sig självt utan något stöd (stöd från personalen på dagis och i skolan kan man tyvärr inte räkna med; de brukar missa det som händer i barngruppen/klassen, eller bara skita i det). Men jag skulle säga att riskerna är för stora. 

    För det femte skulle detta stackars barn troligen inte få några syskon heller...  Vilket är en otrygg situation även för den som kan skaffa sig vänner, för syskonen har alltid varandra, medan bästa kompisen när som helst kan svika och skaffa sig en annan Best Friend for Ever... och då står man där ensam igen. (Är själv endabarn.) 

    Nej, jag skulle bestämt avråda. Om du ska ha barn, så ska det vara tillsammans med en man som inte har något av dina svårigheter. Någon som är trygg och harmonisk, social och självsäker. Börja där!

  • Anonym (Helenia)
    Anonym (J) skrev 2023-11-13 10:15:59 följande:

    du skriver att du gjort en abort, alltså har du klarat av att skapa någon form av relation? Sex är liksom intimt och inget man gör utan att tala med personen först. Så varför kan du då inte skaffa vänner eller en partner? Förstår ej. 


    Ja DET reagerade jag också på. Om hon någon gång har kommit så långt med en man att de haft sex, så kan det inte vara HELT låst på den fronten. Om det inte handlade om en våldtäkt, men då är väl abort nästan självklart oavsett allt annat. Utveckla gärna detta, TS! Hur många sexuella relationer har du haft, och hur långt kom du i dem (uttalat flick-och-pojkvän, samboskap?)
  • Anonym (Helenia)
    Anonym (Om) skrev 2023-11-13 14:46:49 följande:

    Om autismen är en riktig diagnos som står i dina journaler så har barnmorskan en skyldighet att anmäla till socialen. Och du har varken nätverk eller pappa till barnet. Chansen är extremt stor att socialen omhändertar barnet tyvärr ( och jo detta är sant har själv autism och hade pappan och hans familj inte varit med så hade dom tagit barnet på bb, det spelar ingen roll att jag är en bra mamma då dom har en mall och regelverk att gå efter) 


    Nu ljuger du rakt av, eller så har du träffat på konstiga människor både på MVC och på socialen.

    För det första har MVC-barnmorskan ingen tillgång till en blivanda mammas andra vårdjournaler. Hon FÅR inte gå in där. Journaler från psyk har dessutom en extra spärr. Så MVC-barnmorskan kan inte veta något om en blivande mammas diagnoser, om hon inte själv berättar om dem - och det ska man förstås inte göra. Såvida de inte syns mycket tydligt, så att barnmorskan själv börjar undra. DÅ finns en risk att hon anmäler till socialen. 

    För det andra finns det ingen regel som säger att högfungerande autism måste anmälas till socialen. (Jag VET det här, jag är utbildad barnmorska och arbetade tidigare som det i många år.)

    Och för det tredje finns det ingen regel på soc heller, att de måste omhänderta ett barn p.g.a. den diagnosen. Utan mammans föräldraförmåga utreds ju i så fall. OM detta kommer till deras kännedom, men det gör det inte automatiskt.

    Jag tycker att det är väldigt fult av dig att försöka skrämma upp blivande mammor som kanske har denna diagnos, och läser här!
  • Anonym (Bettan)
    Anonym (ett) skrev 2023-11-13 14:56:31 följande:
    Nej, det där är inte alls sant! Det måste ha funnits andra skäl i de fall detta skulle ha hänt.

    Autism i sig är inget skäl för att omhänderta barn. Det är lämpligheten i föräldraskapet som avgör, och den kan ju vara ordentligt nedsatt vid autism, men det är inte diagnosen i sig som avgör. 

    Det finns ingen sån mall eller regelverk varken på mödravården eller socialtjänsten, som du skriver. 
    Det måste inte alls funnits andra skäl. Det är upp till de enskilda socialsekreterarna och vissa är mer trångsynta än andra. Sedan tror jag det är klokt för alla autister som vill ha barn, att ha någon socialt välfungerande att dela föräldraskapet med. 
  • Anonym (jj)
    Anonym (Helenia) skrev 2023-11-14 09:45:31 följande:
    Ja DET reagerade jag också på. Om hon någon gång har kommit så långt med en man att de haft sex, så kan det inte vara HELT låst på den fronten. Om det inte handlade om en våldtäkt, men då är väl abort nästan självklart oavsett allt annat. Utveckla gärna detta, TS! Hur många sexuella relationer har du haft, och hur långt kom du i dem (uttalat flick-och-pojkvän, samboskap?)
    Herregud vad i... TS vill inte ha en relation. Att hon haft sex nån eller flera gånger påverkar inte om TS kan vara i en relation eller inte.
  • Anonym (jj)

    TS som i sig skapade en medveten provocerade trådställning och sedan övergav skeppetOskyldig

  • Tom Araya
    Anonym (kanske_dör_ensam) skrev 2023-11-13 03:54:34 följande:
    Är det idiotiskt att skaffa barn som autistisk och ensamstående?

    Jag är rädd att åldras ensam. Har inga vänner och kommer antagligen vara singel för resten av livet (just den aromantiska biten stör mig dock inte alls). 

    Jag har en mild autism där jag klarar allt i vardagen fint men är extra stresskänslig, känslig för sinnesintryck, mycket svårt att få vänner, tystlåten och lite inne i mig själv. Många märker inte min diagnos men alla märker att jag är "tyst" och högkänslig. 

    Som ung ville jag inte ha barn. Jag var rädd att de skulle ärva mina svårigheter vilket skulle bli ett helvete både för mig och dem. När jag var i tidiga 20-årsåldern genomförde jag en abort med motiveringen "genom att inte föda ett barn räddar jag ett barn från lidandet på jorden". Då trodde jag fortfarande att jag skulle hitta livsmening i ett jobb och i att någon gång kunna få vänner. Om pappan är riktigt socialt kompetent dock, hade de generna kunnat räcka för att ge barnet förutsättningar för ett mer värdigt liv än mig? 

    Hur dålig ide är det att skaffa barn i min situation? Jag har liksom inget liv, ingen mening och är som sagt mycket ensam och det lär ju inte bli bättre med åren. Utifall jag skaffar barn skulle jag vara ensamstående förälder. Är det ens möjligt att jag skulle klara det med min särskilda sårbarhet? Jag skulle behöva gå till socialen för avlastning genom kontaktfamilj kanske, har ju inga vänner eller partners som kan hjälpa mig. Vad gör man annars när man är oerhört ensam och inte ser någon mening? Tar sig själv av daga? Den biologiska klockan tickar...


    Ja, jag tycker inte att det vore ett klokt val.

    Jag anser inte at barn ska skapas för att fylla någon ensamhet eller ge denne en mening med livet. Det därför mig fel premisser. Sedan bör du tänka på barnets uppväxtförhållanden utefter hur du fungerar och hur ditt liv ser ut... är det bra eller dåliga förhållanden du ser utefter ett barns behov?

    Jag tycker att du ska söka din mening med livet i något annat.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Om) skrev 2023-11-13 16:19:26 följande:
    Tyvärr är det jag skriver sant :) men man får tro vad man vill. Men tycker inte man ska utala sig om man själv inte har autism och barn för då är det omöjligt att veta sanningen. Ville bara varna ts. 
    Jag har autism, jag har skaffat barn på egen hand, var på sjukhuset/bb själv, och nej, ingen hade en tanke på att ta mina barn ifrån mig bara för att jag har autism. Din sanning är inte allmängiltig.  
  • Anonym (Helenia)
    Anonym (jj) skrev 2023-11-14 17:03:37 följande:
    Herregud vad i... TS vill inte ha en relation. Att hon haft sex nån eller flera gånger påverkar inte om TS kan vara i en relation eller inte.
    Det påverkar hur annorlunda hon upplevs. Graden av autism. Om det inte är någon som direkt har utnyttjat henne, så måste hon ju ändå ha haft en möjlighet att lära känna en kille, och komma så långt med honom att de var överens om att ha sex. Då kan det inte vara SÅ illa. Massor av unga människor idag klarar inte av detta (fler killar än tjejer, men även tjejer), och har aldrig haft sex... trots att de inte är ett dugg autistiska. 
  • Anonym (f)

    Hej ts

    Jag har autism och fick barn som ensamstående, ett barn som  senare fick autismdiagnos. Jag hade inte diagnosen på papper under barnets uppväxt, utan vi har båda fått det efter det att barnet blivit vuxet. Jag har även ett andra barn utan diagnoser tillsammans med en partner jag levde med ett antal år.

    Visst var det periodvis tufft, särskilt med lite sömn och periodvis även med att jag tyckte det var jobbigt att både arbeta heltid och ha små barn, då jobbigare än vad jag tror det är för neurotypiska, periodvis var jag sjukskriven. 

    Båda mina barn har ett okej liv idag och vi har en nära relation. Fråga saker om du vill.

  • Anonym (jj)
    Anonym (Helenia) skrev 2023-11-14 18:04:51 följande:
    Det påverkar hur annorlunda hon upplevs. Graden av autism. Om det inte är någon som direkt har utnyttjat henne, så måste hon ju ändå ha haft en möjlighet att lära känna en kille, och komma så långt med honom att de var överens om att ha sex. Då kan det inte vara SÅ illa. Massor av unga människor idag klarar inte av detta (fler killar än tjejer, men även tjejer), och har aldrig haft sex... trots att de inte är ett dugg autistiska. 

    Så om man en gång när man var 20 fick en chans att ligga, vilket kan vara superenkelt beroende på situation ska man kunna ha förhållande och lätt att hitta vänner? "TS" vill inte ha partner och har svårt att hitta vänner. Finns alltså en möjlighet att "TS" hittar vänner men sånt kan man inte förutsätta.


    Fånigt att anta en massa med en diagnos där saker varierar enormt beroende på individ.

  • Anonym (Helenia)
    Anonym (jj) skrev 2023-11-14 19:59:54 följande:

    Så om man en gång när man var 20 fick en chans att ligga, vilket kan vara superenkelt beroende på situation ska man kunna ha förhållande och lätt att hitta vänner? "TS" vill inte ha partner och har svårt att hitta vänner. Finns alltså en möjlighet att "TS" hittar vänner men sånt kan man inte förutsätta.


    Fånigt att anta en massa med en diagnos där saker varierar enormt beroende på individ.


    Det är synd att TS inte kommer tillbaka hit och förklarar själv. För mig verkar det så främmande att ha haft sex, om man aldrig har haft förhållanden eller vänner. Hur träffar man någon att ha sex med, hur kommer man överens om att man ska ha sex? Någon form av verbal kommunikation måste ju förekomma. Det kan inte vara bara "jag Anna - du Anders - nu kn*llar vi!" Tomte
  • Anonym (jj)
    Anonym (Helenia) skrev 2023-11-15 09:20:38 följande:
    Det är synd att TS inte kommer tillbaka hit och förklarar själv. För mig verkar det så främmande att ha haft sex, om man aldrig har haft förhållanden eller vänner. Hur träffar man någon att ha sex med, hur kommer man överens om att man ska ha sex? Någon form av verbal kommunikation måste ju förekomma. Det kan inte vara bara "jag Anna - du Anders - nu kn*llar vi!" Tomte

    Suck. Bara för att man lyckas ha en konversation med en annan person. Lågt och funkofobiskt som faen att anta att en autistisk person inte kan konversera alls. Jag har kunnat få ligg efter helt vanliga konversationer men det betyder inte att förhållanden är något för mig. TS skriver har inga vänner, inte att hn aldrig haft.


     


    PS det där kan funka i flertal situationer faktiskt som tinder och krogen

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Helenia) skrev 2023-11-15 09:20:38 följande:
    Det är synd att TS inte kommer tillbaka hit och förklarar själv. För mig verkar det så främmande att ha haft sex, om man aldrig har haft förhållanden eller vänner. Hur träffar man någon att ha sex med, hur kommer man överens om att man ska ha sex? Någon form av verbal kommunikation måste ju förekomma. Det kan inte vara bara "jag Anna - du Anders - nu kn*llar vi!" Tomte
    Det är klart man pratar med varandra, men det behöver ju inte vara en relation för det...man måste inte ha en relation för att ha sex ju. 
  • Anonym (nej)
    Anonym (Helenia) skrev 2023-11-15 09:20:38 följande:
    Det är synd att TS inte kommer tillbaka hit och förklarar själv. För mig verkar det så främmande att ha haft sex, om man aldrig har haft förhållanden eller vänner. Hur träffar man någon att ha sex med, hur kommer man överens om att man ska ha sex? Någon form av verbal kommunikation måste ju förekomma. Det kan inte vara bara "jag Anna - du Anders - nu kn*llar vi!" Tomte
    Det är inte konstigt alls. Det kan vara någon man dejtat under en kort tid utan att det blev något mer av det.
  • Anonym (extrhan)

    Hej,

    Jag har blivit kontaktad av en person som är autistisk och ville få spermier donerade för heminsemination. Jag var tveksam till en början eftersom det gäller att lita på personen för att jag inte ska bli pappa på papper. Det jag gör är av osjälviska skäl och det är därför jag inte vill ha någon makt eller sägan till barnet i framtiden. Det gick bra och hon sköter det bra från vad jag har hört.
    Dock så mådde hon bra och var stabil med jobb och välmående. Det finns perioder då alla är nere mer eller mindre men att man alltid hittar tillbaka till balans. Min uppfattning av trådskaparens inlägg är att det inte är tydligt i varför hon vill ha barn. Trådskapare får gärna rätta mig om jag har fel. Det verkar som att du är osäker i frågan och det dyker upp flera anledningar till att inte bli med barn. 

Svar på tråden Är det idiotiskt att skaffa barn som autistisk och ensamstående?