• Anonym (Villeintegöradettaegentligen)

    Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?

    Har gjort en medicinsk abort för två veckor sedan för att jag blev oplanerat gravid trots kondom. Vi hade planerat börjat försöka i januari -24 och nu gick det såhär och det passade tyvärr inte i livssituationen vi befinner oss i (orkar inte förklara men går igenom en mycket svår tid).  

    Vi har båda en stark längtan efter barn och min biologiska klocka tickar på de sista åren som fertil. Vill gärna försöka igen så fort som möjligt men har läst att man bör vänta åtminstone en menscykel. Det som oroar mig är att jag läst att risken för missfall kan vara högre om man blir snabbt gravid efter en abort och att det kan bli defekter på äggen, samt att defekta ägg dessutom lättare skulle fästa i livmodern om man blir gravid för snabbt inpå? Är det någon sanning i det eller något påhitt?? 

    Finns här någon som gjort abort och blivit gravid inom några månader igen?

  • Svar på tråden Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?
  • Anonym (C)

    Märkligt att livssituationen förändras så drastiskt att det är läge för graviditet?? Det som var omöjligt ett par månader tidigare. Blev du gravid med fel man? Nu är din man och du sams igen och nu vill ni ha barn. Tycker nog du ska se över stabiliteten i ditt liv och att se att livssituationen håller över tid innan du blandar in ett barn. Din biologiska klocka tickar på men ska inte vara orsak till barnalstring. 

  • Anonym (Hm)

    Den här tråden gör mig ganska obekväm helt ärligt. Du gjorde en abort för TVÅ veckor sen för att det inte passade men ska nu så fort som möjligt bli gravid igen? Jag är inte emot aborter men man leker inte med liv på det sättet

  • Anonym (Detta)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-22 09:34:48 följande:

    Den här tråden gör mig ganska obekväm helt ärligt. Du gjorde en abort för TVÅ veckor sen för att det inte passade men ska nu så fort som möjligt bli gravid igen? Jag är inte emot aborter men man leker inte med liv på det sättet


    Jag håller med. Det känns otroligt konstigt att en hel livssituation kan förändras så extremt på så försvinnande kort tid. 


     

  • Hjelm

    Okej, ni tänkte "börja försöka" i januari.

    Hade det gått vägen direkt hade ni haft barn i oktober i år.

    Nu blev du gravid redan i november och ni kunde haft barn i augusti istället.

    Men då var det heeeeelt fel tid och ni befann er i en omöjlig livssituation för barn, så du gjorde abort.

    Men du vill omgående bli gravid igen så snart som möjligt? Har helt omöjliga livssituation förändrats över en natt?

    Det låter som att det var någon annan än din partner som gjorde dig gravid...

  • Anonym (Villeintegöradettaegentligen)

    Det är märkligt vad folk dömer varandra här på familjeliv! 

    Jag blev oplanerat gravid och valde detta både pga livssituation och pga medicinska orsaker. Vågade jag inte behålla barnet då jag hör till dem som behöver planera en graviditet pga medicin. Nu hoppas jag att jag blir gravid igen snart <3 Sörjde mycket i november och det kändes inte roligt att läsa era kommentarer. 

  • Anonym (C)

    Den medicinska orsaken kan jag till viss del fatta men inte det kring livssituation. Vad kan förändras så pass mycket att det inte alls är görligt med en graviditet mot ett par månader senare. Verkar mysko. Tror fortfarande att du blev gravid med fel man. 

  • Anonym (Linn)
    Anonym (C) skrev 2024-02-27 16:58:39 följande:

    Den medicinska orsaken kan jag till viss del fatta men inte det kring livssituation. Vad kan förändras så pass mycket att det inte alls är görligt med en graviditet mot ett par månader senare. Verkar mysko. Tror fortfarande att du blev gravid med fel man. 


    Japp, fullkomligt skriker efterkonstruktion. Helt osannolikt att både hälsan och livssituationen i stort kan förändras helt radikalt och mirakulöst på två veckor.
  • Anonym (Villeintegöradettaegentligen)
    Anonym (C) skrev 2024-02-27 16:58:39 följande:

    Den medicinska orsaken kan jag till viss del fatta men inte det kring livssituation. Vad kan förändras så pass mycket att det inte alls är görligt med en graviditet mot ett par månader senare. Verkar mysko. Tror fortfarande att du blev gravid med fel man. 


    Ja det spelar väl ingen roll vad orsaken är, fel man, religion, flytt, studier eller whatever. Intressant hur man orkar hoppa på folk med moralpredikningar istället för att svara på frågor (om man har något vettigt att svara). 
  • Anonym (Villeintegöradettaegentligen)
    Anonym (Linn) skrev 2024-02-27 17:41:03 följande:
    Japp, fullkomligt skriker efterkonstruktion. Helt osannolikt att både hälsan och livssituationen i stort kan förändras helt radikalt och mirakulöst på två veckor.
    Ja det kan faktiskt göra det, tyvärr. Livet ser väldigt olika ut för oss alla och för mig har det varit en mycket ensam och tuff tid, hade inte klarat av att vänta barn och gå och oroa mig över medicinen heller. Det finns flera mediciner man behöver vara utan i några månader innan man försöker, ifall du inte visste. 
  • Anonym (C)

    Jag hoppar inte på dig med moralpredikan. Det är du som tolkar det så. Frågan var ju vad som kunde ha en så lass dignitet att du väljer abort för att en mycket kort tid efter det hagen gravidönskan. Snudd på att du inte skulle få igång menscykeln eller ha fått klartecken från bm/gyn. Du vill bara säga whatever. Att orsaken är egal. Ser du inte det orimliga  att det handlar om sådan kort tid. Om man inte befinner sig på en sådan plats i livet så man väljer att avsluta en graviditet så inte fasen har du styr på situationen inom 6 Max 8 VECKOR! Det är där det skiter sig för oss som läser och skriver här. Var du får in moralen där kan bara du svara på. 


    När du säger så kan jag skjuta in några fler spelmarker om att du blev gravid med fel man. 

  • Anonym (Sandra)

    fattar inte varför ni gjorde abort helt ärligt för sen vilja bli gravid direkt efter. jag blev själv gravid lite tidigare än planerat , men behöll givetvis. Vad kan (i ditt fall) några veckor spela roll? 

  • Anonym (k)
    Anonym (Villeintegöradettaegentligen) skrev 2024-02-27 16:47:19 följande:

    Det är märkligt vad folk dömer varandra här på familjeliv! 

    Jag blev oplanerat gravid och valde detta både pga livssituation och pga medicinska orsaker. Vågade jag inte behålla barnet då jag hör till dem som behöver planera en graviditet pga medicin. Nu hoppas jag att jag blir gravid igen snart <3 Sörjde mycket i november och det kändes inte roligt att läsa era kommentarer. 


    Hade du nämnt just att behöva vara utan mediciner för allvarliga biverkningar av medicin skulle mycket dömande inte skett. Hårt men sant även om en hel del verkligen borde chilla :)
  • Anonym (Villeintegöradettaegentligen)
    Anonym (C) skrev 2024-02-27 23:04:06 följande:

    Jag hoppar inte på dig med moralpredikan. Det är du som tolkar det så. Frågan var ju vad som kunde ha en så lass dignitet att du väljer abort för att en mycket kort tid efter det hagen gravidönskan. Snudd på att du inte skulle få igång menscykeln eller ha fått klartecken från bm/gyn. Du vill bara säga whatever. Att orsaken är egal. Ser du inte det orimliga  att det handlar om sådan kort tid. Om man inte befinner sig på en sådan plats i livet så man väljer att avsluta en graviditet så inte fasen har du styr på situationen inom 6 Max 8 VECKOR! Det är där det skiter sig för oss som läser och skriver här. Var du får in moralen där kan bara du svara på. 


    När du säger så kan jag skjuta in några fler spelmarker om att du blev gravid med fel man. 


    "Orkar inte förklara" står det skrivet i inlägget och jag har ingen skyldighet att brodera ut orsaken åt någon, jag ställde bara en fråga. Och nej, jag är inte gravid nu flera månader efter heller, har inte ens försökt, p.g.a. det som hände i november blev inget som vi planerade från början. Min fråga var väl hur snabbt efter abort man kunde bli gravid igen. Jag antar att jag sökte svar i desperation p.g.a. min längtan. Tyvärr ingen annan man i bilden som du gärna vill höra om. 
  • Anonym (IVFaren)

    Jag gör ivf och har varit tvungen att göra två medicinska aborter pga Missed abortion. Då sa läkaren till mig att vänta en mens innan man kan försöka igen ( men det gäller ju IVF försök) Men samtidigt sa han att kroppen ställer om sig snabbt och så fort du fått ägglossning igen är kroppen redo att bli gravid på nytt och har glömt bort det som varit. 
    Och många som har tur blir ju gravida snabbt efter en abort. Tyvärr är inte jag en av dom.

  • Anonym (Kvinna 30)

    En livssituation kan förändras radikalt på kort tid, likväl som en livssituation kan vara mer eller mindre likadan i 10 år eller mer.

    Ett exempel: en person är arbetslös med dålig ekonomi och utan möjligheter till ett bra boende. Några månader (eller tom veckor) senare har samma person lyckats hitta ett bra betalt jobb med tillsvidareanställning och har plötsligt ekonomisk möjlighet att skaffa sig en bra bostad.
    Helt förståeligt att välja abort i den första situationen men inte den andra. 

    Det kan också hända att en kvinna väljer abort pga att situationen känns svår, graviditeten kom oväntat och oplanerat, påtryckningar utifrån etc (tänk på vilken enorm hormonstorm det innebär att bli gravid och att man kan känna sig otroligt sårbar och skör om omständigheterna runtomkring t.ex inte är de bästa), och sedan ångrar sig/ sörjer och därför har funderingar kring bli gravid på nytt. Att uttala sig dömande om någon i den situationen är verkligen att sparka på någon som ligger ner. 

Svar på tråden Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?