• Tuvatolv

    Bebis vill inte äta om någon annan än mamma matar

    Våran bebis är 4 månader och har sedan någon månad tillbaka börjat vägra att bli matad av någon annan än mig.
    Vi har flera gånger försökt att pappan eller tex mormor ska ge flaska men detta slutar i gallskrik och att jag får ta över och försöka trösta för att någon timme senare få mata henne. Om någon annan försöker mata henne resulterar det i att hon totalt matvägrar och blir ledsen i flera timmar. 


    Vi ger enbart ersättning då hon äter mjölkfri ersättning. 
    Hon är i övrigt väldigt mammig och gråter oftast då någon annan än jag håller i henne. 


    Vad kan man göra för att det ska gå lättare att pappan ska kunna mata henne. 

  • Svar på tråden Bebis vill inte äta om någon annan än mamma matar
  • Aliona

    Bara en idé on top of my mind - det går kanske att gradvis vänja henne? Typ du håller och pappa matar? Eller pappa håller och du matar? Ni är med båda två och när det hår bra försöker du gradvis avlägsna dig. 


    Annars tänker jag att barn ofta har perioder då de är extra mycket mammiga eller pappiga. Det brukar gå över, eller växla mellan föräldrarna, så det är mest att bara låta det vara så just då. 


    Är bebisen ok med att pappan gör andra saker? Tex byter blöja, nattar, tröstar osv? I så fall kanske ni bara kan ha olika roller än så länge? 

  • Tuvatolv
    Aliona skrev 2023-11-12 17:30:14 följande:

    Bara en idé on top of my mind - det går kanske att gradvis vänja henne? Typ du håller och pappa matar? Eller pappa håller och du matar? Ni är med båda två och när det hår bra försöker du gradvis avlägsna dig. 


    Annars tänker jag att barn ofta har perioder då de är extra mycket mammiga eller pappiga. Det brukar gå över, eller växla mellan föräldrarna, så det är mest att bara låta det vara så just då. 


    Är bebisen ok med att pappan gör andra saker? Tex byter blöja, nattar, tröstar osv? I så fall kanske ni bara kan ha olika roller än så länge? 


     Absolut värt att testa då det börjar vara jobbigt att aldrig kunna fara iväg utan bebis.
    Det brukar gå bra en liten stund, ibland går det bra att pappan byter blöjor och leker, vid nattning och tröst är det bara mamma som gäller. 
  • Mrs Moneybags

    Kalla mig galen, men jag tycker det låter helt normalt och sunt av en fyra månaders bebis. Om du hade ammat hade det endast varit du som hade kunnat mata oavsett. Det finns annat som pappa kan göra, han måste inte kunna mata. 

    Han kan byta blöjor, gosa, bada, gå på promenad, bära i sjal med mera. 

    Alla kommer inte kunna vara allt för barnet. Om barnet föredrar dig för matning just nu så får man respektera det. 

    Ni har 20 år på er att fördela allt på ett bra sätt och måååånga middagar att laga under de åren. Glad

Svar på tråden Bebis vill inte äta om någon annan än mamma matar