• FoxtrotCharlie

    Snobb eller inte..

    Jag har alltid varit intresserad av klassiskt herrmode. Gillar tidlös stil som tex lite preppy till vardags eller dressat bär det är utgång på krogen eller fest. 

    Jag får alltid kommentarer kring hur jag klär mig. Att jag klätt upp mig, är snobbig och liknande. Sällan är det någon som säger istället, att va snygga kläder eller så. Till vardags kanske jag har jeans, skjorta, tröja å barbourjacka eller liknande. Klär jag mig för utgång på stan så är det kanske jeans, skjorta å kavaj.
    Senast sa en kollega halvt på skoj att han tyckte jag klädde mig som en sliskig nattklubbsägare. Å garvade åt att jag hade en diskret sidennäsduk i bröstfickan på kavajen..
    Är dagens män så här? Är det så att man istället blir mer accepterad om man går ut u på krogen i trasiga jeans å en halvsolkig t-shirt?? Jag kommer naturligtvis inte att ändra stil för detta är den jag är men jag blir ju lite förvånad över detta.

  • Svar på tråden Snobb eller inte..
  • Anonym (Nn)

    Hade föredragit dig och din klädsel ALLA dagar I veckan. Män som inte någonsin kan klä upp sig är barnsliga, att de ska göra en grej av att du gör det är så fjantigt. Själva vill de säkert ha en fixad tjej med kläder och smink och hela alltet men sen ska de gå runt orakade och med solkiga t-shir?? 

  • Anonym (Outdated)
    FoxtrotCharlie skrev 2023-11-12 22:43:13 följande:

    Med tidlöst menar jag tex en vit oxfordskjorta med buttondown, en tunn tröja i ull, blåjeans, chinos. Oavsett trendernas svängningar så är detta plagg alltid gångbara. 
    Personligen använder jag gärna en tweedkavaj på hösten eller en höstigare jacka. Personligen anser jag inte det är snobbigt. Fattar faktist inte ens vad som skulle va snobbigt med det.
    Kostym är dock ytterst sällan(nyårsfesten möjligen). Men gärna kavaj-skjorta-jeans vid utgång. OCH med en näsduk i kavajbröstfickan som bryter av lite. Kul detalj tycker jag. Men alla förstår tydligen inte sånt utan de måste säga något drypande.. lite trist men jag kommer aldrig ändra smak 😃


    Jo jeans och skjorta är alltid modernt, men modellerna förändras, så nej, inget av detta är tidlöst. Skulle inte kalla det snobbigt. Men uppenbarligen annorlunda/udda. Tweedkavaj och näsduk låter dock riktigt töntigt.
  • Anonym (Stylish)

    Jo det är väl typiskt tidlösa plagg just för att de inte ändras i modellerna och gör de det så är det ytterst marginellt.
    Jag tycker TS verkar ha en väldigt proper och personlig stil. Manligt skulle i alla fall jag säga.
    Att kommentera det med "töntigt" vittnar ju bara om egen avsaknad av medvetenhet, kunskap och stil. Riktigt löjligt att klanka ner på det viset

  • Anonym (Slick Mick)

    Men alltså du kanske inte har snygga kläder. Stilen kan ju vara klassisk men klädesplaggen fula. 

    Det finns snygga vita skjortor och det finns fula vita skjortor. 

    Passform en annan grej.

    Har du en spegel?

  • FoxtrotCharlie

    "Har du spegel"
    Varför så dryg kommentar?
    Skjortorna i min garderob är mestadels från Stenströms eller Boss. Gant om det är oxford. Passformen är regular eller fitted body

  • Grusibrallan1

    Tycker din klädsel låter rätt vanlig, men det beror lite på vad du har för ålder, var ni går med dessa kläder osv. Går du till den lokala puben (planka och stor stark för 149) så kan jag tänka mig att du kommer att sticka ut lite. Möjligen att några män i 60årsåldern Och som kanske tar en bira för mycket kan ha på sig något sådant. Jobbar du tex på vissa kontor kan det vara en helt vanlig vardagsklädsel. Allt beror på sammanhang. 

  • Anonym (Gryning)

    Det känns som att hur man ska se ut och vara snärjs åt mer och mer. Det är sorgligt. Hoppas inte det gör att du slutar klä dig på ditt sätt.

  • FoxtrotCharlie
    Grusibrallan1 skrev 2023-11-14 21:02:59 följande:

    Tycker din klädsel låter rätt vanlig, men det beror lite på vad du har för ålder, var ni går med dessa kläder osv. Går du till den lokala puben (planka och stor stark för 149) så kan jag tänka mig att du kommer att sticka ut lite. Möjligen att några män i 60årsåldern Och som kanske tar en bira för mycket kan ha på sig något sådant. Jobbar du tex på vissa kontor kan det vara en helt vanlig vardagsklädsel. Allt beror på 


    "Män i 60-årsåldern som tar en bira för mycket" 
    Hahaha!!!
    Nä eller ja.. det finns säkert män i den åldern också som har liknande smak, men varför skulle smaken vara synonym med just den åldersgruppen och det betéendet på den lokala puben. 
    Då tror jag inte du är så insatt i ämnet 
  • Anonym (Slick Mick)
    FoxtrotCharlie skrev 2023-11-14 20:40:18 följande:

    "Har du spegel"
    Varför så dryg kommentar?
    Skjortorna i min garderob är mestadels från Stenströms eller Boss. Gant om det är oxford. Passformen är regular eller fitted body


    Varför berättar du vilka märken dina skjortor har? På vilket sätt påverkar det om de är snygga?

    Passformen... ja... kolla i spegeln som du tydligen har om jag förstod dig rätt. Eller så frågor du någon om du tror att du är hemmablind.
  • Grusibrallan1
    FoxtrotCharlie skrev 2023-11-14 21:25:28 följande:
    "Män i 60-årsåldern som tar en bira för mycket" 
    Hahaha!!!
    Nä eller ja.. det finns säkert män i den åldern också som har liknande smak, men varför skulle smaken vara synonym med just den åldersgruppen och det betéendet på den lokala puben. 
    Då tror jag inte du är så insatt i ämnet 

    Jag passerar En hel del sånna ställen och har då noterat det. Andra/billigare märken troligen, men ändå samma typ av plagg. Många äldre tycker att det är så man klär upp sig (inte alla)


    men som sagt så kan det vara vanlig vardagsklädsel. På mitt jobb går de flesta män i märkeskavajer, skjorta och chinos. Ingen sidengrej däremot om det inte är på den årliga julfesten. 

  • Anonym (Skräddare)
    FoxtrotCharlie skrev 2023-11-14 20:40:18 följande:

    "Har du spegel"
    Varför så dryg kommentar?
    Skjortorna i min garderob är mestadels från Stenströms eller Boss. Gant om det är oxford. Passformen är regular eller fitted body


    Jo man kan bli hemmablind, 
    Min man har en ytterrock, den används bara vid begravningar vintertid så det är inte ofta den kommer fram. Herregud va ful den är, men varför byta ut den.
    Det är ett fint märke, varm o go.
    Inte ens jag som gillar välklädda herrar bryr mig, det vore ju slöseri med resurser att köpa ny.
Svar på tråden Snobb eller inte..