• Torna

    CSN inkomsttak?

    Halloj. Är sugen på att läsa upp några kurser jag saknar för att få ihop min kandidatexamen till slut. Avbröt studierna pga jobb men känner att jag gärna vill avsluta det jag påbörjade. En utbildning är ju trots allt bra att ha i bagaget.

    Men, för att hinna med studier (främst på distans), behöver jag gå ner lite i arbetstid vilket jag inte riktigt har råd med, men jag tjänar ändå ganska mycket över csn taket. Säg att jag kommer ha en årslön på 388000 kr, vet de räknar per halvår, men kommer sträcka sig över 1-1,5 år. 
    Finns det någon chans att få studiestöd trots detta? Har kollat igenom kurslitteratur på kurserna och det är mååånga böcker, och såklart, dyra.. Trots att jag tjänar över taket, borde man inte få någon del för att iaf kunna finansiera kurslitteratur? Eller måste man vara heltidsstuderande för att få studiestöd? Behöver ju ha min fasta inkomst också, speciellt då det bara är enstaka kurser som bara kommer motsvara 50%.

  • Svar på tråden CSN inkomsttak?
  • Faxze

    Studiemedlen minskar med 61% av det du tjänar över fribeloppet. Cirka 18% är vad bidragsdelen minskas med och övriga 43% tas från lånedelen.

    Information om fribeloppet hittar du här. Tabellen är för 2023 så alla belopp räknas upp ca 10% för 2024.

    Om du pluggar 50% får du alltså tjäna cirka 168000 per halvår om du studerar 20 veckor per termin. Säg att du tjänar 20000 över det så kommer ditt studiemedel minskas med 12200 kronor för hela terminen, varav cirka 3600 från studiebidraget. Det innebär 180 kr mindre bidrag per vecka, så istället för 492 kronor kommer du få bidrag om ca 310 kr per vecka. För lånedelen blir det cirka 620 kr per vecka istället för 1055 kronor. Observera att detta är mycket ungefärligt och baserat på min beräkning av hur det blir 2024, men det borde vara hyfsat nära sanningen.

    MEN man kan även söka medel för färre veckor och få högre fribelopp. Vid 10 veckor ligger fribeloppet vid 50% studier på cirka 195000 kr per halvår. Då skulle du få fullt bidrag och lån för 10 veckor, men inget för de sista 10 veckorna. I det fallet får du alltså totalt sett lite mindre.

    Vet man exakt inkomst kan man räkna ut hur många veckor man ska ta för att maximera bidrag+lån.

    Har man barn kan man även få tilläggsbidrag. Eftersom du har haft en inkomst senaste året överstigande ca 220000 kr har du möjlighet att söka tilläggslån också. Det är vid 50% studier ytterligare cirka 570 kr per vecka (innan ev minskning för att man kommer över fribeloppet).

Svar på tråden CSN inkomsttak?