• christmastea

    Är det bara jag som har det spartanskt hemma?

    Jag får nästan komplex för att jag har det så enkelt hemma. Många fixar och donar med heminredning men inte jag. Först och främst är jag inte den pyssliga typen och sedan vill jag ha det enkelt för att städa lättare.

    Samtidigt känner jag mig dum och skäms nästan ibland över det. Jag är kvinna och förväntas (känner jag) att lägga ner arbete och pengar på det.

    Jag är inte gift (har varit) och är 55+. Jag tycker att alla verkar ha det så fint hemma. Sedan anser jag att möbler och heminredning är slöseri med pengar, kan inte låta bli att tänka så. Köper jag en soffa för 20 000 kr är den inte mer värd om 5 år. Jag har råd, absolut men kan inte komma ifrån det tänket.

    Har ibland varit deprimerad och haft svårt att komma igång med städning. Så det är absolut mitt prio ett att det blir gjort.

    Nu kommer nog någon att säga att trivs jag hemma så räcker väl det. Men när jag tittar hur människor har det inte minst på Hemnet-annonser så blir jag alldeles förstörd nästan.

    Hur har ni det med möbler och inredning och hur känner ni runt det? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Är det bara jag som har det spartanskt hemma?
  • Anonym (Loppan IKEA)

    Jag har alltid velat inreda, med pengar eller utan pengar. Det är ett intresse. Flera av mina möbler är 20+år gamla favoriter (dock ej soffa och säng!). Om du inte har detta intresse utan föredrar att städa och inreda efter vad som blir minst dammigt så är väl det jättebra. Du har det säkert tusen gånger fräschare hemma på grund av det än om du skulle tvinga dig att köpa hem en keramisk teracottaarme att konstfärdigt ställa upp i vardagsrummet. 

  • Anonym (Soffan)

    Många av bostäderna i hemnet annonserna är stylade med lånade möbler. 
    Men sedan finns det naturligtvis dom som lägger mycket pengar på möbler och som istället kanske prioriterar bort annat. Jag resonerar som dig och har också svårt att lägga ner 20 000+ kr för en soffa trots att jag har råd som inte kommer vara värt ens halva priset om bara några år. Jag för ekonomisk helt enkelt. 

  • Anonym (Simi)

    Antingen trivs du hemma eller så gör du inte det. Trivs du så ändra inget. Men eftersom du blir helt förstörd av att se hur andra har det så kanske du inte alla trivs i ditt spartanska hem? För isåfall hade du ju inte blivit förstörd av att se bilder på fina hem.

    Man måste varken vara pysslig av sig eller ha enormt mycket saker som gör det svårstädat. Varför inte inreda ditt hem med saker som gör det både fint och lättstädat?

    Exempel:

    Gör en tavelvägg. Det stökar inte ner, ger färg och liv och fint att titta på.

    Många blommor och någon fin lampa i fönstena. Vill du inte vattna, lägg pengar på att köpa fina plastväxter.

    En soffa måste verkligen inte vara dyr! Köp en som är bekväm. Ha massa kuddar och filtar i soffan. Inget som stökar ner men som höjer mysfaktorn.

    Köp en stor lurvig matta att ha på golvet. Höjer mysfaktorn. Inte värre att dra dammsugarn över den eller skaka den då och då.

    Köp batteriljus som går på timer. Ökar mysfaktorn när det blir mörkt ute.

    Du kan köpa en stor växt och ställa i ett hörn. Återigen en plast om du inte vill vattna. Ger inget jobb, stökar inte ner, höjer mysfaktorn.

  • christmastea

    Hej vad kul med lite svar. Jo jag har satsat på jättemysig belysning faktiskt. Kuddar i soffan skulle kanske vara något men så tänker jag på att de måste gå och tvätta också Skrattande

    @Simi Du skriver öka mysfaktorn.. Det är just det jag inte är duktig på. En del kan trolla i sina hem med enkla medel, jag kan det inte. Däremot har jag tavlor uppe och som jag skrev mysig belysning. Jo men att jag blir förstörd (det var en överdrift) beror på att jag tror att alla andra är sådana som satsar på hemmet men inte jag. Jag har en stor plastblomma hemma så det är ju inte helt tomt. Jag köpte en ny billig soffa för några år sedan men den är ganska tråkig. För övrigt har jag nog någon större plastblomma i källaren också. Ett tag var hela rummet fullt med plastblommor men det funkade ju inte, haha

    @LoppanIkea  Precis jag tänker på att det ska vara lättstädat och då får en del stryka på foten, haha. 

    @Soffan Vi tänker lika, jag är också alldeles för snål för att lägga några större summor på hemmet. Anser det som ren kapitalförstöring.

    Fast visst trivs jag. Jag vill bara veta hur ni andra ser på det med möbler och heminredning. Sedan ett problem till. Jag avskyr att gå i affärer. Det är det absolut värsta jag vet. I synnerhet IKEA och möbelvaruhus.

  • Anonym (guldsked)

    Jag har inga problem att betala hyran direkt men inreder från Blocket och marketplace lika mycket som från antikmässor, europeiska auktionshus eller Bukowskis.

    Det finns ett överflöd av bra prylar till bra pris om man lägger lite surftid på det och skaffar sig ett intresse. Vårt unika glashandfat i förra badrummet hittade vi i USA på overstock.com för 1700 kr, t.ex.

    Vill man inte jaga inredning online kan man alltid göra som en kompis: Han köpte ett 2-sidigt uppslag av Ikeakatalogen som sitt vardagsrum- alla prylarna på bilderna.

  • Anonym (M)
    christmastea skrev 2023-11-12 00:58:20 följande:

    Hej vad kul med lite svar. Jo jag har satsat på jättemysig belysning faktiskt. Kuddar i soffan skulle kanske vara något men så tänker jag på att de måste gå och tvätta också  // Skrattande

    @Simi Du skriver öka mysfaktorn.. Det är just det jag inte är duktig på. En del kan trolla i sina hem med enkla medel, jag kan det inte. Däremot har jag tavlor uppe och som jag skrev mysig belysning. Jo men att jag blir förstörd (det var en överdrift) beror på att jag tror att alla andra är sådana som satsar på hemmet men inte jag. Jag har en stor plastblomma hemma så det är ju inte helt tomt. Jag köpte en ny billig soffa för några år sedan men den är ganska tråkig. För övrigt har jag nog någon större plastblomma i källaren också. Ett tag var hela rummet fullt med plastblommor men det funkade ju inte, haha

    @LoppanIkea  Precis jag tänker på att det ska vara lättstädat och då får en del stryka på foten, haha. 

    @Soffan Vi tänker lika, jag är också alldeles för snål för att lägga några större summor på hemmet. Anser det som ren kapitalförstöring.

    Fast visst trivs jag. Jag vill bara veta hur ni andra ser på det med möbler och heminredning. Sedan ett problem till. Jag avskyr att gå i affärer. Det är det absolut värsta jag vet. I synnerhet IKEA och möbelvaruhus.


    Soffan dominerar ju ofta rummet så om den inte känns rätt påverkar det trivseln rätt mycket. Vi köpte ny soffa förra året och jag bestämde mig för att köpa en klädsel i en färg jag älskar (bemz syr klädslar till ikea-soffor, om man inte gillar det grå-beiga standardutbudet). Äntligen känns det som att mitt hem är mitt!

    Avtagbara kuddöverdrag som går att tvätta finns det gott om. Jag gissar att du inte sett det eftersom du inte gillar att shoppa inredning.

    Jag gillar inte heller att gå runt i stökiga butiker och köper det mesta på nätet. Ett knep, om man ändå behöver provsitta eller titta närmre på något innan man köper det, är att kolla upp så mycket som möjligt på nätet i förväg. Då kan man gå raka vägen till de möbler man behöver kolla på och sedan åka hem igen.
  • Anonym (MIJ)

    Jag vill inte ha det för plottrigt. När jag flyttade så kollade jag mycket på japansk inredning, tilltalas av den stilen. Hade velat haft sån säng t ex, men det blev aldrig av. 

Svar på tråden Är det bara jag som har det spartanskt hemma?