• Shanaya

    Kan jag förhindra en skilsmässa?

    Min man och jag har varit gifta i 19 år och har en dotter tillsammans. Vi flyttade utomlands för 6 år sedan och trivs väldigt bra här. För cirka 3 år sedan så hände flera saker som fick mig att börja må sämre. Min sexlust dalade pga klimakteriet och vår dotter mådde jättedåligt för hon blev mobbad i skolan. Till slut så skar hon sig och jag var livrädd att hon skulle ta livet av sig. Jag kund inte sova på nätterna utan gick till hennes rum varje natt för att se att hon levde. Jag kände inte att jag fick min mans stöd och han förstod inte min oro för han var säker på att hon inte skulle göra något dumt. Så han var ute och festade väldigt mycket och jag var hemma.
    Jag mådde sämre och sämre och vi gled isär. Han dejtade under 8 månader 3 andra kvinnor men inget mer hände.
    Vi hittade tillbaka till varandra men jag hade redan gått in i väggen så senaste året har varit riktigt tufft för jag har verkligen inte varit mitt bästa jag. Jag förstår fullt ut att det har varit påfrestande för honom.
    För en vecka sedan kom jag hem efter att ha varit i Sverige i 5 veckor och när jag var i Sverige fick jag bevis på att det jag sett i ca 2 månader stämde. Jag kände att jag äntligen är "frisk" från min utbrändhet vilket gjorde mig väldigt glad för nu kunde vi äntligen hitta tillbaka till varandra. Dessutom så har min sexlust kommit tillbaka.
    Men dagen efter jag kommit hem så berättade han hur skönt det hade varit att vara själv. Han njöt av att vara fri att bestämma när han ville städa, handla laga mat etc. Jag förstår honom. Sen kom bomben vilket var att han träffat en annan kvinna de 2 sista veckorna under min frånvaro. Nu har han träffat henne i 3 veckor och hon åker hem till Sverige på måndag. Hon har bara varit här på semester. Den här veckan bestämde vi ändå att vi skulle ge vårt äktenskap en chans och sen har han velat fram och tillbaka. Men senast igår så var han helt bestämd att det blir skilsmässa och att han ska satsa på en relation med henne som han älskar (efter 3 veckor).


    Det jag vet är att hon inte är redo att inleda en relation just nu, det berättade han för mig i morse. Hon kan inte flytta hit och han vill inte flytta till Sverige så de ska ha någon typ av långdistansförhållande. För honom fungerar det säkert för han är inte svartsjuk men hon är svartsjuk. Hon är arg på mig och blev jättearg på honom för att vi hade sex. Vi hade ju såklart sex när vi bestämt att satsa på vårt äktenskap men det gillade hon inte alls.


    Jag undrar bara om det kan vara så att när jag var borta och hon dök upp så lockade det så mycket mer än de problem han kände att vi hade. Jag tänker också att nu när jag äntligen känner mig stark och frisk så kommer han se den kvinna han älskar och kanske ?glömma? henne när hon inte är här. Hennes 2 sista nätter innan hon åker hem till Sverige så ska de sova tillsammans vilket känns jättetufft. Jag är väl fortfarande i ett chockstadie. Jag är också förvirrad för han ger mig komplimanger som han aldrig gjort tidigare och säger saker som han uppskattar hos mig som jag inte hade en aning om. Det gör han trots att han vill skiljas. Han kan komma fram och pussa mig och stryka mig på armen och jag blir så förvirrad över vad han håller på med.  De har bestämt att han ska åka och hälsa på henne den tredje veckan i december för att uppleva hennes vardag så jag känner att ska jag ha en chans så har jag ungefär 4 veckor på mig att rädda vårt äktenskap. Om det går. Vi hade så mycket planer och vi har gjort så mycket under våra 19 år.

  • Svar på tråden Kan jag förhindra en skilsmässa?
  • Themis

    Han har redan tagit beslut om att lämna och nu försöker han bara släta över så du ska gå med på allt han föreslår, snällt och fogligt.

    Dags att anlita skilsmässoadvikat så att du åtminstone får ut din del av det ni hade.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Shanaya
    Themis skrev 2023-11-11 15:40:06 följande:

    Han har redan tagit beslut om att lämna och nu försöker han bara släta över så du ska gå med på allt han föreslår, snällt och fogligt.

    Dags att anlita skilsmässoadvikat så att du åtminstone får ut din del av det ni hade.


    Han är helt med på att dela på allt. Tror även han kommer lämna mer än han tar.
  • kaffe

    Han fanns inte för dej när du mådde dåligt. Inte nu när du mår bra heller. 


    Han hade andra då och en annan nu som han dessutom mitt framför ögonen på dej när ni fortfarande är gifta planerar att vara med (läs ligga med) inte bara en gång utan flera. Vill du verkligen ha en sån man?

  • Shanaya
    kaffe skrev 2023-11-11 17:26:49 följande:

    Han fanns inte för dej när du mådde dåligt. Inte nu när du mår bra heller. 


    Han hade andra då och en annan nu som han dessutom mitt framför ögonen på dej när ni fortfarande är gifta planerar att vara med (läs ligga med) inte bara en gång utan flera. Vill du verkligen ha en sån man?


    Jag förstår hur du tänker. Samtidigt så känner bara panik och har ångestattacker. Jag kanske fortfarande är i chock och måste smälta det hela först.
  • kaffe
    Shanaya skrev 2023-11-11 17:28:18 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Samtidigt så känner bara panik och har ångestattacker. Jag kanske fortfarande är i chock och måste smälta det hela först.

    Det är inte så konstigt att du känner som du gör. Ni har ju levt ett långt liv ihop och han är, eller borde vara din familj. 


    Men tänk ett steg längre. Han har svikit dej på det fulaste sätt man kan göra. Hade det varit en gång kan man kanske förlåta, men flera? Man gör inte den man tycker om och respekterar illa medvetet på det sättet. Och absolut inte när den andra, dvs du mår dåligt. Då stöttar man och hjälper. Man använder det inte som ursäkt för att knulla runt. Tänk inte ens tanken på att du är medskyldig till det. 


    Och värst av allt. Han fanns Inte för sin dotter när hon mådde dåligt. Vad tror det sveket gör med din dotter? 


    Du borde vara vansinnig på din man och kasta ut honom pronto. 

  • Shanaya
    kaffe skrev 2023-11-11 19:09:58 följande:

    Det är inte så konstigt att du känner som du gör. Ni har ju levt ett långt liv ihop och han är, eller borde vara din familj. 


    Men tänk ett steg längre. Han har svikit dej på det fulaste sätt man kan göra. Hade det varit en gång kan man kanske förlåta, men flera? Man gör inte den man tycker om och respekterar illa medvetet på det sättet. Och absolut inte när den andra, dvs du mår dåligt. Då stöttar man och hjälper. Man använder det inte som ursäkt för att knulla runt. Tänk inte ens tanken på att du är medskyldig till det. 


    Och värst av allt. Han fanns Inte för sin dotter när hon mådde dåligt. Vad tror det sveket gör med din dotter? 


    Du borde vara vansinnig på din man och kasta ut honom pronto. 


    Jag är väl fortfarande så chockad och har inte hunnit ta in allt. Jag känner mig helt förvirrad och vilsen. Känns inte som jag kan tänka klart. Har fått en fruktansvärd ångest som gräver i bröstet och ger mig bröstsmärtor.
    Ditt svar är i alla fall till stor hjälp och en ögonöppnare för mig. <3
  • kaffe

    Har du någon nära där som du kan prata med? Förstår om du är i total chock. Du behöver ju såklart inte ta några som helst beslut just nu. Fokusera på att överleva bara. 


    Tror du ändå ska göra en liten manöver. Sov inte i samma rum som din man mer. Tillåt honom inte att röra dej eller säga några fina ord till dej mer. Låt honom inte behandla dej som en hora,  för det är tyvärr det han degraderat dej till med undantaget att du inte får betalt. Låt inte han han ha kommandot över dej. 


     

  • Shanaya
    kaffe skrev 2023-11-11 21:03:13 följande:

    Har du någon nära där som du kan prata med? Förstår om du är i total chock. Du behöver ju såklart inte ta några som helst beslut just nu. Fokusera på att överleva bara. 


    Tror du ändå ska göra en liten manöver. Sov inte i samma rum som din man mer. Tillåt honom inte att röra dej eller säga några fina ord till dej mer. Låt honom inte behandla dej som en hora,  för det är tyvärr det han degraderat dej till med undantaget att du inte får betalt. Låt inte han han ha kommandot över dej. 


     


    Jag har pratat med min bror ikväll och det var jätteskönt. Sen ringde min exsvägerska och det samtalet hjälpte mig också väldigt mycket. Han sover med henne nu i 2 nätter och sen åker hon hem. Sen får vi se hur han tänker efter det.
  • kaffe
    Shanaya skrev 2023-11-11 21:45:40 följande:
    Jag har pratat med min bror ikväll och det var jätteskönt. Sen ringde min exsvägerska och det samtalet hjälpte mig också väldigt mycket. Han sover med henne nu i 2 nätter och sen åker hon hem. Sen får vi se hur han tänker efter det.

    Hur tänker du om det då? Funderar du ens på att låta han göra något val? 

  • Shanaya
    kaffe skrev 2023-11-11 22:08:57 följande:

    Hur tänker du om det då? Funderar du ens på att låta han göra något val? 


    Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om henne. Känner ingen svartsjuka alls. Däremot börjar ilskan komma fram över att han behandlar mig så illa. Jag vet inte hur jag ska gå vidare för tankarna bara snurrar så jag tänker inte göra någonting förrän jag landat i allt och känner vad jag vill. Just nu vet jag inte vad jag vill och då är det fel tidpunkt att fatta ett beslut.
  • kaffe
    Shanaya skrev 2023-11-11 23:01:10 följande:
    Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om henne. Känner ingen svartsjuka alls. Däremot börjar ilskan komma fram över att han behandlar mig så illa. Jag vet inte hur jag ska gå vidare för tankarna bara snurrar så jag tänker inte göra någonting förrän jag landat i allt och känner vad jag vill. Just nu vet jag inte vad jag vill och då är det fel tidpunkt att fatta ett beslut.

    Det låter klokt. Låt det landa och ta in det. Och bra att du är arg. Det han gjort och gör mot dej är för jävligt så du har all anledning att vara arg. 


    Vet er dotter om att han är hos sin älskarinna dom här dagarna och i så fall hur mår hon över det hela? 

  • Shanaya
    kaffe skrev 2023-11-11 23:47:19 följande:

    Det låter klokt. Låt det landa och ta in det. Och bra att du är arg. Det han gjort och gör mot dej är för jävligt så du har all anledning att vara arg. 


    Vet er dotter om att han är hos sin älskarinna dom här dagarna och i så fall hur mår hon över det hela? 


    Ja, han har verkligen behandlat mig fruktansvärt illa. Helt sanslöst illa.
    Ja, vår dotter vet och hon är inte glad på honom. Hon har tappat all respekt för honom.
  • kaffe

    Så vad händer efter dom här 2 dagarna med henne? Kommer han hem och fortsätter leva som vanligt? 


    Jag hade velat råda dej till att packa en väska med hans kläder ställa på trappan och be honom fara så långt ön räcker när han behagar dyka upp igen.  Samtidigt vet jag att det inte är så enkelt. 19 år är lång tid i hop och jag gissar att det finns en tid före dom här kaosåren när det var bra. En bit av mej tycker det är fint av dej att vilja välja ditt äktenskap. I min värld är det ett äktenskap går ut på. Dalar och uppgångar med alla möjliga och omöjliga hinder däremellan som men löser dom tillsammans. 


    Men, din man verkar vara noll intresserad av att lösa något tillsammans. Och det finns gränser. Din man har passerat så många av dom. På det sättet han behandlar dej vet i sjutton om du ens ska föreslå ett försök att fortsätta. Hade han valt att inte spendera dom här två nätterna med henne så kanske, men han valde att åka. Han vet precis hur illa det valet gör både dej och dottern, tro inget annat. Inte ens dottern går före den där kvinnan. Fundera på om inte det valet sätter ribban för hur du ska agera. 


     

  • Shanaya
    kaffe skrev 2023-11-12 16:04:12 följande:

    Så vad händer efter dom här 2 dagarna med henne? Kommer han hem och fortsätter leva som vanligt? 


    Jag hade velat råda dej till att packa en väska med hans kläder ställa på trappan och be honom fara så långt ön räcker när han behagar dyka upp igen.  Samtidigt vet jag att det inte är så enkelt. 19 år är lång tid i hop och jag gissar att det finns en tid före dom här kaosåren när det var bra. En bit av mej tycker det är fint av dej att vilja välja ditt äktenskap. I min värld är det ett äktenskap går ut på. Dalar och uppgångar med alla möjliga och omöjliga hinder däremellan som men löser dom tillsammans. 


    Men, din man verkar vara noll intresserad av att lösa något tillsammans. Och det finns gränser. Din man har passerat så många av dom. På det sättet han behandlar dej vet i sjutton om du ens ska föreslå ett försök att fortsätta. Hade han valt att inte spendera dom här två nätterna med henne så kanske, men han valde att åka. Han vet precis hur illa det valet gör både dej och dottern, tro inget annat. Inte ens dottern går före den där kvinnan. Fundera på om inte det valet sätter ribban för hur du ska agera. 


     


    Jag vet inte hur han tänker. När det gäller mig så tänker jag att vi ska ta ungefär 3 veckor där vi går igenom hur vi går vidare nu med praktiska detaljer. Saker som ska säljas, vårt gemensamma bolag, boende etc. Det är väl där jag har landat. Hur jag kommer reagera om han om en vecka föreslår att vi ska försöka igen vet jag faktiskt inte.
  • kaffe

    Hur går det för dej? Är det hanterbart att vara under samma tak som honom?

  • Shanaya
    kaffe skrev 2023-11-16 17:32:33 följande:

    Hur går det för dej? Är det hanterbart att vara under samma tak som honom?


    Stort tack för att du frågar! OskyldigJa, det går bra att bo ihop och dela säng. Han jobbar rätt mycket så vi träffas inte så mycket men vi äter middag varje kväll. Vi har bra samtal och allt känns vänskapligt och bra. Jag är stolt över mig själv för jag står på mig och viker inte undan som jag kanske tidigare har gjort. Jag har insett att jag har anpassat mig alldeles för mycket efter honom och det ska bli så skönt att slippa det. Vi pratar om praktiska detaljer och hur vi ska göra med olika saker. Vad ska vi ha kvar, vem ska ha vad, vad ska säljas etc.


    Jag kommer bo kvar här i huset med vår dotter som nu fått jobb så hon kommer kunna bidra med hyran och så har jag kanske en inneboende på gång så då löser sig det ekonomiska. Han har ingenstans att bo än så länge men det löser sig nog.

Svar på tråden Kan jag förhindra en skilsmässa?