• Menslutanu

    Tvångstankar eller inte

    Hej allihopa.
    Jag plussade i mars och har sens dess gått runt med mixade tankar. Jag är en person som ältar mycket på tankar och detta har jag haft sens innan jag blev gravid. Ungefär 4 månader in på graviditeten hakade jag upp mig på att jag kommer få en sjukt barn, jag började googla om hur stor chansen var, kunde må så dåligt över tanken.. fick hjärtklappningar och började fråga min barnmorska jag berättade att jag har ångest över att jag kanske får ett sjukt barn och HUR ska jag hantera det.. det tog ett tag och jag släppte tanken, en annan oro började gro hos mig. Jag hade nämligen varit ute och festat i mitten av februari och jag hade druckit. Sen slog tanken, tänk om jag haft en minneslucka på en timme och sen haft sex med en annan kille och han är pappan till mitt barn? Jag har sedan dess gått runt och burit på tanken, googlat hur stor chans det är att man får en minneslucka på 30-40 min för att ha samlag med en annan kille för att sen få tillbaka medvetandet. Jag minns lixom hela kvällen överlag, vilka jag pratat med och vad ja ätit hur jag kom hem osv.. Jag minns att jag blev arg när jag kom hem för att min bror sov i min säng och jag var tvungen att sova i vardagsrummet 😅 jag frågade killen han sa nej, jag frågade människor runt omkring oss alla har sagt att det inte har hänt men ändå går jag runt och tänker ?men tänk om? jag pratar med psykolog och hon menar på att det är många kvinnor som utvecklar ocd och tvångstankar under graviditeten och ofta är jag ju medveten om att det är en tanke som skapar obehag men den kommer ändå tillbaka och då tänker jag men tänk om det inte är en tvångstanke tänk om det är hänt. Viktigt att tillägga jag har inga som helst minnesbilder av att jag legat med en annan kille. jag vet inte hur jag ska handskas med den tanke mer för den vägrar försvinna 🥲
  • Svar på tråden Tvångstankar eller inte
  • Anonym (E)

    Jag tänker att alla dessa trådar inte hjälper dig alls utan du måste med BM bakom dig fortsätta få mer professionell hjälp. Dessa trådar blir en del av tvånget.

  • Menslutanu
    Anonym (E) skrev 2023-11-10 23:31:43 följande:

    Jag tänker att alla dessa trådar inte hjälper dig alls utan du måste med BM bakom dig fortsätta få mer professionell hjälp. Dessa trådar blir en del av tvånget.


    Jo jag vet, det känns dock bra för stunden att skriva de har insett att det är de som gör att jag skriver inläggen, för att lätta på ångesten iallafall för stunden 
  • Anonym (Elisa)

    Det låter som tvångstankar och ingenting annat..

    Tvångstankar har jag också haft..men tvångstankar är lisom inte riktigt "vettiga" om du förstår hur jag menar.
    Hur stor är tex sannolikheten att dina tankar skulle vara riktiga, om du verligen sätter dig ner och provar att verkligen resonera med dig själv som 2 personer---där en är för och en emot..

    Vem vinner? 😁

    För du hade ju frågat andra och killen och dom har ju sagt att du inte gjorde något "dumt" men ändå så fortsätter tankarna mala?

    Det är väl ganska klassiska tvångstankar...skulle jag säga...

  • Menslutanu
    Anonym (Elisa) skrev 2023-11-11 05:25:21 följande:

    Det låter som tvångstankar och ingenting annat..

    Tvångstankar har jag också haft..men tvångstankar är lisom inte riktigt "vettiga" om du förstår hur jag menar.
    Hur stor är tex sannolikheten att dina tankar skulle vara riktiga, om du verligen sätter dig ner och provar att verkligen resonera med dig själv som 2 personer---där en är för och en emot..

    Vem vinner? 😁

    För du hade ju frågat andra och killen och dom har ju sagt att du inte gjorde något "dumt" men ändå så fortsätter tankarna mala?

    Det är väl ganska klassiska tvångstankar...skulle jag säga...


    jag fick ju tanken i ca 7 månaden, innan hade jag inte ens tänkt tanken. Jag skrev till killen och frågade han sa nej, jag frågade mina vänner som var på festen (det var en lokalfest) de sade nej, jag minns konversationer jag hade med mina vänner och bekanta under kvällen. Så någonstans innerst inne vet jag att ingenting har hänt men tänker ändå ?tänk om det faktiskt har hänt men jag förtränger det? eller ?tänk om jag faktiskt hade en minneslucka? har googlat så mycket kring minnesluckor och alkohol. man blir ju inte smartare direkt då vissa menar att det är omöjlgt att det skulle ha skett och man inte kommer ihåg någon gilmt eller har någon minnesbild sen så dyker någon upp som säger att det kan ha hänt och då är jag där igen 😅
Svar på tråden Tvångstankar eller inte