• optimusprime

    Komplicerad fråga av arv

    Har en en svår fråga som jag fått 1000 olika svar på, men kanske någon som vet bättre här.

    Det är så att min morbror och hans fru dog förra året.
    Dom var gifta men hade inga barn.

    Han testamenterade sin egendom till mig,
    nu den biten jag inte riktigt vet,

    Hans fru dog oktober 2022, 
    och han december 2022.

    Hennes bouppteckning blev aldrig gjord innan min morbror dog.

    Nu vid bouppteckningen så kommer det fram massa syskon till hans fru, och även syskon barn (för ena syskonet har åxå dött så hans son kom istället)

    nu så verkar det som att dom skall ärva min morbror med pga att hennes bouppteckning inte var gjort när han dog.

    då är hans tillgångar även hennes, fasten hon dog 2 månader innan.
    så vad jag förstår det som så skall vi dela på det, 
    eller ja till och med dom får dela på mycket medans jag får stå för hans räkningar, flyttstäd mm pga att han dog efter henne.

    Någon som vet om detta stämmer?

  • Svar på tråden Komplicerad fråga av arv
  • Mandelskorpan
    Ellie skrev 2023-11-08 18:31:02 följande:
    Det gäller ju vid skilsmässa. Vid dödsfall ärver maken/makan allt (om det inte finns särkullbarn).

    TS det verkar som om du behöver en timma med en annan advokat.
    Ok trodde det styrde efterarvet men jag blandar nog ihop det med bodelning under äktenskapet.
  • Ellie
    optimusprime skrev 2023-11-08 20:45:39 följande:
    så med andra ord så ska vi dela på det.
    för läser man boupptecknings papperna så står det att hon hade 80k något sen nästa papper när man la ihop hans "förmögenhet" så hade hon 1.3m

    medans på hans papper stod det bara 1.1m

    så är ju en del pengar.
    Nej, det är ju inte rimligt att hon blev rikare efter sin död.

    Makar ärver alltid varandra (om inget testamente finns). Det skulle inte fungera om massa syskon mm till den först avlidna kommer efter 10 år när nästa make avlidit och skall ha någon slags arv i efterskott.
  • Ellie

    Om det skulle vara så att de trots allt har rätt till efterarv, så ärvde de vid dödsfallet (hustrun), men har fått vänta på sitt arv.
    De kan ju inte ärva mer än vad hon hade i tillgångar. De har ingen rätt till din morbrors egendom. 

  • Yllop
    Ellie skrev 2023-11-08 21:00:32 följande:

    Om det skulle vara så att de trots allt har rätt till efterarv, så ärvde de vid dödsfallet (hustrun), men har fått vänta på sitt arv.
    De kan ju inte ärva mer än vad hon hade i tillgångar. De har ingen rätt till din morbrors egendom. 


    Vi säger att ts morbror ägde 900 000 kronor och hans maka 100 000 kronor.   Detta läggs ihop och utgör giftorättsgodset.
    Sedan delas det i två delar och 500 000 går till ts enligt testamente och den andra delen får mosters syskon/syskonbarn dela på.

    Det verkar som juristen har försökt förklara detta för ts men att h*n inte riktigt förstått.

  • FuckGoggleAskMe
    Yllop skrev 2023-11-08 23:41:00 följande:

    Vi säger att ts morbror ägde 900 000 kronor och hans maka 100 000 kronor.   Detta läggs ihop och utgör giftorättsgodset.
    Sedan delas det i två delar och 500 000 går till ts enligt testamente och den andra delen får mosters syskon/syskonbarn dela på.

    Det verkar som juristen har försökt förklara detta för ts men att h*n inte riktigt förstått.


    Precis
  • Ellie
    Yllop skrev 2023-11-08 23:41:00 följande:

    Vi säger att ts morbror ägde 900 000 kronor och hans maka 100 000 kronor.   Detta läggs ihop och utgör giftorättsgodset.
    Sedan delas det i två delar och 500 000 går till ts enligt testamente och den andra delen får mosters syskon/syskonbarn dela på.

    Det verkar som juristen har försökt förklara detta för ts men att h*n inte riktigt förstått.


    Det kan ju inte stämma.

    TS morbrors fru dör. Då får hennes syskon ärva 100 000 kronor. De får vänta på sitt arv eftersom hon är gift och TS morbror får arvet först.

    När han sedan dör får de sitt efterarv - vilket bestod av 100000 kr.

    De skall ju inte ärva något av TS morbror, bara det de ärvde av sitt syskon.
  • Ellie

    Ur ärvdabalken:
    "Om det som den efterlevande maken erhöll i arv av kvarlåtenskapen efter den först avlidne utgjorde annan andel än hälften av summan av detta arv och den efterlevandes egendom efter bodelningen, skall arvingarna efter den först avlidne ta samma andel i boet efter den sist avlidne."

    Det måste väl tolkas som om hustruns del vid hennes död var 1/10 av de gemensamma tillgångarna skall hennes släktingar ärva 1/10 av totala värdet när mannen dör?

  • Sunflora

    Jag beklagar förlusten Hjärta Du ärver din morbror men inte hans fru. Har frun inte skrivit ett testamente ärver i första hand hennes föräldrar, i andra hand hennes syskon. Tillgångarna delas alltså 50-50, 50% till dig och syskonen får dela på de andra 50% Vem som gick bort först spelar ingen roll. Det bästa är att du kontaktar en jurist. 

  • Sunflora
    Ellie skrev 2023-11-08 10:12:51 följande:
    Daisy28 skrev 2023-11-08 10:00:22 följande:
    "Hennes arvingar ägar hennes halva"

    Inte nödvändigtvis hennes syskon. Kan vara henne man också. Beror på testamenete bla

    Utan testamenet blir det hennes man, om mostern inte hade barn
    Ok, då är det som jag trodde.
    Enligt TS handlar det om syskon och syskonbarn som nu vill ha arv, men utan testamente borde de inte ha rätt till något, utan TS morbror ärver allt (därefter TS).

    Så är det inte. Hennes man (ts morbror) ärvde 100% av hennes tillgångar men nu är han död och ts är inte på något vis släkt med henne. Det kallas efterarv.
  • Sunflora
    Ellie skrev 2023-11-08 20:52:23 följande:
    Nej, det är ju inte rimligt att hon blev rikare efter sin död.

    Makar ärver alltid varandra (om inget testamente finns). Det skulle inte fungera om massa syskon mm till den först avlidna kommer efter 10 år när nästa make avlidit och skall ha någon slags arv i efterskott.
    Det är precis så det fungerar i Sverige. 
  • Maymom
    Ellie skrev 2023-11-09 01:58:34 följande:

    Ur ärvdabalken:
    "Om det som den efterlevande maken erhöll i arv av kvarlåtenskapen efter den först avlidne utgjorde annan andel än hälften av summan av detta arv och den efterlevandes egendom efter bodelningen, skall arvingarna efter den först avlidne ta samma andel i boet efter den sist avlidne."

    Det måste väl tolkas som om hustruns del vid hennes död var 1/10 av de gemensamma tillgångarna skall hennes släktingar ärva 1/10 av totala värdet när mannen dör?


    Fast i detta fall verkar det inte utgöra annan del än hälften då ts inte skrivit att något var enskild egendom eller att frun testamenterat bort något av sin del.

    Du måste läsa det stycket du citerar ihop med de tidigare styckena i paragrafen, inte bara taget ur sitt sammanhang.

    Läs även om giftorättsgods, (all egendom är gemensam och delas lika när en av makarna går bort.)
  • Mandelskorpan
    Maymom skrev 2023-11-09 08:09:23 följande:
    Fast i detta fall verkar det inte utgöra annan del än hälften då ts inte skrivit att något var enskild egendom eller att frun testamenterat bort något av sin del.

    Du måste läsa det stycket du citerar ihop med de tidigare styckena i paragrafen, inte bara taget ur sitt sammanhang.

    Läs även om giftorättsgods, (all egendom är gemensam och delas lika när en av makarna går bort.)
    Om det inte finns några särskilda papper mellan makarna, att viss egendom är enskild till exempel, eller att dom gjort bodelning under bestående äktenskap så är ju allt dom äger giftorättsgods och då delas det 50/50.

    Vi hade en liknande situation i släkten, äldre gift par utan barn. Han ägde huset, hon ägde inget. Inga papper, inget testamente. Hälften gick till hans sida och hälften till hennes.
  • optimusprime

    Känns ju väldigt konstigt att det ska delas 50/50

    Låt säga att morbron dog 3 år efter. ska det delas 50/50 då med?

    En annan sak som jag tänkte på.

    han hade en bil när frun dog. en xc40, efter hon dog så köpte han ny bil en xc60.

    ska den med delas då?

  • Daisy28
    optimusprime skrev 2023-11-13 16:23:03 följande:

    Känns ju väldigt konstigt att det ska delas 50/50

    Låt säga att morbron dog 3 år efter. ska det delas 50/50 då med?

    En annan sak som jag tänkte på.

    han hade en bil när frun dog. en xc40, efter hon dog så köpte han ny bil en xc60.

    ska den med delas då?


    Vad säger ditt ombud?
  • optimusprime

    när vi fråga om vi kunde sälja bilen innan bodelningen så sa hon, det e bättre vi väntar till bodelningen för se hur det blir med bilen.

    bra svar? hon e inte så villig att svara rätt ut på vissa frågor

  • Maymom
    optimusprime skrev 2023-11-13 16:23:03 följande:

    Känns ju väldigt konstigt att det ska delas 50/50

    Låt säga att morbron dog 3 år efter. ska det delas 50/50 då med?

    En annan sak som jag tänkte på.

    han hade en bil när frun dog. en xc40, efter hon dog så köpte han ny bil en xc60.

    ska den med delas då?


    Varför känns det konstigt att dela 50/50? De var gifta, giftermål innebär i stort sett att allt man äger blir gemensamt, man delar lika på allt vid tex skilsmässa.


    Hade morbrodern levt när bodelningen gjordes så hade alla deras tillgångar som räknades som giftorättsgods, förmodligen allt, slagits ihop och delats 50/50. 
    morbrodern hade ärvt fruns 50% och sen tre år senare när han gick bort så hade fruns släktingar fått ta del av sitt efterarv. Så i stort sett samma förlopp som nu, som sagt.

    Den gamla bilen skulle således ha varit med i hennes bouppteckning. Så Hur man gör där när han sålt en tillgång innan bodelning var klar vet jag inte. Min gissning är att den summan den gamla bilen såldes för skall tas med i bodelningen. Och eventuellt de pengar som tagits från konto för att köpa nya bilen.
    Gör som ombudet säger,
    Avvakta tills ni vet säkert.

Svar på tråden Komplicerad fråga av arv