• Babba588

    Osäker på min framtid

    Hej
    jag är en tjej på 20 år, jag är jätte osäker på vad jag vill i framtiden. Jag har lite planer som jag vill förverkliga och jag tror det hade passat mig. Är en tjej som har en stor passion för smink och skönhet. men problemet är att jag gick media linjen, jag älskar film och redigering och behärskar det och gjort reklamfilmer till olika företag. så det är bara till min fördel. Jag har tänkt att jag vill starta en skönhets salong, typiskt tänker ni. Men jag har ju ingen utbildning, hur går man då till väga? reklamfilm kan jag isåfall ordna själv samt den grafiska delen till mitt företags hemsida osv, jag sparar där mycket tid och pengar.

    kom jätte gärna med tips! vill verkligen satsa på detta då jag ser det som en kul grej. 

  • Svar på tråden Osäker på min framtid
  • Yuppyupp

    Inte typiskt alls. Skitsmart! Det går inte att sticka under stol med hur mycket skönhetsindustrin tjänar på människor. Dock kommer du behöva utbildning av något slag för att kunna ta emot kunder. En nagel och make up utbildning är inte allt för kostsamt. Vill du kunna göra fillers och injektioner behöver annanutbildning i grunden, tex tandläkare, läkare eller hudterapeut. 


    Sen tänker jag att du är väldigt ung. Oftast tar det betydligt fler år innan man hittar rätt i livet och i karriären. Våga testa dig fram! prova olika, byt, kör en ny utbildning, byt igen. Din ekonomi kommer naturligtvis vara avgörande för hur mkt du kan testa på och vilka kurser du kan gå. Få (eller inga) kurser och utbildningar inom skönhet är dessvärre csn berättigade. 

  • Babba588
    Yuppyupp skrev 2023-11-07 20:47:36 följande:

    Inte typiskt alls. Skitsmart! Det går inte att sticka under stol med hur mycket skönhetsindustrin tjänar på människor. Dock kommer du behöva utbildning av något slag för att kunna ta emot kunder. En nagel och make up utbildning är inte allt för kostsamt. Vill du kunna göra fillers och injektioner behöver annanutbildning i grunden, tex tandläkare, läkare eller hudterapeut. 


    Sen tänker jag att du är väldigt ung. Oftast tar det betydligt fler år innan man hittar rätt i livet och i karriären. Våga testa dig fram! prova olika, byt, kör en ny utbildning, byt igen. Din ekonomi kommer naturligtvis vara avgörande för hur mkt du kan testa på och vilka kurser du kan gå. Få (eller inga) kurser och utbildningar inom skönhet är dessvärre csn berättigade. 


    Hej
    jag har ett heltidsjobb och sparar pengar åt sidan, tack för din positiva feedback!! 


    har kollat utbildningar, finns komvux där de erbjuder att man kan gå stylist, frans, nagel kurs. Tänkte söka men är de sämre och göra de på komvux än att betala en kur privat. Vart hittar jag seriösa ställen där de lär ut och har certifikat för det? Vill liksom inte ge någon pengar som inte är berättigat att lära ut andra

  • Trast

    Du kan ju hitta en nisch inom sociala medier. Många som verkar gilla att titta på när någon paketerar deras produkter, skaffa en plattform, syssla med försäljning av valda skönhetsprodukter, fokusera på paketeringen, snygga paket, klistermärken, extrasaker osv.

  • Yuppyupp

    Jag förstår hur du menar och det är bra att du faktiskt är om dig och kring dig. Jag skulle satsa på att gå en kurs med utbildad personal. Lashia i Hägersten är utmärkta och jag har vänner som utbildat sig där. Huruvida du ska välja en privat kurs eller inte måste du nog avgöra själv. Det finns fantastiskt många grymma fransstylister som du kan utbilda dig hos. Kontrollera certifikat och titta noga på personens instagram. Gör denne ett jobb som du vill efterlikna? 


    Du är en ung tjej, intresserad av skönhet, så jag är 100% säker på att du har koll på vilka behandlingar som kommer sälja mest :) Satsa på naglar och fransar. Det är utbildningar som inte är för långa och där du kan Få återkommande kunder och bygga upp ett kontaktnät. Välj behandlingar som upprepas, påfyllning av naglar, fransar m.m. det är alltid skönt att kunna gå till samma person om man är nöjd och du får stammisar!

  • BuoBä

    Gå en utbildning. Axelsons är välkända men det finns säkert fler. axelsons.se/

    Jobba sedan ett tag på en etablerad salong, så du lär dig hur det fungerar, vilken utrustning som fungerar bra, vad du tycker är roligast att göra etc. Sen kan du öppna eget. 

  • Trast
    Trast skrev 2023-11-07 21:02:03 följande:

    Du kan ju hitta en nisch inom sociala medier. Många som verkar gilla att titta på när någon paketerar deras produkter, skaffa en plattform, syssla med försäljning av valda skönhetsprodukter, fokusera på paketeringen, snygga paket, klistermärken, extrasaker osv.


    Typ något sånt här, fast med skönhetsprodukter i stället. fördelen med det konceptet är att du inte behöver bränna ut dig som influenser (om du nu skulle välja sociala medier vägen) en idé i alla fall. Kombinerar film och skönhet.
    https://fb.watch/oalxd82RP4/?mibextid=UtMXRB

Svar på tråden Osäker på min framtid