• Lotta16

    Autism

    Hej 
    jag har en tonårsdotter som har autism nivå 2 
     som ofta säger att hon är trött , men sover bra enligt henne själv . 


    men jag har fått melantonin utskrivet som vi har tagit  ett år i alla fall. Har nu fått tablett atarax som ska tas på kvällen och sen melantonin tablett en stund efter . 


    men nu har hon vägrat att ens prova ta tabletterna . Även vägrat ta tablett mot sin allergi . 


    tyckte det var bra att vi prova veckan innan lovet . Men det gick inte .. 
    har ni några förslag tips på hur jag ska göra ? mvh lotta

  • Svar på tråden Autism
  • Lotta16

    Bra fråga 
    så man är tröttare när man har npf ? 


    även om man sover gott . ? 


    men du väckte en tanke där som jag inte har tänkt på . 


     

  • Sunflora

    Som föregående person frågat. Sover hon dåligt? Autister är generellt tröttare än neurotypiska. Melatonin hjälper bara till vid insomningen alltså om hon ligger och vrider sig och har svårt att somna. 


    Har andra orsaker till tröttheten uteslutits t.ex vitaminbrister? 

  • Lotta16

    Ibland säger hon att hon vaknar på natten och ibland tidigt . 


    så lite svårt att veta .


    men vitaminbrist kan det ju med vara . men inget som uteslutits . 


    har kontakt med sjuksköterskan på tisdag ska ta det med henne . 


     

  • callmepreggoornot
    Lotta16 skrev 2023-11-03 16:56:22 följande:

    Bra fråga 
    så man är tröttare när man har npf ? 


    även om man sover gott . ? 


    men du väckte en tanke där som jag inte har tänkt på . 


     


    Ja, vet du inget grundläggande om ASD är det dags att läsa på ;) Det tar energi för NPF:are med alla intryck.
  • elsi
    Lotta16 skrev 2023-11-03 16:29:59 följande:
    Autism

    Hej 
    jag har en tonårsdotter som har autism nivå 2 
     som ofta säger att hon är trött , men sover bra enligt henne själv . 


    men jag har fått melantonin utskrivet som vi har tagit  ett år i alla fall. Har nu fått tablett atarax som ska tas på kvällen och sen melantonin tablett en stund efter . 


    men nu har hon vägrat att ens prova ta tabletterna . Även vägrat ta tablett mot sin allergi . 


    tyckte det var bra att vi prova veckan innan lovet . Men det gick inte .. 
    har ni några förslag tips på hur jag ska göra ? mvh lotta


    Kan du krossa tabletterna och ge blandat med något? Om hon har svårt att svälja tabletter till exempel? Och kolla såklart att man får krossa tabletterna.

    Sen kan det vara svårt för personer med autism att ta till sig nya rutiner, som att ta tabletter. Även svårt att ta själva tabletten, att det känns konstigt, man vet inte hur det ska kännas, vad som händer i kroppen eller hur tabletten kanske smakar.

    Så där kanske du kan hjälpa henne genom att förklara vad tabletterna är till för och hur de kan påverka hennes kropp. 
  • Anonym (ZH)

    Det kan vara depression. Min dotter var ofta trött är fortfarande trött ibland Har gått in på melatonin och sover bättre. Skulle INTE rekommendera attarax då man blir trött o sed av den som biverkning. Efter min dotter börjat med SSRI preparat är hon piggare och gladare. 


     


     

Svar på tråden Autism