• Mymlan82

    Får medicinska sekreterare strejka??

    Hejsan!

    Jag undrar kort och gott om medicinska sekreterare får gå i strejk. Kan vi organisera oss i hela Sverige och strejka mot våra usla löner, att vi inte är en skyddad titel och vår låga status? Min kollega säger att vi inte får det, men jag hävdar att det är en grundlagsskyddad rättighet. Jag läste något luddigt på nätet att man inte får det så länge kollektivavtal gäller, men vad innebär det och när slutar ett sådant att gälla? 

    Jag är själv nästan utbildad sjuksköterska och utbildad med. sekreterare med 8 års erfarenhet i yrket. Jag tjänar 22700 kr i månaden men jobbar 90 % pga barn och får ut mellan 11-18000 kr efter skatt. Det är mindre än vad en lagerarbetare tjänar och mindre än vad undersköterskorna på vår enhet tjänar. De senaste lönesamtalen har chefen sagt att vi ska vara glada för de hundringar vi får därför att man hotat med att han måste sänka våra löner pga budget. 

    Vad gäller egentligen? Är vi totalt maktlösa? Jag älskar visserligen mitt jobb men har så usel ekonomi att vi överväger att flytta. Jag visste visserligen att ett kvinnligt jobb inte var lönebringande i någon större utsträckning, men detta är ju snudd på inhumant.

  • Svar på tråden Får medicinska sekreterare strejka??
  • Rivjärnet92

    Lönen kom ju knappast som en överraskning? Eller tog du inte reda på hur kasst betalt det är att arbeta som med. Sek? Era jobb kommer snart ersättas av AI så jag skulle inte skrika allt för högt om jag tillhörde er skara.

  • linani

    Vilket fackförbund tillhör du? Som huvudregel gäller att man inte har rätt att strejka så länge det finns ett gällande kollektivavtal, vilket jag antar att ni har. Det är alltså inte förrän nästa avtalsrörelse det ens kan bli aktuellt. 

    Det är ju inte heller upp till en enskild medarbetare eller arbetsplats att börja strejka, utan det är beslut som ska fattas av fackförbundet. 

    Med tanke på ert låga löneläge just nu, och den generella situationen inom svensk sjukvård, är det tyvärr rätt osannolikt att ni skulle lyckas strejka er till några fantastiska löneökningar... Säg att ni skulle få 5% ökning istället för 1% vid nästa revision, det är fortfarande inte mer än en dryg tusenlapp före skatt. 

  • Mymlan82

    Tack för svaret. Jag tillhör Vision och har skickat frågan vidare till dem. Hur ofta och varför görs nya avtalsrörelser? Sker det årligen i samband med lönerevision? 

    Borde det inte gå att först gå samman och därefter lägga fram detta för facket? 

    Till skribenten ovan: Jo, jag var medveten om den låga lönen, precis som sjuksköterskor och barnmorskor var. Å andra sidan var det ingen som ifrågasatte deras yrkesval när de strejkade. Jag tvivlar också på att det kan ersättas av AI, för jobbet innebär mycket mer än att skriva, sådant som kräver en mänsklig hjärna för att patienter inte ska råka illa ut när läkaren exempelvis glömmer att diktera en remiss. Vi är ironiskt nog ett skyddsnät för problem orsakade av den mänskliga faktorn. 

  • Rivjärnet92

    Nej, det kräver ingen mänsklig hjärna. Sluta hypa ditt yrke som är tämligen simpelt. 

  • Mymlan82

    Vad är ditt problem egentligen? Får man fråga vad du jobbar med som är så förbannat viktigt?

  • Rivjärnet92

    Helt oviktigt vad jag jobbar som eftersom diskussionen rör din missnöjdhet med ditt yrkesval när parametrarna redan innan du hoppade på din utbildning varit kända. Sen är det ingen som tvingar dig att arbeta 90 %. De flesta av oss arbetar 100 %. 

  • Daisy28
    Mymlan82 skrev 2023-11-03 11:50:00 följande:
    Får medicinska sekreterare strejka??

    Hejsan!

    Jag undrar kort och gott om medicinska sekreterare får gå i strejk. Kan vi organisera oss i hela Sverige och strejka mot våra usla löner, att vi inte är en skyddad titel och vår låga status? Min kollega säger att vi inte får det, men jag hävdar att det är en grundlagsskyddad rättighet. Jag läste något luddigt på nätet att man inte får det så länge kollektivavtal gäller, men vad innebär det och när slutar ett sådant att gälla? 

    Jag är själv nästan utbildad sjuksköterska och utbildad med. sekreterare med 8 års erfarenhet i yrket. Jag tjänar 22700 kr i månaden men jobbar 90 % pga barn och får ut mellan 11-18000 kr efter skatt. Det är mindre än vad en lagerarbetare tjänar och mindre än vad undersköterskorna på vår enhet tjänar. De senaste lönesamtalen har chefen sagt att vi ska vara glada för de hundringar vi får därför att man hotat med att han måste sänka våra löner pga budget. 

    Vad gäller egentligen? Är vi totalt maktlösa? Jag älskar visserligen mitt jobb men har så usel ekonomi att vi överväger att flytta. Jag visste visserligen att ett kvinnligt jobb inte var lönebringande i någon större utsträckning, men detta är ju snudd på inhumant.


    Finns ett kollektivavtal så gäller fredsplikt, dvs ingen strejk, till det löper ut. Sen får ni strejka. 

    Vill ni in nästa förhandling få bättre vilkor så driv detta via facket. Engagera dig i facket!
  • Mymlan82
    Daisy28 skrev 2023-11-03 13:27:53 följande:
    Finns ett kollektivavtal så gäller fredsplikt, dvs ingen strejk, till det löper ut. Sen får ni strejka. 

    Vill ni in nästa förhandling få bättre vilkor så driv detta via facket. Engagera dig i facket!
    Tack för sakligt svar. Jag tror nuvarande avtal löper ut i början av 2024, så det blir till att dra ihop något tills dess. Har kontaktat facket, så vi får se vad som händer :) 
  • MsM84

    Din lön verkar vara ett par tusen lägre än snittet för medicinska sekreterare någonstans i Sverige så byta arbetsplats för att få upp lönen låter som den bästa idéen.

  • linani
    Mymlan82 skrev 2023-11-03 12:20:33 följande:

    Tack för svaret. Jag tillhör Vision och har skickat frågan vidare till dem. Hur ofta och varför görs nya avtalsrörelser? Sker det årligen i samband med lönerevision? 

    Borde det inte gå att först gå samman och därefter lägga fram detta för facket?  


    Avtalsrörelserna sker lite olika, jag tror att nästa stora som berör din arbetsplats (om du jobbar offentligt, inte privat) är 2024. Det är i denna process som det avgörs hur stor % löneökning man kan räkna med att få kommande år (sedan har de flesta arbetsgivare individuell lönesättning, så att ex. någon som är extra skicklig kan få mer. Men som ett riktmärke). 

    Men du måste ha en realistisk förväntan på hur mycket högre lönen kan bli. Rent krasst så känns inte Vision heller som det starkaste facket i sådana här förhandlingar, just eftersom de företräder många yrken som inte har skyddade titlar, krav på specifik utbildning, etc. Dvs personer som är "lätta" att ersätta, om du ursäktar mig att jag säger det. Ofta får nog Visions medlemmar lägre ökningar än exempelvis industrins. 

    Om du vill ha förändring, tänk inte att du ska "ställa frågor" till facket. Det är DU som ÄR facket. Utbilda dig, engagera dig fackligt, driv de frågor du tror på. Ju fler som kämpar desto större blir möjligheten till förändring. 
  • Sunflora

    Hur kommer det sig att du betalar 50% i skatt? Du säger att du tjänar drygt 22 000 och vissa månader bara får ut 11 000. Det låter som att det blivit något galet ett första steg är att prata med lönekontoret, HR eller vem som nu sköter lönerna. 

  • GGN

    Det gäller fredsplikt under kollektivavtalets giltighetstid. Vidare så måste ni även ha facket i ryggen, annars handlar det om en "vild strejk" vilket är olagligt. 

  • Phalaenopsis

    Jag har aldrig hört någon läkare tycka att läkarsekreterarnas jobb är simpelt eller oviktigt. Ofta är de snarare räddarna i nöden. Men krasst så är det effektivaste sättet att höja din lön att byta arbetsplats. Strejkande är mycket väsen för lite effekt, om du ens får igenom det. 

  • FtS70

    Nu jobbar jag i USA, men jag dikterar, AI skriver ut, jag kontrollerar och signerar. Det fungerar utmärkt. Våra sekreterare har dock inte blivit uppsagda utan fått andra uppgifter.

Svar på tråden Får medicinska sekreterare strejka??