• Mymlan82

    Får medicinska sekreterare strejka??

    Hejsan!

    Jag undrar kort och gott om medicinska sekreterare får gå i strejk. Kan vi organisera oss i hela Sverige och strejka mot våra usla löner, att vi inte är en skyddad titel och vår låga status? Min kollega säger att vi inte får det, men jag hävdar att det är en grundlagsskyddad rättighet. Jag läste något luddigt på nätet att man inte får det så länge kollektivavtal gäller, men vad innebär det och när slutar ett sådant att gälla? 

    Jag är själv nästan utbildad sjuksköterska och utbildad med. sekreterare med 8 års erfarenhet i yrket. Jag tjänar 22700 kr i månaden men jobbar 90 % pga barn och får ut mellan 11-18000 kr efter skatt. Det är mindre än vad en lagerarbetare tjänar och mindre än vad undersköterskorna på vår enhet tjänar. De senaste lönesamtalen har chefen sagt att vi ska vara glada för de hundringar vi får därför att man hotat med att han måste sänka våra löner pga budget. 

    Vad gäller egentligen? Är vi totalt maktlösa? Jag älskar visserligen mitt jobb men har så usel ekonomi att vi överväger att flytta. Jag visste visserligen att ett kvinnligt jobb inte var lönebringande i någon större utsträckning, men detta är ju snudd på inhumant.

  • Svar på tråden Får medicinska sekreterare strejka??
  • Rivjärnet92

    Lönen kom ju knappast som en överraskning? Eller tog du inte reda på hur kasst betalt det är att arbeta som med. Sek? Era jobb kommer snart ersättas av AI så jag skulle inte skrika allt för högt om jag tillhörde er skara.

  • linani

    Vilket fackförbund tillhör du? Som huvudregel gäller att man inte har rätt att strejka så länge det finns ett gällande kollektivavtal, vilket jag antar att ni har. Det är alltså inte förrän nästa avtalsrörelse det ens kan bli aktuellt. 

    Det är ju inte heller upp till en enskild medarbetare eller arbetsplats att börja strejka, utan det är beslut som ska fattas av fackförbundet.