• Egenföretagaren

    Borde jag hoppa av gymnasiet?

    Hej, 
    Jag är en 16-åring kille som driver eget företag sedan en tid tillbaka. Jag säljer teknikprodukter, och det går väldigt bra. Bara i år har jag tjänat ihop tillräckligt för att leva på företaget. Nästa år lär det gå ännu bättre, med ännu fler kunder. 


    Min fråga är därför om jag borde hoppa av gymnasiet för att satsa på mitt egna företag? Mina föräldrar skulle bli rasande, förbannade och psykiskt misshandla mig om jag nämnde ett ord om det. Jag går i årskurs 1 på gymnasiet, Ekonomiprogrammet, och vill verkligen hoppa av. Mitt företag går redan nu att leva på. Det är bara den där psykiska knäcken som jag aldrig kommer kunna ta. Hur ska jag få mina föräldrar att förstå att jag vill hoppa av? 


    Detta är ingen revolt som de flesta kanske tror, utan det är genomtänkt från min sida. 

  • Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?
  • Tom Araya
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 13:23:42 följande:

    Grejen är att jag inte har tid för både skola och företag. Det börjar bli väldigt svårt att hinna med allt på företaget samtidigt som jag ska gå i skolan och plugga. Jag tjänar tillräckligt för att kunna ha råd att bo kvar hemma. När jag blir 18 lär jag ha tjänat betydligt mer pengar och utan problem kunna ha råd med mat, hyra, el osv. 


    Det är ett skapat problem du enkelt kan lösa genom att ägna mindre tid åt företaget tills du har gått färdigt din utbildning.
  • Tom Araya
    Egenföretagaren skrev 2023-11-02 21:20:20 följande:
    Borde jag hoppa av gymnasiet?

    Hej, 
    Jag är en 16-åring kille som driver eget företag sedan en tid tillbaka. Jag säljer teknikprodukter, och det går väldigt bra. Bara i år har jag tjänat ihop tillräckligt för att leva på företaget. Nästa år lär det gå ännu bättre, med ännu fler kunder. 


    Min fråga är därför om jag borde hoppa av gymnasiet för att satsa på mitt egna företag? Mina föräldrar skulle bli rasande, förbannade och psykiskt misshandla mig om jag nämnde ett ord om det. Jag går i årskurs 1 på gymnasiet, Ekonomiprogrammet, och vill verkligen hoppa av. Mitt företag går redan nu att leva på. Det är bara den där psykiska knäcken som jag aldrig kommer kunna ta. Hur ska jag få mina föräldrar att förstå att jag vill hoppa av? 


    Detta är ingen revolt som de flesta kanske tror, utan det är genomtänkt från min sida. 


    Du har kanske nytta av utbildningen i ditt företagande eller kommer att behöva den som back upp för andra jobb om företaget inte längre går bra.
    Jag kan inte riktigt se motiven till att inte gå färdigt gymnasiet.
  • Egenföretagaren

    Motiven är att jag vill satsa på det jag älskar här i livet. Jag är beredd att ta stora risker, och sälj skulle kunna funka som min trygghet tills företaget går riktigt bra. Sedan har vi ju komvux om allt går åt helvete. Jag tänker i alla fall försöka. Notera, försöka. 

  • Egenföretagaren
    Anonym (Elin) skrev 2023-11-04 19:21:47 följande:

    Om du tjänat 34 tusen på ett helt år är det inte ett lönsamt arbete du ägnar dig åt. Om jag som 16 åring skulle sitta barnvakt två gånger i veckan typ max tre timmar per gång och få 500 kronor per tillfälle så skulle jag få ut mer i månaden än dig.

    Däremot är jag positiv till att hoppa av gymnasiet och satsa på det som du tror på. Självklart ska du få en gymnasieutbildning men idag så kan man läsa komvux på distans, man kan läsa även under sommaren så att en normalt fungerande person skulle kunna läsa in den där behörigheten på något år.

    Gymnasiet är mest ett ställe där man ska hänga med folk på och har väldigt lite med studier att göra.

    Men du behöver minst en kandidatexamen i framtiden för att klara dig på arbetsmarknaden oavsett bransch, om du vill ha pengar också då vill säga. Däremot behöver man inte göra allt på ett traditionellt sätt, men kör på företagsspåret och sök distans på komvux när du är 19 så är du klar vid 20? Men att sitta av massa tid i skolan på skit skulle inte jag råda någon att göra.


    Har du några ideer på hur man lyckas övertyga föräldrarna då? Någon psykologisk metod. Någonting? 
  • Anonym (Nej)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-04 19:32:45 följande:

    Motiven är att jag vill satsa på det jag älskar här i livet. Jag är beredd att ta stora risker, och sälj skulle kunna funka som min trygghet tills företaget går riktigt bra. Sedan har vi ju komvux om allt går åt helvete. Jag tänker i alla fall försöka. Notera, försöka. 


    Du har inte tid art studera och jobba med företaget, men du har tid att jobba heltid som säljare och satsa på företaget?

    Vem tror du anställer en 16-åring som säljare, som inte orkar gå i gymnasiet?

    Säljare ger dig mindre meriter än gymnasieexamen. Dessutom r du dig saker som matematik, språk, kanske ekonomi/teknik mm.

    Det är helt galet att välja att jobba som säljare istället för att skaffa gymnasiekompetens.
  • Anonym (Elin)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-04 19:40:04 följande:
    Har du några ideer på hur man lyckas övertyga föräldrarna då? Någon psykologisk metod. Någonting? 
    Ja alltså det är bara att säga att du ska läsa komvux så fort då får möjlighet att göra detta, alltså när din kommun godkänner att du får börja komvux. Säg även att studier är viktigt och att du även självklart ska studera på universitetet. Just nu är du lite som en fotbollspelare, du måste smida medan järnet fortfarande är varmt, att det här är din dröm och att möjligheten inte finns om du pausar i två år eller så men att du kommer självklart studera och vara klar med studierna på 1 år sedan.

    Så du ska inte ens tänka tanken att om det går bra så sätter du dig inte vid skolbänken igen, nej så kan man inte tänka, den dagen det inte går bra och du är 25 då är det inte lika roligt längre?. så du skriv ett avtal med dina föräldrar om att du senast kommer ha en kandidatexamen när du är 25, att du är väl medveten om att den nya generationen ständigt kommer att behöva utbilda sig, vidarutbilda sig och skola om sig helt för att kunna vara attraktiva på arbetsmarknaden.

    Så när du själv är villig till detta då är du mogen. För kunskap är något du måste ha oavsett hur bra du ditt företag är. Det är inte attraktivt att bara ha mycket pengar utan hjärna? 
  • FuckGoggleAskMe
    Egenföretagaren skrev 2023-11-04 19:32:45 följande:

    Motiven är att jag vill satsa på det jag älskar här i livet. Jag är beredd att ta stora risker, och sälj skulle kunna funka som min trygghet tills företaget går riktigt bra. Sedan har vi ju komvux om allt går åt helvete. Jag tänker i alla fall försöka. Notera, försöka. 


    Du, komvux - det kommer att bli mycket kämpigare och svårare om du tar upp studier senare, plus tristare, nu går du med ungdomar i din ålder. Nu är du inkörd på hur det funkar att plugga, det kommer att kännas gruvsamt om du tar komvux sen. Naturligtvis funkar det bra för många, men det lättaste är att du gör det nu. 

    Kanske går ditt företag kanon, och då kan du lära dig användbara saker i plugget som främjar ditt företag. Kanske blir ditt företag plötsligt påverkat av inflationen, konjunkturen, nya lagar, ny pandemi, nya uppfinningar etc etc, och om du då söker anställning i stället är det otroligt mycket lättare att få ett bra jobb om du har någon slags utbildning. Förstår att tex 2 år verkar vara en väldigt lång tid nu för dig, men sedan kommer du inte att tycka det, och sen har du en massa år för att satsa fullt ut på ditt företag. 
  • Anonym (Elin)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-11-04 20:27:02 följande:
    Du, komvux - det kommer att bli mycket kämpigare och svårare om du tar upp studier senare, plus tristare, nu går du med ungdomar i din ålder. Nu är du inkörd på hur det funkar att plugga, det kommer att kännas gruvsamt om du tar komvux sen. Naturligtvis funkar det bra för många, men det lättaste är att du gör det nu. 

    Kanske går ditt företag kanon, och då kan du lära dig användbara saker i plugget som främjar ditt företag. Kanske blir ditt företag plötsligt påverkat av inflationen, konjunkturen, nya lagar, ny pandemi, nya uppfinningar etc etc, och om du då söker anställning i stället är det otroligt mycket lättare att få ett bra jobb om du har någon slags utbildning. Förstår att tex 2 år verkar vara en väldigt lång tid nu för dig, men sedan kommer du inte att tycka det, och sen har du en massa år för att satsa fullt ut på ditt företag. 
    För vissa är ju gymnasiet en ren plåga. Att tvingas ha massa ämnen parallellt, att umgås med folk man inte valt, att åka två timmar fram och tillbaka till skolan varje dag? Efter det ska man göra läxor. För vissa är det betydligt skönare att kunna styra sin egna dag, läsa ett ämne i taget eller två, ha sådär 4 timmar schemalagt i veckan. Energimässigt kan detta vara en dröm för många, som inte är så intresserade av att umgås med folk. Och slippa använda energin till att sitta på tunnelbanan i rusningstrafiken. 
  • Anonym (X)

    Nej nej nej! 
    Du ska gå kvar. Vem vet vad som händer i framtiden? Ditt företag kanske går jättedåligt, eller så ångrar du dig och vill göra något annat - då måste ha en gymnasieutbildning som back up. Du kan inte veta vad du vill göra om 15 år.

    Sen skulle jag inte ropa hej över din inkomst - du kan INTE leva på det. Att tro att du kan "försörja" dig själv på 34000 och bo kvar hemma är ingen plan och låter bara naivt. 

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Elin) skrev 2023-11-04 20:33:56 följande:
    För vissa är ju gymnasiet en ren plåga. Att tvingas ha massa ämnen parallellt, att umgås med folk man inte valt, att åka två timmar fram och tillbaka till skolan varje dag? Efter det ska man göra läxor. För vissa är det betydligt skönare att kunna styra sin egna dag, läsa ett ämne i taget eller två, ha sådär 4 timmar schemalagt i veckan. Energimässigt kan detta vara en dröm för många, som inte är så intresserade av att umgås med folk. Och slippa använda energin till att sitta på tunnelbanan i rusningstrafiken. 
    Så kan det vara.
    TS har dock sagt att han har lätt för sig i skolan.
    Planen är att jobba heltid som säljare - då måste han verkligen umgås med folk han inte valt hela dagarna, alltid vara på topp och prestera. Det är säkert en viss resväg då också.
    Därefter tänker han satsa på företaget, som han inte hinner när han går i skolan, men hinner när han jobbar heltid. Han verkar också ha planer på att bo gratis hemma.
  • Anonym (Lena)

    Du kan inte jobba som säljare hur som helst eftersom du är omyndig. Av samma skäl som att ditt företag kräver en överförmyndare och föräldrarnas godkännande. 

  • Egenföretagaren
    Anonym (Elin) skrev 2023-11-04 20:02:08 följande:
    Ja alltså det är bara att säga att du ska läsa komvux så fort då får möjlighet att göra detta, alltså när din kommun godkänner att du får börja komvux. Säg även att studier är viktigt och att du även självklart ska studera på universitetet. Just nu är du lite som en fotbollspelare, du måste smida medan järnet fortfarande är varmt, att det här är din dröm och att möjligheten inte finns om du pausar i två år eller så men att du kommer självklart studera och vara klar med studierna på 1 år sedan.

    Så du ska inte ens tänka tanken att om det går bra så sätter du dig inte vid skolbänken igen, nej så kan man inte tänka, den dagen det inte går bra och du är 25 då är det inte lika roligt längre?. så du skriv ett avtal med dina föräldrar om att du senast kommer ha en kandidatexamen när du är 25, att du är väl medveten om att den nya generationen ständigt kommer att behöva utbilda sig, vidarutbilda sig och skola om sig helt för att kunna vara attraktiva på arbetsmarknaden.

    Så när du själv är villig till detta då är du mogen. För kunskap är något du måste ha oavsett hur bra du ditt företag är. Det är inte attraktivt att bara ha mycket pengar utan hjärna? 
    Jag ska prova med ditt tips. Så när man är 19 år har man rätt att söka om distans på komvux? Det låter som en utmärkt plan i min värld. 
    Tack Elin
Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?