• Cissan2

    Villkorat testamente?

    Är det någon som vet om man kan ha ett sådant här villkor inskrivet i testamente att det endast är giltigt om jag inte har barn, skulle jag i framtiden ha barn och testamentet finns kvar ska det ogiltigförklaras och hela arvet gå till barnet? 

    Jag har inte barn idag och funderar på att skriva ett testamente där personer och organisationer skulle få del av arvet om jag går bort. Skulle jag få barn i framtiden vill jag dock att arvet ska gå till dem. Så klart är tanken då att riva testamentet men man vet ju aldrig, man kanske glömmer eller något annat som gör att man går bort och testamentet finns kvar. 

  • Svar på tråden Villkorat testamente?
  • Anonym (S)
    Cissan2 skrev 2023-10-31 23:33:34 följande:
    Villkorat testamente?

    Är det någon som vet om man kan ha ett sådant här villkor inskrivet i testamente att det endast är giltigt om jag inte har barn, skulle jag i framtiden ha barn och testamentet finns kvar ska det ogiltigförklaras och hela arvet gå till barnet? 

    Jag har inte barn idag och funderar på att skriva ett testamente där personer och organisationer skulle få del av arvet om jag går bort. Skulle jag få barn i framtiden vill jag dock att arvet ska gå till dem. Så klart är tanken då att riva testamentet men man vet ju aldrig, man kanske glömmer eller något annat som gör att man går bort och testamentet finns kvar. 


    Jag är ganska säker på att om du får bröstarvingar så står de över testamentent. Däremot vet jag inte hur står del. Det kan vara 50%. Bröstarvingar går aldrig arvslösa ens om man så vill. Man kan alltså inte testamentara bort barnens laglott.
  • OlgaElvira

    Skriv testamentet att allt ska delas lika mellan dina bröstarvingar men om det inte finns levande bröstarvingar vid din död ska arvet gå till xx xx ss.

Svar på tråden Villkorat testamente?