• Aren1

    Regionanställda när betalas första lönen ut?

    Jag ska börja arbeta som sjuksköterska för regionen i november, jag undrar när första lönen betalas ut. Får jag första lönen i november även fast jag inte tjänat in något i oktober? Hörde nämligen att det var vanligt för tjänstemän. Eller är det i efterskott så för decemberlönen?

  • Svar på tråden Regionanställda när betalas första lönen ut?
  • Anonym (S)

    Månadslön är för innevarande månad, så börjar du första november får du lön 27e november. 


    All eventuell OB kommer dock månaden efter.

  • Anonym (Hej)

    Får du månadslön el timlön? 
    Månad så borde den komma i november annars decembermber. Ring och fråga löne vad som gäller de har koll

  • Mantrasina

    I de två regioner jag jobbat i har det varit månadslön innevarande månad, så även när jag började mitt i månaden så fick jag lön den 25e samma månad. Dock inte en hel. Så jag gissar att det är generellt så i regionerna.

  • zelgon
    Mantrasina skrev 2023-10-28 08:47:57 följande:

    I de två regioner jag jobbat i har det varit månadslön innevarande månad, så även när jag började mitt i månaden så fick jag lön den 25e samma månad. Dock inte en hel. Så jag gissar att det är generellt så i regionerna.


    Jo, det styrs av kollektivavtalet. Så alla är tvungna att göra lika inom samma avtal. Samma princip inom Unionen.
  • asdfgh

    Om jag inte minns fel är brytdatumet i min region den 20e. Alla dagar du jobbat innan den 20e får du lön för, dagarna efter kommer tillhöra lönen månaden efter.

    Beredskap/jour/övertid etc släpar däremot en månad (tror vår beredskap gick på kalendermånader)

Svar på tråden Regionanställda när betalas första lönen ut?