• Iriss

    Akupunktur för att öka fertilitet?

    Hej,

    Undrar om det finns fler som är i processen att testa akupunktur och kinesisk rådgivning för att öka fertiliteten? Eller som testat och kan dela erfarenheter?

    Jag och min man har förs bli gravida ett år, haft ett tidigt missfall och gjort fertilitetsutredning som inte visat något fel. Jag är 36år och stressad över min ålder då jag helst vill ha en stor fanilj med flera barn. Min man tycker jag stressar i onödan och tycker jag borde slappna av istället för att påbörja akupunktur men själv känner jag att det känns lugnare att försöka ?göra något? åt situationen än att låta tiden gå. 

    Vore fint att höra era erfarenheter/situationer.

    Kramar Iris

  • Svar på tråden Akupunktur för att öka fertilitet?
  • Cececilia
    Rooiboste skrev 2023-10-30 18:57:29 följande:
    Det vet jag inte. Jag har gått på akupunktur i åtminstone 2 månader den här gången. Men då har det varit besök ungefär varannan vecka. Utöver det har jag ätit örter. 
    Vad kul att du har fått en tid snart! :) Första besöket för min del var ett hälsobesök där hon kontrollerade puls, tungan och anamnes. 
    Okej, men om de inte sagt något där du går är det nog ingen tid på cykeln som är big no no åtminstone. Det ska bli så intressant att se vad de säger. 😊
    Hur ofta gick du inför er första graviditet? 
  • Rooiboste
    Cececilia skrev 2023-10-30 19:03:30 följande:
    Okej, men om de inte sagt något där du går är det nog ingen tid på cykeln som är big no no åtminstone. Det ska bli så intressant att se vad de säger. 😊
    Hur ofta gick du inför er första graviditet? 
    Precis. Det enda som jag skulle göra är att sluta med örterna vid en graviditet dvs när jag testat positivt. 
    Jag förstår det! Du får berätta hur besöket gick Glad
    Jag gick med samma frekvens då. Dock var det till ett annat ställe. 
  • Iriss

    Cececilia: kul att du fick en tid så snabbt! Jag ville egentligen också gå innan ägglossning men stället jag ringde till hade höstlovsstängt så får vänta till efteråt. När jag ringde frågade jag om det spelar någon roll när i cykeln man går och hon sa att de anpassar behandlingen efter cykeln så det skulle inte spela någon roll.

    Rooiboste: va roligt att höra! Blev du gravid första månaden med akupunktur? Håller tummarna för att det är ett plus den här gången också 😊

  • Cececilia

    Var på akupunktur imorse, men kommer inte att fortsätta i nuläget iallafall. Hade helt förträngt min rädsla för nålar 😂 Men det gick åtminstone.

    Hon sa att min äggstock inte var helt återställd efter operationen och att jag hade låg energi i livmodern.

    Hade kanske fortsatt om det inte tog så mycket tid. Hon ville att jag skulle komma tre (!) gånger nästa vecka, då skulle jag behöva vara ifrån jobbet mer än en halv arbetsdag totalt😅

    Så är rädd att det skulle skapa mer stress än det skulle göra nytta i dagsläget 😊 

  • Iriss
    Cececilia skrev 2023-11-02 12:44:48 följande:

    Var på akupunktur imorse, men kommer inte att fortsätta i nuläget iallafall. Hade helt förträngt min rädsla för nålar 😂 Men det gick åtminstone.

    Hon sa att min äggstock inte var helt återställd efter operationen och att jag hade låg energi i livmodern.

    Hade kanske fortsatt om det inte tog så mycket tid. Hon ville att jag skulle komma tre (!) gånger nästa vecka, då skulle jag behöva vara ifrån jobbet mer än en halv arbetsdag totalt😅

    Så är rädd att det skulle skapa mer stress än det skulle göra nytta i dagsläget 😊 


    Oj, tre gånger i veckan låter mycket, och dyrt🙈 Håller med om att det låter stressigt att smita från jobbet så mycket. Pratade ni om örter också eller bara akupunktur?

    Jag var också på akupunktur idag, ville gå innan ägglossningen. Hon som jag gick till hade studerat i Kina men var också barnmorska i Sverige, de hade inga örter utan bara akupunktur. Hon rekommenderade att gå en gång i veckan. Nästa vecka ska jag testa ett nytt ställe, är nyfiken på örterna. 
  • Cececilia
    Iriss skrev 2023-11-02 19:55:39 följande:
    Oj, tre gånger i veckan låter mycket, och dyrt🙈 Håller med om att det låter stressigt att smita från jobbet så mycket. Pratade ni om örter också eller bara akupunktur?

    Jag var också på akupunktur idag, ville gå innan ägglossningen. Hon som jag gick till hade studerat i Kina men var också barnmorska i Sverige, de hade inga örter utan bara akupunktur. Hon rekommenderade att gå en gång i veckan. Nästa vecka ska jag testa ett nytt ställe, är nyfiken på örterna. 
    Ja det blir tyvärr orimligt 😅
    Vi ska på utredning om fyra veckor och vill ha vårt utgångsläge när vi gör proverna, så vill inte ta örter nu 😊

    En gång i veckan känns rimligare iallafall 😊 Sa hon något om energier och så?
  • Iriss
    Cececilia skrev 2023-11-02 20:39:26 följande:
    Ja det blir tyvärr orimligt 😅
    Vi ska på utredning om fyra veckor och vill ha vårt utgångsläge när vi gör proverna, så vill inte ta örter nu 😊

    En gång i veckan känns rimligare iallafall 😊 Sa hon något om energier och så?
    Förstår det😊 Nej hon sa inget om energier, hon sa egentligen inte så mycket information alls. Får se om nästa ger lite mer info.
  • Cececilia
    Iriss skrev 2023-11-02 21:26:46 följande:
    Förstår det😊 Nej hon sa inget om energier, hon sa egentligen inte så mycket information alls. Får se om nästa ger lite mer info.
    Ne det är helt klart spännande! Du får uppdatera vad nästa säger 😊 Jag hoppas denna behandling ska hjälpa lite åtminstone 🤞
  • Iriss
    Rooiboste skrev 2023-10-30 18:16:50 följande:

    Hej!

    Jag har gått på akupunktur i samband med min första graviditet. Det var först efter att jag börjat med akupunkturen som jag blev gravid. Då hade vi försökt i 8 mån och inte lyckats. 

    Nu försöker vi med barn 2 och jag har åter igen gått på akupunktur. Jag misstänker starkt att jag är gravid. Dock har jag inte BIM förrän på fredag så säker kan jag inte vara. 


    Hur har det gått för dig? Hoppas på att det visade sig att du är gravid 😊
  • Iriss

    Igår var jag på akupunktur och fick även örter som jag skulle koka och dricka som te. Hon sa att jag ska komma en gång i veckan i ca 6-8 veckor så jag testar, hoppas på att det ska hjälpa 🙏

  • studerade
    Iriss skrev 2023-11-09 06:42:05 följande:

    Igår var jag på akupunktur och fick även örter som jag skulle koka och dricka som te. Hon sa att jag ska komma en gång i veckan i ca 6-8 veckor så jag testar, hoppas på att det ska hjälpa 🙏


    till vem gick du? 
  • Iriss
    studerade skrev 2023-11-12 21:12:36 följande:
    till vem gick du? 
    Jag gick till dr yang. Har du testat?
  • huala igen

    Både jag och mannen gick på akupunktur när vi gjorde IVF. Tror absolut att det hjälpte oss till vår fina son. Har man t ex svaga energier i livmodern eller sämre kvalitet på spermier så är det en utmärkt väg att stärka upp.

    Vad jag vill säga: Glöm inte mannen i förberedelserna. Även han behöver akupunktur,  Så himla lätt att man som kvinna tar på sig hela ansvaret  plusset dröjer.

  • studerade
    Iriss skrev 2023-11-14 13:48:14 följande:
    Jag gick till dr yang. Har du testat?
    Jo tyvärr bara på distans. Älskar örterna men tycker de är så himla dyrt.
  • Iriss

    Hej! Vill bara uppdatera tråden med att örter och akupunktur fungerade för mig! Såklart kan jag inte säga att det var just det som hjälpte eller om det hade gått ändå, men efter 8 månaders försök behövdes bara en och en halv månad med örter och akupunktur innan det tog sig, vilket gör att jag känner mig övertygad. Jag är nu i vecka 17 och allt ser bra ut. Rekommenderar verkligen Dr Yang och hennes dotter på rådmansgatan i Sthlm. Lycka till alla som kämpar

  • Anonym (7)
    Iriss skrev 2024-03-08 12:23:06 följande:

    Hej! Vill bara uppdatera tråden med att örter och akupunktur fungerade för mig! Såklart kan jag inte säga att det var just det som hjälpte eller om det hade gått ändå, men efter 8 månaders försök behövdes bara en och en halv månad med örter och akupunktur innan det tog sig, vilket gör att jag känner mig övertygad. Jag är nu i vecka 17 och allt ser bra ut. Rekommenderar verkligen Dr Yang och hennes dotter på rådmansgatan i Sthlm. Lycka till alla som kämpar


    grattis! Vad kul att höra! Gick du på akupunktur 1 gång i veckan? Vad heter örterna som du tog?
  • Iriss

    Tack Anonym (7) och huala igen (lyckas inte tagga er). Ja jag gick en gång i veckan, vet inte vad örterna hette faktiskt för de blandade till dem specifikt till varje kund, man fick dem i en liten genomskinlig påse. Så varje kombination var liksom unik beroende på vad man hade för besvär. 

Svar på tråden Akupunktur för att öka fertilitet?