• Challe N

    Boendekostnad

    Jag och min man (snart exman) är mitt i en separation. Vi bestämde oss i november förra året för att gå skilda vägar. Vi har varit bra vänner och bodde ändå ihop ett bra tag. Vi la ut vårt gemensamma hus till försäljning i april. Husförsäljning är ju inte det enklaste just nu och det tog ett antal visningar innan vi ens fick något bud. Jag fick en lägenhet i juni jag inte ville säga nej till plus att det kändes bra om en av oss hade ett okej boende för barnen om det plötsligt dök upp en budgivare. Nu är huset sålt och vi lämnar över nycklar om ca 1 månad. Idag sa min man att han tycker jag ska betala hälften av boendekostnaden för huset under de månaderna jag haft lägenhet och han betalat lånen för huset. Det blir ca 40000. Jag har ändå haft en hyra på 11000 under den tiden. På ett sätt förstår jag ju det eftersom huset fortfarande står på mig med. Men jag trodde vi var överens om att vi betalade för våra respektive boenden under den här tiden. Vi borde naturligtvis pratat om det här tidigare men hur tänker ni andra, vad är rimligt?

  • Svar på tråden Boendekostnad
  • Anonym (Skild)
    Challe N skrev 2023-10-27 08:12:53 följande:
    Tack för tankar. Det med skolan är för att vi bodde utanför stan innan och var tvungna att ta ett beslut om att flytta de till en skola i stan då det troligt skulle bli där vi skulle bo när huset är sålt. Kändes bättre att göra det vid läsårstart än mitt under terminen. 
    Ok, då förstår jag bättre. Då har han skjutsat barnen till nya skolan under sina veckor då, eller? Hur pratade ni om det praktiska före skolbytet? Hur lång tid räknade ni med att husförsäljningen skulle ta?
  • Challe N
    Anonym (Skild) skrev 2023-10-27 12:14:11 följande:
    Ok, då förstår jag bättre. Då har han skjutsat barnen till nya skolan under sina veckor då, eller? Hur pratade ni om det praktiska före skolbytet? Hur lång tid räknade ni med att husförsäljningen skulle ta?
    Det där har vi koll på det var bara ekonomifrågan jag tänkte på
  • Jemp
    Challe N skrev 2023-10-27 09:10:43 följande:
    Haha men snälla. Detta är verkligen anledningen till varför jag egentligen inte skriver på familjeliv länge? Vad vet du om det? Ta risken? vi sköter den här husföräsljningen tillsammans till 100 %, eller snarare jag som har all kontakt med mäklare, bank och säljare. 
    Du skriver ju själv att du ville passa på att ta lägenheten för säkerhets skull, och att han står utan boende om en månad. Ganska tydligt att risken hamnat på honom? 
  • Challe N
    Jemp skrev 2023-10-27 19:13:56 följande:
    Du skriver ju själv att du ville passa på att ta lägenheten för säkerhets skull, och att han står utan boende om en månad. Ganska tydligt att risken hamnat på honom? 
    Nej inte alls. Får jag gissa att du är man och känner att du har ett behov av att försvara alla andra män?
  • Anonym (Skild)
    Challe N skrev 2023-10-27 13:16:28 följande:
    Det där har vi koll på det var bara ekonomifrågan jag tänkte på
    Jo men jag tänker ju att beslutet att byta skola och att du flyttade hör ihop med ekonomin? Slutade du bara betala på huset och han sa inget om det? Ni måste ju haft någon sorts diskussion och bestämt er för att sälja och att ingen tar över huset?
  • Aliona

    Rent krasst har du ansvar för att betala hälften av kostnaderna för bostaden tills den är såld. Du kan inte bara flytta ut och dumpa de kostnaderna på exet om ni inte gemensamt kommit överens om det. 


    Jag skulle också göra som andra föreslagit i början av tråden, alltså slå ihop era kostnader för gemensamma bostaden och din nya lägenhet och betala hälften var. Det är en bra deal för båda dig som får ny bostad och för honom som får bo kvar själv. 


    Går han inte med på det så är andra lösningen att han får stå för förbrukningskostnaderna (el, värmet etc.) under tiden som han bodde där själv, men att han får tillbaka det han betalat för lånen från försäljningen. 

  • Challe N
    Anonym (Skild) skrev 2023-10-27 20:48:13 följande:
    Jo men jag tänker ju att beslutet att byta skola och att du flyttade hör ihop med ekonomin? Slutade du bara betala på huset och han sa inget om det? Ni måste ju haft någon sorts diskussion och bestämt er för att sälja och att ingen tar över huset?
    Jo men herrgud sjävklart! hur skulle vi kunna sälja huset utan att prata om det?  Det är ingen dans på rosor och något som går obemärkt förbi med hela processen med mäklare, visningar osv vill jag lova 😅 
    jag lyckas tydligen inte få fram min fråga. vi är sams, vi pratar, Vi har bara olika tankar och åsikter om just boendekostnaden under den här tiden. 
  • Challe N
    Aliona skrev 2023-10-27 21:12:00 följande:

    Rent krasst har du ansvar för att betala hälften av kostnaderna för bostaden tills den är såld. Du kan inte bara flytta ut och dumpa de kostnaderna på exet om ni inte gemensamt kommit överens om det. 


    Jag skulle också göra som andra föreslagit i början av tråden, alltså slå ihop era kostnader för gemensamma bostaden och din nya lägenhet och betala hälften var. Det är en bra deal för båda dig som får ny bostad och för honom som får bo kvar själv. 


    Går han inte med på det så är andra lösningen att han får stå för förbrukningskostnaderna (el, värmet etc.) under tiden som han bodde där själv, men att han får tillbaka det han betalat för lånen från försäljningen. 


    Tack snälla för svar. Jo jag vet hur det rent krasst funkar om vi tar det vidare men vi Kan lösa sånt här ändå. Ja jag tänker med att det låter rimligt att göra så som du skriver. 
  • Anonym (Skild)
    Challe N skrev 2023-10-27 21:17:35 följande:
    Jo men herrgud sjävklart! hur skulle vi kunna sälja huset utan att prata om det?  Det är ingen dans på rosor och något som går obemärkt förbi med hela processen med mäklare, visningar osv vill jag lova 😅 
    jag lyckas tydligen inte få fram min fråga. vi är sams, vi pratar, Vi har bara olika tankar och åsikter om just boendekostnaden under den här tiden. 

    Alltså jag har gått igenom det själv så jag vet att det är asjobbigt. Beklagar verkligen din situation! Jag förstår bara inte riktigt hur ni hamnat där ni är nu. Han borde ha protesterat direkt som du slutade betala på huset, eller i vart fall lyft frågan om ekonomin. Det blir ju som ett tyst accepterande att han tar boendekostnaden själv för huset, eller vad man ska säga. Det är så du tolkat det? Om mitt ex hade slutat betala på huset med hänvisning till att han köpt ny bostad som kostar pengar så hade jag fullkomligt gått i taket.


    Krasst sett har han rätt rent juridiskt, men som flera föreslagit så försök få det till att ni delar på kostnaden inklusive din lägenhet. 

    Har han skjutsat barnen till skolan på sina veckor? Är det långt (?) så är ju det också en kostnad. Om barnen istället bott heltid hos dig under denna mellanperiod så har du barnbidrag och underhåll? Det är ju också pengar som spelar in i er situation.

    Hoppas att ni kommer vidare med er bodelning. Glöm inte privata pensionsförsäkringar. När ni väl kommit överens så är det bra att låta en jurist skriva avtalet så det blir juridiskt korrekt. Ett tips är att gå in på skilsmässa.se (googla, det går aldrig att länka dit från FL). Där finns mycket kunskap om bodelning.

  • Challe N
    Anonym (Skild) skrev 2023-10-28 08:03:45 följande:

    Alltså jag har gått igenom det själv så jag vet att det är asjobbigt. Beklagar verkligen din situation! Jag förstår bara inte riktigt hur ni hamnat där ni är nu. Han borde ha protesterat direkt som du slutade betala på huset, eller i vart fall lyft frågan om ekonomin. Det blir ju som ett tyst accepterande att han tar boendekostnaden själv för huset, eller vad man ska säga. Det är så du tolkat det? Om mitt ex hade slutat betala på huset med hänvisning till att han köpt ny bostad som kostar pengar så hade jag fullkomligt gått i taket.


    Krasst sett har han rätt rent juridiskt, men som flera föreslagit så försök få det till att ni delar på kostnaden inklusive din lägenhet. 

    Har han skjutsat barnen till skolan på sina veckor? Är det långt (?) så är ju det också en kostnad. Om barnen istället bott heltid hos dig under denna mellanperiod så har du barnbidrag och underhåll? Det är ju också pengar som spelar in i er situation.

    Hoppas att ni kommer vidare med er bodelning. Glöm inte privata pensionsförsäkringar. När ni väl kommit överens så är det bra att låta en jurist skriva avtalet så det blir juridiskt korrekt. Ett tips är att gå in på skilsmässa.se (googla, det går aldrig att länka dit från FL). Där finns mycket kunskap om bodelning.


    Vi bestämde att han skulle betala huset och jag lägenheten under den Perioden vi hade dubbla boenden och göra upp det sen. hans tolkning av att göra upp var att jag skulle betala hälften att hans kostnader för huset under  tiden. Min tolkning var att vi skulle hjälpas åt med det han betalat mer än mig eftersom huset kostar mer än lägenheten. Men det är ju där vi inte kommunicerat tydligt uppenbarligen. 
  • Anonym (Kim)

    Huset är en investering för dig också, ni har nu sålt och får pengar för huset. Kostnader för amortering och ränta ska du naturligtvis betala din del för, om du ska få hälften av vinsten vid försäljningen.

    Även om du inte bott där, är det i ditt intresse att din egendom varit försäkrad, haft någon värme och el. Internet och sopavgift har enbart han dragit nytta av, så han kan betala det. 

    Att ha dubbla boendekostnader ett tag är vanligt vid flytt tyvärr. Om inte han har ny bostad redan och måste flytta, får även han kanske extra kostnader för magasinering av prylar, tillfälligt boende etc.  

  • Jemp
    Challe N skrev 2023-10-27 19:23:38 följande:
    Nej inte alls. Får jag gissa att du är man och känner att du har ett behov av att försvara alla andra män?
    Haha nej inte alls. Sårad över att inte få medhåll?
  • Challe N
    Jemp skrev 2023-10-28 14:03:14 följande:
    Haha nej inte alls. Sårad över att inte få medhåll?
    Sårad är fel ord, mer irriterad på folk som ska dra slitsatser, gissa, taggarna utåt istället för att kunna ha en vuxen diskussion. Sen vet jag inte vad du menar med inte medhåll. flera  här i tråden som har lyckats resonera på ett vuxet sätt åt flera olika håll och olika synvinklar. 
  • Aliona
    Challe N skrev 2023-10-27 21:19:17 följande:
    Tack snälla för svar. Jo jag vet hur det rent krasst funkar om vi tar det vidare men vi Kan lösa sånt här ändå. Ja jag tänker med att det låter rimligt att göra så som du skriver. 
    Du verker vettig och sansad, och du beskriver exet likadant, så det löser ni säkert! Det är mycket som ska fixas i en separation, så hoppas att allt går bra och smidigt. 
  • Challe N
    Aliona skrev 2023-10-28 17:35:41 följande:
    Du verker vettig och sansad, och du beskriver exet likadant, så det löser ni säkert! Det är mycket som ska fixas i en separation, så hoppas att allt går bra och smidigt. 
    Tack snälla 🥰
  • Anonym (ninni)
    Finansen7 skrev 2023-10-26 20:53:57 följande:

    Slå ihop lånekostnaden på huset och hyran för din lägenhet och dela på hälften?


    Detta låter som den vettigaste och mest rättvisa lösningen.

    Att flytta utan att ta något ekonomiskt ansvar för huset är inte okej. 
  • Challe N
    Anonym (ninni) skrev 2023-10-30 11:27:05 följande:
    Detta låter som den vettigaste och mest rättvisa lösningen.

    Att flytta utan att ta något ekonomiskt ansvar för huset är inte okej. 
    Nej precis och det har ju aldrig tänkt heller Men att göra så som du skrev, inte att jag ska betala hälften på huset plus hela min hyra. 
  • Anonym (Kim)
    Challe N skrev 2023-11-01 16:56:36 följande:
    Nej precis och det har ju aldrig tänkt heller Men att göra så som du skrev, inte att jag ska betala hälften på huset plus hela min hyra. 
    Först och främst är du ansvarig för halva kostnaderna för huset.
    Om du sen väljer att dra på dig andra boendekostnader är det ditt eget problem, inte någon annans. 
  • Challe N
    Anonym (Kim) skrev 2023-11-01 19:06:53 följande:
    Först och främst är du ansvarig för halva kostnaderna för huset.
    Om du sen väljer att dra på dig andra boendekostnader är det ditt eget problem, inte någon annans. 
    Tror inte du läst vad jag skrivit helt ☺️
Svar på tråden Boendekostnad