• AceAtTrail

    Tipsa varandra om aktiviteter som barn verkligen fastnar för!

    Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om sport- och fritidsaktiviteter som barn verkligen fastnar för. Gärna sådant som barnen fortsätter med långt upp i åldrarna; kanske till och med ända upp i vuxen ålder.

    Spontant tänker jag att crossfit och scouting skulle kunna vara exempel på sådana aktiviteter, medan fotboll och hockey tenderar att falla bort ju äldre barnen blir.

    Det skulle vara tacksamt att höra av föräldrar vars barn nått tonåren, eller kanske till och med vuxen ålder.

  • Svar på tråden Tipsa varandra om aktiviteter som barn verkligen fastnar för!
  • Anonym (Löpning)

    Mitt barn (tonåring) har varit med i en löpgrupp sedan ca femårsålder. Förmodligen mycket tack vare att jag som förälder ofta är med.
    Jag gissar på att barnet kommer fortsätta att ha löpning som intresse/tränings/tävlingsform.

    Men annars är väl alla individuella sporter/aktiviteter lättare att hålla fast vid. Exempel är instrument, orientering, fäktning, boxning, parkour...

  • Anonym (Lio)

    Körsång, dans, gymnastik, ridning, musikinstrument, tennis.

  • Anonym (H)

    Väldigt mycket handlar om bra ledarskap. Finns det en bra ledare så vill barnen återvända men är ledaren inte så bra blir aktiviteten tråkig.

    Sedan behöver man ju också matcha rätt aktivitet med rätt barn, både vad gäller typ av aktivitet och ambitionsnivå. Är ens barn en vinnarskalle, ett musikalisk geni eller någon som bara vill komma iväg och göra något kul en gång i veckan? 

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Löpning) skrev 2023-10-26 09:40:39 följande:

    Mitt barn (tonåring) har varit med i en löpgrupp sedan ca femårsålder. Förmodligen mycket tack vare att jag som förälder ofta är med.
    Jag gissar på att barnet kommer fortsätta att ha löpning som intresse/tränings/tävlingsform.

    Men annars är väl alla individuella sporter/aktiviteter lättare att hålla fast vid. Exempel är instrument, orientering, fäktning, boxning, parkour...


    Jag tror också mer på individuella aktiviteter, eftersom lagsporterna tenderar att sålla ut alla som inte är på elitnivå ju äldre de blir och då slutar ofta barnen att spela pga det inte finns några lag kvar för dem. 

    Speciellt när det gäller ishockey och fotboll som sållar ganska hårt. 
  • Ascendere
    AceAtTrail skrev 2023-10-26 09:36:23 följande:
    Tipsa varandra om aktiviteter som barn verkligen fastnar för!

    Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om sport- och fritidsaktiviteter som barn verkligen fastnar för. Gärna sådant som barnen fortsätter med långt upp i åldrarna; kanske till och med ända upp i vuxen ålder.

    Spontant tänker jag att crossfit och scouting skulle kunna vara exempel på sådana aktiviteter, medan fotboll och hockey tenderar att falla bort ju äldre barnen blir.

    Det skulle vara tacksamt att höra av föräldrar vars barn nått tonåren, eller kanske till och med vuxen ålder.


    Går inte att säga generellt, det är helt olika mellan olika individer.
    Min 10-åring brinner för fotboll, min 18-åring gillar gaming och måla/spela med Warhammer-figurer osv. 
     Så mitt tips är att låt de prova många olika aktiviteter, kanske inte parallellt det blir lätt stressigt att hinna med, och se vad de gillar helt enkelt.

     det är helt naturligt att de byter aktiviteter då och då, tröttnar på en och vill prova nåt annat. 
  • AceAtTrail
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-26 12:37:52 följande:
    Jag tror också mer på individuella aktiviteter, eftersom lagsporterna tenderar att sålla ut alla som inte är på elitnivå ju äldre de blir och då slutar ofta barnen att spela pga det inte finns några lag kvar för dem. 

    Speciellt när det gäller ishockey och fotboll som sållar ganska hårt. 
    Ascendere skrev 2023-10-26 13:24:08 följande:
    Går inte att säga generellt, det är helt olika mellan olika individer.
    Min 10-åring brinner för fotboll, min 18-åring gillar gaming och måla/spela med Warhammer-figurer osv. 
     Så mitt tips är att låt de prova många olika aktiviteter, kanske inte parallellt det blir lätt stressigt att hinna med, och se vad de gillar helt enkelt.

     det är helt naturligt att de byter aktiviteter då och då, tröttnar på en och vill prova nåt annat. 

    Jag tänker också att fotboll och hockey faller bort i äldre år oavsett, då kompisarna slutar spela. Lagsporter kräbver så många deltagare, så fotboll blir svårt att få till hursomhelst.
  • Anonym (80s)

    Minns när jag var barn, det räckte med en boll så var man igång. Behöver inte vara seriöst, att man spelar en match, var bara kul att lattja runt. Lekte mycket i skogen också. Vi cyklade överallt. Tennis var kul. Tror inte man satt still värst länge som barn, bara om man kollade film. 

  • Anonym (Individuellt)

    Jag säger också individuella idrotter. Jag är 40 nu och när jag ser tillbaka på vilka som fortsatt längst med sina intressen, var det individuella instrument och individuella idrotter. Själv höll jag på med självförsvar upp i vuxen ålder, när jag fick reumatism och kroppen inte klarade det längre. Jag känner en person som fortfarande höll på med lagidrott upp i sena tonår/vuxen ålder, men långt fler som fortsatte med tennis, orientering, judo, löpning, etc. 

  • Anonym (80s)
    Anonym (80s) skrev 2023-10-27 09:24:21 följande:

    Minns när jag var barn, det räckte med en boll så var man igång. Behöver inte vara seriöst, att man spelar en match, var bara kul att lattja runt. Lekte mycket i skogen också. Vi cyklade överallt. Tennis var kul. Tror inte man satt still värst länge som barn, bara om man kollade film. 


    Filmer inspirerade också, vi lekte Star Wars, deckare, karatefighter, samurajer m.m. Mycket fejkslagsmål som gjorde en andfådd Skrattande
  • Anonym (80-talist)
    Anonym (80s) skrev 2023-10-27 09:24:21 följande:

    Minns när jag var barn, det räckte med en boll så var man igång. Behöver inte vara seriöst, att man spelar en match, var bara kul att lattja runt. Lekte mycket i skogen också. Vi cyklade överallt. Tennis var kul. Tror inte man satt still värst länge som barn, bara om man kollade film. 


    Och ändå såg alla 80s kids hela serier av eftermiddagstv. Alla man pratar med idag minns mcgayver, dr quinn, lilla huset på prärien, sunset bech osv. 


    Jag tror det tittades betydligt mer på skärm (tv) än vad folk vill kännas vid idag. 

  • Anonym (80s)
    Anonym (80-talist) skrev 2023-10-27 10:12:56 följande:

    Och ändå såg alla 80s kids hela serier av eftermiddagstv. Alla man pratar med idag minns mcgayver, dr quinn, lilla huset på prärien, sunset bech osv. 


    Jag tror det tittades betydligt mer på skärm (tv) än vad folk vill kännas vid idag. 


    Ja, jag kollade på Lilla huset på prärien och mycket annat. Men vi hade bara två kanaler då. Och en norsk kanal har jag för mig. Vi var ändå utomhus och härjade väldigt mycket. Hade ju inga mobiler då. Ville inte gå in när det blivit mörkt ens, mamma var sur ibland då, haha Skrattande
  • Anonym (Mamma till två)

    Det mina barn ägnar sig åt ju som studenter, tjugoårsåldern är:

    Styrketräning
    Kanotpaddling
    Spela instrument i studentorkester 

  • Anonym (Mamma till två)
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-26 12:37:52 följande:
    Jag tror också mer på individuella aktiviteter, eftersom lagsporterna tenderar att sålla ut alla som inte är på elitnivå ju äldre de blir och då slutar ofta barnen att spela pga det inte finns några lag kvar för dem. 

    Speciellt när det gäller ishockey och fotboll som sållar ganska hårt. 

    Ja, jag har sett att många slutar helt att röra på sig och aktivera sig när de inte längre får vara med i lagidrotten. För att hålla sig kvar i laget måste man satsa 100% i tonåren och försaka allt annat, när man inte längre platsar så är det många som inte har något annat. 


    Lagidrott är tyvärr väldigt elitsatsande idag. Oftast.

  • Anonym (M)
    AceAtTrail skrev 2023-10-26 09:36:23 följande:
    Tipsa varandra om aktiviteter som barn verkligen fastnar för!

    Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om sport- och fritidsaktiviteter som barn verkligen fastnar för. Gärna sådant som barnen fortsätter med långt upp i åldrarna; kanske till och med ända upp i vuxen ålder.

    Spontant tänker jag att crossfit och scouting skulle kunna vara exempel på sådana aktiviteter, medan fotboll och hockey tenderar att falla bort ju äldre barnen blir.

    Det skulle vara tacksamt att höra av föräldrar vars barn nått tonåren, eller kanske till och med vuxen ålder.


    Fotboll och hockey, där kan man fortsätta som tränare eller domare. 
    Jag skulle faktiskt säga att alla sporter och aktiviteter kan man fortsätta med som vuxen i en eller annan form om man gillar det tillräckligt mycket. 


    Låt barnens intresse styra, man utvecklas hela livet och kommer att både börja och sluta med olika sporter och aktiviteter många gånger.

  • Anonym (80s)
    Anonym (80s) skrev 2023-10-27 10:17:54 följande:
    Ja, jag kollade på Lilla huset på prärien och mycket annat. Men vi hade bara två kanaler då. Och en norsk kanal har jag för mig. Vi var ändå utomhus och härjade väldigt mycket. Hade ju inga mobiler då. Ville inte gå in när det blivit mörkt ens, mamma var sur ibland då, haha Skrattande
    Dr Quinn och Sunset Beach kom senare, jag kollade Dallas, Hulk, Remington Steele (var kär i henne), Skål, Miami Vice, Spanarna på Hill Street, Fragglarna, Titta han flyger, Magnum, Dr Snuggles, Mupparna, Starky and Hutch m.fl.
  • beli
    Anonym (H) skrev 2023-10-26 12:28:43 följande:

    Väldigt mycket handlar om bra ledarskap. Finns det en bra ledare så vill barnen återvända men är ledaren inte så bra blir aktiviteten tråkig.

    Sedan behöver man ju också matcha rätt aktivitet med rätt barn, både vad gäller typ av aktivitet och ambitionsnivå. Är ens barn en vinnarskalle, ett musikalisk geni eller någon som bara vill komma iväg och göra något kul en gång i veckan? 


    Andra stycket står huvudet på spiken.

    Min son, som snart fyller nio, är smart och social, men har alltid ogillat organiserade aktiviteter. Redan när han var tre-fyra år och vi satte honom på nån enkel danslek sade han att han inte gillar när vuxna säger vad han ska göra... Han har alltså inga problem att följa instruktioner, göra läxor e.d., det gäller i princip bara fritidsaktiviteter. Vi har mer eller mindre föst iväg honom på bl.a. kör, fotbollslek, schack och orientering. Kör och schack är väl ganska okej i hans värld, men han vägrar ändå fortsätta. Scouterna har vi inte ens fått iväg honom på, han totalvägrar.

    Han är jättenöjd med att ligga i kökssoffan och läsa Kalle Anka, eller leka med kompisar som kommer förbi. Han älskar att göra kemiexperiment och fiska med farfar, att undersöka hur saker funkar och att sjunga. Han vill bara inte att det ska vara en planerad aktivitet.

    Så personligen kan jag inte svara på frågan i rubriken...

    Är det nån annan vars barn är som mitt?
Svar på tråden Tipsa varandra om aktiviteter som barn verkligen fastnar för!