• Ledsentjej2023

    Ta bort livmoder

    Är en tjej på 35 år som igår var hos läkaren där det konstaterades via UL att jag har ett stort myom på 7-8 cm och några små. Läkaren sa att det ser jätteilla ut och att han skulle vilja ta bort livmodern direkt. Han skickade dock en remiss till OP och sa att det KANSKE går att ta bort bara myomen.
    Jag känner att min värld har gått i tusen bitar. Vill så gärna bli mamma men nu kommer det kanske aldrig bli så. 
    Hur går man vidare från något sådant besked? 
    Är det någon som varit med om samma sak? 

  • Svar på tråden Ta bort livmoder
  • Kronärtskocka

    Har erfarenhet av myom men inte i den storleken, men har också fått olika besked från olika gyn kring om det skulle påverka min möjlighet att bli gravid. Kan du ta kontakt med en annan gynekolog för en second opinion? När jag lyssnat på poddar om myom pratar de mycket om olika sorters myom och olika behandlingsformer beroende på om kvinnan vill behålla fertiliteten eller ej. Hoppas du kan få en tid hos någon annan och få mer information. Att bara ta bort livmodern är ju ett jättestort ingrepp och inget som ska tas i en handvändning.


    Lycka till! Hoppas du kan få en mer positiv prognos!

  • Ledsentjej2023

    Tack för svar! 
    Fick 


    Kronärtskocka skrev 2023-10-26 07:52:00 följande:

    Har erfarenhet av myom men inte i den storleken, men har också fått olika besked från olika gyn kring om det skulle påverka min möjlighet att bli gravid. Kan du ta kontakt med en annan gynekolog för en second opinion? När jag lyssnat på poddar om myom pratar de mycket om olika sorters myom och olika behandlingsformer beroende på om kvinnan vill behålla fertiliteten eller ej. Hoppas du kan få en tid hos någon annan och få mer information. Att bara ta bort livmodern är ju ett jättestort ingrepp och inget som ska tas i en handvändning.


    Lycka till! Hoppas du kan få en mer positiv prognos!


    Tack för svar. 
    Jag gjorde det och den läkaren fick bokstavligen trösta mig efter vad läkare nr 1 sagt. 😆
    Min är stor men ligger ändå bra till så det ska ske en operation och jag ska absolut inte bli av med livmodern sa hon. Sen finns alltid risker ändå såklart. 
    Så allt frid och fröjd just nu i alla fall. 
    Läskigt att dom säger så olika saker som verkligen kan påverka hela ens liv.
  • Kronärtskocka
    Ledsentjej2023 skrev 2023-10-28 01:48:29 följande:

    Tack för svar! 
    Fick 


    Tack för svar. 
    Jag gjorde det och den läkaren fick bokstavligen trösta mig efter vad läkare nr 1 sagt. 😆
    Min är stor men ligger ändå bra till så det ska ske en operation och jag ska absolut inte bli av med livmodern sa hon. Sen finns alltid risker ändå såklart. 
    Så allt frid och fröjd just nu i alla fall. 
    Läskigt att dom säger så olika saker som verkligen kan påverka hela ens liv.
    Så skönt att du tog kontakt med en annan läkare och fick ett annat besked! Ja, tänk om du litat gått på den första läkarens ord? Lycka till med operationen!
Svar på tråden Ta bort livmoder