• Nyfiken999

    Aktivitet för små barn som är inomhus men ej hemma?

    TIPS på aktivitet som passar bra att göra med små barn (snart 2 år) efter förskolan och som är inomhus - men som inte hemma?

    Vissa dagar kan vi inte gå direkt hem från förskolan utan behöver gå till parken eller motsvarande 1-1,5 h, men ibland är det så otroligt tråkigt väder att jag känner att det hade varit bättre med ett alternativ inomhus..

    Någon som har tips? :)

  • Svar på tråden Aktivitet för små barn som är inomhus men ej hemma?
  • Anonym (Svårt att veta.)

    Först varför kan ni inte gå hem?
    Vad finns mellan förskolan och hemmet?
    Bibliotek
    museum
    lekland
    shoppingcenter
    gym med barnpassning 

  • Nyfiken999

    Bibliotek och musem är väldigt bra tips! Shoppingcenter funkar också :) Finns det lekland för kortare tid, typ inne i stan? Tänkte om man hinner på 1-1,5h? Vi bor mitt emot förskolan så passerar inget på vägen (jag vet, det är så lyxigt att ha det så nära :D)

    Väljer att inte svara på varför vi inte kan vara hemma för att jag ser en risk i att tappa fokus från det som faktiskt är min fråga ;)

  • Anonym (Hej)

    Bibliotek

    Kanske någon öppna förskola
    Hos oss har kyrkan tex våffelcafé 
    Museum
    Lekland

  • Pope Joan II
    Nyfiken999 skrev 2023-10-25 16:46:15 följande:

    Bibliotek och musem är väldigt bra tips! Shoppingcenter funkar också :) Finns det lekland för kortare tid, typ inne i stan? Tänkte om man hinner på 1-1,5h? Vi bor mitt emot förskolan så passerar inget på vägen (jag vet, det är så lyxigt att ha det så nära :D)

    Väljer att inte svara på varför vi inte kan vara hemma för att jag ser en risk i att tappa fokus från det som faktiskt är min fråga ;)


    Värmestuga eller soppkök kanske passar bra om/när det blir riktigt kallt och du inte kan gå hem med ditt inte ens 2 år gamla barn.
  • Anonym (Oj)

    Låter oroväckande att du inte får gå hem med ditt barn direkt efter förskolan. 

  • Anonym (s)

    Att inte kunna gå hem är väl helt ointressant varför. Tänker själv att man kanske har en partner som arbetar hemifrån och som inte kan bli störd av en 2-åring i möten eller liknande. Mina barn hade iaf stört mycket det i den åldern. 

    Men till TS
    * Biblioteket är ofta en guldgruva!
    * Simhall om ni har en sådan nära kan också vara roligt
    * Lek i parken och gå sedan och ta en fika och prata om dagen, dinosaurier, katter eller vad som intresserar er båda. 
    * Gå och handla veckans mat, eller kompletteringshandla
    * Lös en bussbiljett och åk buss bara för att det är roligt utan något mål

  • Anonym (Inomhusutflykten)

    Känner igen mig, jag behövde vara mycket ute ur huset min senaste föräldraledighet. Blev expert på alla utflyktsmål i närområdet Glad

    Museum, bibliotek, simhall, öppna förskolan var favoriterna. Det jag ångrar att jag missade var svenska kyrkans alla bra aktiviteter - de brukar ha sångstunder, våffeldagen, öppna förskolan, utflykter osv. och vi tog oss inte till ett enda tillfälle.

  • Nyfiken999
    Anonym (s) skrev 2023-10-26 09:13:38 följande:

    Att inte kunna gå hem är väl helt ointressant varför. Tänker själv att man kanske har en partner som arbetar hemifrån och som inte kan bli störd av en 2-åring i möten eller liknande. Mina barn hade iaf stört mycket det i den åldern. 

    Men till TS
    * Biblioteket är ofta en guldgruva!
    * Simhall om ni har en sådan nära kan också vara roligt
    * Lek i parken och gå sedan och ta en fika och prata om dagen, dinosaurier, katter eller vad som intresserar er båda. 
    * Gå och handla veckans mat, eller kompletteringshandla
    * Lös en bussbiljett och åk buss bara för att det är roligt utan något mål


    Tack, exakt så! Av olika anledningar vore det smidigt/praktiskt om man kunde leka med barnet utanför hemmet 1-1,5h istället för hemma någon gång i veckan :).

    Bibliotek är sååå bra tips! Ska kolla simhall, osäker på om det finns någon nära men annars perfekt aktivitet ! Samma med fika, buss, handling - superbra tips! :)

    Om någon annan läser detta så hittade jag även en hemsida med massa bra tips på roliga aktiviteter för barn när man bor i stan! www.barnistan.se/
    Finns även massor av muséer etc. som har lekrum som man kan få besöka gratis eller för en billig penning :)
  • Nyfiken999
    Anonym (Inomhusutflykten) skrev 2023-10-26 11:08:04 följande:

    Känner igen mig, jag behövde vara mycket ute ur huset min senaste föräldraledighet. Blev expert på alla utflyktsmål i närområdet Glad

    Museum, bibliotek, simhall, öppna förskolan var favoriterna. Det jag ångrar att jag missade var svenska kyrkans alla bra aktiviteter - de brukar ha sångstunder, våffeldagen, öppna förskolan, utflykter osv. och vi tog oss inte till ett enda tillfälle.


    Åh - svenska kyrkan var ett nytt och superbra tips - det har jag ju hört mycket bra om nu när jag tänker efter!! Tack för att du påminde! :)
  • Nyfiken999
    Anonym (Oj) skrev 2023-10-26 08:32:48 följande:
    Aktivitet för små barn som är inomhus men ej hemma?

    Låter oroväckande att du inte får gå hem med ditt barn direkt efter förskolan. 


    Herregud, absolut inget att oroa sig för. Jag önskade bara tips på vad man kan göra om det av olika anledningar är opraktiskt att barnet är hemma.. Alla kan väl föreställa sig tillfällen då det inte är så smidigt att ha ett barn hemma som springer runt och vill peta på, smaka på och klättra på allt..
Svar på tråden Aktivitet för små barn som är inomhus men ej hemma?