• duvetrobin

    Fd. Spelmissbrukare - Lån/Skulder

    Hej! 


    Jag skulle vilja ha lite tips och idéer om hur jag borde göra i min situation.

    har lån på 500k som är uppdelad i 5 olika bolag, är det värt att försöka göra en låneansökan för att samla? jag hade cirka 40 olika ucförfrågningar men är nere på 5st just nu (den sista går ut i februari 2024). Jag har en som går i borgen för mig.


    Men till min fråga: Hur svårt är det att samla ungefär 400-500k till ett lån i dagens läge?
    Och borde man vänta till ALLA uc-förfrågningar försvunnit innan man gör något? Har inga anmärkningar.

  • Svar på tråden Fd. Spelmissbrukare - Lån/Skulder
  • Anonym (Hejdå Handelsbanken)

    Just nu är det hög belastning hos många långivare så en sak är att det kan ta längre tid än man tänkt sig att få klart ett lån, och flera har också skärpt sina regler.

    Handelsbanken är ängsligast så dem kan man nog glömma om man har skakiga finanser. Vi har inga lån alls i dagsläget men fick inte ens ta lån på vår bostad som vi hade lån på hos dem för fem år sen- samma bostad alltså- helt galet!

    Länsförsäkringar bank föll bort för oss på att de inte kan klara att handlägga ett bolån på mindre än 4 veckor just nu. Men har man ingen deadline är det klart inget hinder, och privatlån är ju lite annorlunda.

    Har du borgensman är det nog inte problem att söka med fem UC, men du kan väl försöka välja lite från början och bara fråga de som ger bäst ränta/bäst chanser, för att inte få så många nya UC?

  • Anonym (Ani)

    Har inte typ Lendo så att det görs en uc och man ansöker till flera banker samtidigt?

    Kan du få ett stort lån med lägre ränta än du har på de mindre lånen så kan det ju helt klart vara värt det. Eller åtminstone samla några av dem och kanske ha kvar den med bäst ränta.

    Och se till att du amorterar åtminstone lite varje månad.

  • duvetrobin
    Dessanheterjag skrev 2023-10-24 21:26:10 följande:

    Skuldsanering!


    Då måste jag väl hamna hos kronofogden först? Jag har ju råd att betala mina lån varje månad så att hamna i kronofogden tänker jag inte göra. Eller hur tänkte du? 
  • duvetrobin
    Anonym (Ani) skrev 2023-10-24 20:31:39 följande:

    Har inte typ Lendo så att det görs en uc och man ansöker till flera banker samtidigt?

    Kan du få ett stort lån med lägre ränta än du har på de mindre lånen så kan det ju helt klart vara värt det. Eller åtminstone samla några av dem och kanske ha kvar den med bäst ränta.

    Och se till att du amorterar åtminstone lite varje månad.


    Jo det har dom, finns flera som gör det.. men vågar inte göra ansökan just nu pga min UC score är inte den bästa. Följer min kredit på minuc.se och har gått från ?Dålig? till ?mindre bra? så tänker att jag kanske blir av med någon kredit till innan jag vågar ansöka
  • Anonym (Ani)
    duvetrobin skrev 2023-10-25 06:53:55 följande:
    Då måste jag väl hamna hos kronofogden först? Jag har ju råd att betala mina lån varje månad så att hamna i kronofogden tänker jag inte göra. Eller hur tänkte du? 
    Börja med att göra deras test på hemsidan för att se om du kan få skuldsanering. Sen ansöker du om det via kronofogden. Du behöver alltså inte ha hamnat där via obetalda räkningar.
  • duvetrobin
    Anonym (Ani) skrev 2023-10-25 08:18:34 följande:
    Börja med att göra deras test på hemsidan för att se om du kan få skuldsanering. Sen ansöker du om det via kronofogden. Du behöver alltså inte ha hamnat där via obetalda räkningar.
    Jahaa det visste jag verkligen inte! Ska försöka, tack för tipset.
  • tvåbarnsfar
    duvetrobin skrev 2023-10-24 17:22:26 följande:
    Fd. Spelmissbrukare - Lån/Skulder

    Hej! 


    Jag skulle vilja ha lite tips och idéer om hur jag borde göra i min situation.

    har lån på 500k som är uppdelad i 5 olika bolag, är det värt att försöka göra en låneansökan för att samla? jag hade cirka 40 olika ucförfrågningar men är nere på 5st just nu (den sista går ut i februari 2024). Jag har en som går i borgen för mig.


    Men till min fråga: Hur svårt är det att samla ungefär 400-500k till ett lån i dagens läge?
    Och borde man vänta till ALLA uc-förfrågningar försvunnit innan man gör något? Har inga anmärkningar.


    Vad har du för belopp, ränta och återbetalningstid för de olika lånen?

    Vad har du för inkomst?

    Generellt hade jag försökt amortera bort lånet med högst ränta först, och sedan den med näst högst osv. Men det beror även på andra faktorer såsom beloppen etc, det kan vara fördelaktigt att beta av de "mindre" lånen först.

    Känns inte som att 5st uc-förfrågningar är särskilt mycket, så om du har en som kan gå i borgen för dig finns det nog goda chanser att få ett ihopbakslån. Kan du inte ringa till banken och förklara din situation och fråga om möjligheterna? De kan säkert berätta om dina möjligheter, utan att ta en kreditupplysning förrän du vet om det är värt det.
  • Anonym (håller alla tummar och tår)

    Har tyvärr inga bra tips om långivare, men vill bara säga ett stort lycka till till dig! 


    Starkt gjort att ta itu med ditt spelmissbruk! Nu håller jag alla tummar och tår för att du ska få ett riktigt bra låneerbjudande och bli av med den där skiten en gång för alla! 


    Jag hejar på dig! 


     


    //Hon som önskar att de flesta spelbolag var förbjudna

Svar på tråden Fd. Spelmissbrukare - Lån/Skulder