• Topcom

    Hur är det att ha hund i vardagen? För och nackdelar..

    Vi går i tankarna att skaffa en ny familjemedlem inom snar framtid. Vi har varit hundvakter i nästan tre veckor och njöt till fullo under alla promenader och det mys den lille rackaren gav oss :)

    min sambo är övertygad men jag har några funderingar innan vi skaffar hund. Jag vill att det ska vara ett välgrundat beslut så vi inte får hem en hund som vi måste omplacera efter något år för att vi inser att det inte går ihop. Därför frågar jag er, kloka människor, vad ska vi tänka på?

    ge mig fördelar, men även nackdelar med att ha hund. jag tror att hund passar väl in i vår vardag (jobbar hemifrån) men det jag är lite orolig för är hur sommarsemestrarna blir med hund, är det accepterat att ta med sig På restauranger i Sverige tex? Hur bunden blir man? Och vad måste man göra avkall på? Ja ge mig all info du har :) hur gör ni vid aktiviteter?

    våra barn är snart 15, 10 och 7 år om det har någon betydelse..

    tack på förhand :)

  • Svar på tråden Hur är det att ha hund i vardagen? För och nackdelar..
  • Zouxman

    Jag avråder alltid från att skaffa hund. Jag är själv uppvuxen med två hundar under tiden som jag föddes tills jag flyttade hemifrån, därefter skaffade jag själv hund och levde med honom i 10år, så jag har i princip levt mer än 3 decennier som hundägare.

    Nu är jag 3barnsfar och får ofta mota Olle i grind när mina barn börjar tjata om hund. Det kommer inte hända.

    Att ha en hund är som som att ha en individ, mentalt som en 2-3åring hemma i 10-20år, som är svårare att få hjälp med än att få barnvakt. De flesta restauranger och hotell välkomnar inte husdjur. Utlandssemester är i princip omöjligt och ni måste gå ut ut flera gånger om dagen i ur och skur.

    Jag ser dagligen hundar som har ett riktigt hemskt liv, med ägare som går och tittar i mobilen med hörlurar på sig, inte leker eller är med på promenaden. Många exempel på hur hundar får gå samma promenad dag ut å in, alltid samma ställe, många gånger vänder ägaren så fort hunden kissat. Det är så sorgligt att se. Hundar har behov av att upptäcka, leka, och göra mer än att bara kissa. Ströva fritt och jaga.

    Skaffa ingen hund.

  • Dexter dot com
    Mortiscia80 skrev 2023-10-23 18:17:12 följande:
    ....förutom alla större hundraser som collie, schäfer, dobbermann, rottweiler och många fler. De ska motioneras ordentligt.
    Men nu var TS fundersam över hundraser och rädd att vissa skulle bli trötta efter 1 km. Mina brukshundar krävde sällan mer än 10-12 km per dag men desto mer mental aktivering i form av lydnad, spår och sök.. Större och tyngre hundar behöver sällan mycket motion utan mer aktivering och "patrullera" på gården. Hade jag försökt få med bullmastifferna på promenader längre än 3-4 km hade dom vägrat
  • Topcom
    Dexter dot com skrev 2023-10-23 18:10:29 följande:
    Hur många timmar per dag tänker du lägga på ren motion och vilken form av mental aktivering är du intresserad av och hur mycket aktivering kan du tänka dig?

    Mig veterligen finns det väl ingen ras som inte fixar 2-3 km , 3-4 gånger per dag .
    Vet inte exakt hur mkt tid, men kanske tjugo min morgonpromenad, halvtimme-timme på lunchen, halvtimme kväll och femtom-tjugo min sen kväll.

    jag tänker inte 2-3 km varje promenad utan kanske sammanlagt Max 6 km på en hel dag
  • Topcom
    enola skrev 2023-10-23 12:19:26 följande:

    Visst blir man mer låst med hund, men enligt mig väger fördelarna definitivt upp. Nu har vi turen att ha en jättebra hundvakt som nästan alltid kan ställa upp (hundarnas mammas ägare) så vi har möjlighet att resa iväg några dagar om vi skulle vilja. Vi har även rest med hund. Det finns många hotell och b&b som tillåter hundar, och ganska många fik och restauranger också. Vi försöker ta med hundarna så mycket som möjligt, både för att de ska slippa vara ensamma och för att det är bra miljöträning för dem.

    Vet du att du kommer kunna fortsätta jobba hemifrån eller kan det ändras? Är det en permanent situation så är det ju perfekt läge att skaffa hund. 

    Det finns ju stora hälsofördelar med att ha hund också, särskilt om man normalt sett inte rör sig så mycket. Man MÅSTE ut, om det så spöregnar eller är snöstorm. Man kan gå kurser tillsammans, vilket både främjar ditt och hundens samspel och är en chans att träffa nya människor. Och bara närvaron och umgänget med en hund är ju ren terapi ❤️
    Jättebra för barnen också att växa upp med djur!

    Nackdelarna, förutom att man blir mer uppbunden, är väl att de slutar ner. Särskilt så här års och särskilt långhåriga hundar, som vi har, som får med sig ett halvt grustag in efter varje promenad, hur mycket man än torkar dem. Annars... Nej, inga nackdelar.


    Tack för input,

    just nu jobbar vi båda hemma förutom att jag åker in en gång i veckan. Såklart är det inget jag kan lova kommer vara livet ut, chefen bestämmer var vi arbetat, men just nu funkar det smidigt. 


    det är ju något jag ser som en stor fördel, vi rör oss normalt sett inte nu så mkt vilket märks, vardagsmotionen har lixom tappats iom hemmajobbandet. 


    ja smutsen är jag lite orolig för.. tycker jag lägger så himla många timmar redan idag på att städa :p

  • Henrie

    Jag ser bara fördelar om man är väl förberedd, såsom att hunden inte får för lång ensamtid när man jobbar och om man behöver hundvakt vid semester. Själv arbetar jag halvtid och har två hundar som håller varandra sällskap - men de har inte mkt ensamtid. På semestrar är oftast hundarna med, de är små och flyger med mig i kabinen. På de flesta Restuaranger både i Sverige (ialla fall Göteborg) och utomlands är hundar välkomna, även affärer på stan (ej mataffärer). Däremot på stränder är inte alltid hundar välkomna. Så jag personligen ser absolut inga nackdelar, utan hundarna har gett mig och familjen otrolig glädje

  • Sanna43
    Zouxman skrev 2023-10-23 18:28:31 följande:

    Jag avråder alltid från att skaffa hund. Jag är själv uppvuxen med två hundar under tiden som jag föddes tills jag flyttade hemifrån, därefter skaffade jag själv hund och levde med honom i 10år, så jag har i princip levt mer än 3 decennier som hundägare.

    Nu är jag 3barnsfar och får ofta mota Olle i grind när mina barn börjar tjata om hund. Det kommer inte hända.

    Att ha en hund är som som att ha en individ, mentalt som en 2-3åring hemma i 10-20år, som är svårare att få hjälp med än att få barnvakt. De flesta restauranger och hotell välkomnar inte husdjur. Utlandssemester är i princip omöjligt och ni måste gå ut ut flera gånger om dagen i ur och skur.

    Jag ser dagligen hundar som har ett riktigt hemskt liv, med ägare som går och tittar i mobilen med hörlurar på sig, inte leker eller är med på promenaden. Många exempel på hur hundar får gå samma promenad dag ut å in, alltid samma ställe, många gånger vänder ägaren så fort hunden kissat. Det är så sorgligt att se. Hundar har behov av att upptäcka, leka, och göra mer än att bara kissa. Ströva fritt och jaga.

    Skaffa ingen hund.


    Tänk då på hundar i vissa andra länder, där de endast används till vakt. De sitter fastkedjade ute dygnet runt utan sällskap eller promenader. Tror de flesta hundar i Sverige har de ganska bra
  • Zouxman
    Sanna43 skrev 2023-10-24 07:30:43 följande:
    Tänk då på hundar i vissa andra länder, där de endast används till vakt. De sitter fastkedjade ute dygnet runt utan sällskap eller promenader. Tror de flesta hundar i Sverige har de ganska bra
    Oavsett ämne så kan man inte jämföra mot andra, gör man det kommer man aldrig kunna vara varken ledsen eller glad. Så ditt inlägg i ämnet anser jag vara totalt meningslöst.
  • Sanna43
    Zouxman skrev 2023-10-24 07:59:58 följande:
    Oavsett ämne så kan man inte jämföra mot andra, gör man det kommer man aldrig kunna vara varken ledsen eller glad. Så ditt inlägg i ämnet anser jag vara totalt meningslöst.
    Det kan man ju tycka. Min hund är iaf glad. 
  • enola
    Sanna43 skrev 2023-10-24 07:30:43 följande:
    Tänk då på hundar i vissa andra länder, där de endast används till vakt. De sitter fastkedjade ute dygnet runt utan sällskap eller promenader. Tror de flesta hundar i Sverige har de ganska bra
    Det finns definitivt många hundar i Sverige som inte har det bra, som tvingas vara ensamma många timmar varje dag, som bara tas ut på korta koppelpromenader och inte får nån annan stimulans. Som inte har det bra pga att ägaren inte förstår/inte bryr sig om vad en hund behöver. Man bör verkligen tänka till innan man skaffar hund!
  • enola
    Topcom skrev 2023-10-23 19:55:04 följande:

    Tack för input,

    just nu jobbar vi båda hemma förutom att jag åker in en gång i veckan. Såklart är det inget jag kan lova kommer vara livet ut, chefen bestämmer var vi arbetat, men just nu funkar det smidigt. 


    det är ju något jag ser som en stor fördel, vi rör oss normalt sett inte nu så mkt vilket märks, vardagsmotionen har lixom tappats iom hemmajobbandet. 


    ja smutsen är jag lite orolig för.. tycker jag lägger så himla många timmar redan idag på att städa :p


    Hur har ni det med potentiell hundvakt? Det är skönt att veta att man har backup om nåt kör ihop sig. 
    Hur bor ni, hus eller lägenhet? Det är mycket värt att kunna släppa ut hunden i trädgården, ensam eller för att leka/träna en stund tillsammans med dig. Vi hade nog inte valt att skaffa hund om vi inte haft en stor trädgård och skogen ett stenkast bort. Det kräver så mycket mer om det behövs en bilresa för att ta sig till skogen. Nu har jag iofs hyfsat krävande hundar (bc/aussie/goldenkorsningar). Det var enklare med dvärgpinschern vi var akuthem åt för ett par år sen. Hon var dels lite äldre och dels van vid betydligt mindre motion. Hon fick mer stimulans än hon var van vid hos oss men klättrade inte på väggarna om hon av någon anledning inte kunde röra på sig så mycket som hon var van vid någon dag.
    Tänk på det när ni väljer ras. Det låter som att ni ska ha en hund med lågt aktivitetsbehov. Har ni funderat nåt på ras?
  • fjanten

    Fördelar med att ha hund:
    - Man får själv regelbunden motion varje dag i alla väder, inga ursäkter
    - Sällskap

    Nackdelar med att ha hund:
    - Man blir mer låst. Det går inte att räkna med att andra kommer vilja eller kunna passa hunden, även om man idag har villiga hundvakter så vet man inte hur dessa kommer klara av det om 1 år, 2 år, 5 år, 10 år... Hundar lever ju ganska länge. 😊 Köpt hjälp kan man såklart försöka få, men det beror förstås lite på tillgång till det med.
    - Har man inte en hund som fäller så har man oftast en hund som kräver en del pälsvård, och en del raser VÄGRAR låta andra än husse/matte fixa med pälsen, så det går inte nödvändigtvis att köpa sig fri.
    - Nyår i smeten fungerar inte nödvändigtvis.
    - Inte självklart att ha med hunden på hotell/restaurang/strand/annat.
    - Vissa hundar är inte så bra på att vara själva trots ensamträning.
    - Ökade kostnader i form av foder, försäkring m.m.

    Mycket blir ju vad man gör det till, men det är lika bra att räkna med de jobbigare bitarna också.

    Vi hade en brukshund, mellanstor, som krävde mycket mental träning såväl som mycket fysisk träning. Helst ville han ut och springa milen var dag, och ovanpå det ett antal längre promenader. Agility och spårning också. Så det krävde absolut en del. Han var en hund som inte fällde (lagotto), så det blev en hel del pälsvård samt rycka håret som växte i öronen (han avskydde såklart det). Men en fantastiskt härlig hund var han! Levde i 13 år.

  • Virgo

    Hund är underbart och förgyller livet på många sätt! Men det kan även bli som man inte har tänkt sig. Först och främst måste man inse att en hund lever väldigt länge, inte några år. Vad har man för planer om några år? Kan en hund ingå i den planen? 


    Att vara hundvakt tre veckor är för lite för att inse om man passar med hund. Veckorna kan vara helt fantastiska och man tycker det är så roligt att gå ut på promenad tills det blir regn, rusk och snö. Prova att vara hundvakt när vädret är som värst ;)


    Sen blir man även väldigt låst. Man kan ha med hunden på mycket men tyvärr inte allt. Sen behöver man kanske hitta en lämplig hundvakt om man ev vill åka iväg på en längre tur. 


    Men hundar är underbart och ger så mycket kärlek och närhet. 

  • Dexter dot com
    Topcom skrev 2023-10-23 19:50:31 följande:
    Vet inte exakt hur mkt tid, men kanske tjugo min morgonpromenad, halvtimme-timme på lunchen, halvtimme kväll och femtom-tjugo min sen kväll.

    jag tänker inte 2-3 km varje promenad utan kanske sammanlagt Max 6 km på en hel dag
    Det finns säkert individer av sällskapsras som nöjer sig med bara kortare promenader några gånger per dag men många behöver mer och då främst mental aktivering för att vara balanserade och harmoniska. Är du inte beredd att öka motionen eller  jobba med hunden på något sätt om det visar sig att det behövs kommer både hunden och ni må dåligt. 
    Hur löser du hundvakt när du behöver åka till jobbet 1g/v ? Det tar ju ändå några månader att "skola" in en valp med en hundvakt och det är ju inte helt enkelt att hitta hundvakt till en "jobbig" valp som kräver 100% uppmärksamhet.
  • Krocko

    Vi har haft vår cairn terrier i drygt två år, ingen av oss är uppvuxen med hund så det var helt nytt för oss. Men vi har aldrig ångrat oss en sekund, det är helt fantastiskt vad mycket glädje denna lilla hund sprider varje dag!!

    Googla cairn terrier så kan du se att det kanske skulle vara en hund för er. En rätt liten men väldigt robust hund. Den hårar typ ingenting och all smuts bara bara försvinner, den har perfekt päls! En glad och kavat liten hund som inte kräver alltför mycket, men den hänger med på allt och är alltid glad och hittar på upptåg. Jag jobbar hemifrån några dagar i veckan och då går vi typ 45 minuter på morgonen, någon halvtimma på lunchen och sen tar vi en go promenad på kvällen. Helgerna åker vi gärna iväg och går på någon trevligt ställe där vi inte varit förut. 

    När jag är inne på jobbet så åker han med min man på jobbet, han är lastbilschaufför och det är perfekt för den lilla goa hunden att åka med där. Mycket att titta på!

    På facebook finns flera grupper där man kan gå med, t ex semester i Sverige med  hund och flera andra där man får tips om vilka restauranger och  hotell som tar emot hundar.

    Den enda negativa jag kan komma på är att vi inte kan åka hela familjen på utomlandssemester tillsammans. Vi skulle aldrig lämna honom på hundpensionat, det skulle i så fall vara om man hittade någon man känner som kan ha honom. Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • linani
    Topcom skrev 2023-10-22 23:28:17 följande:
    ge mig fördelar, men även nackdelar med att ha hund. jag tror att hund passar väl in i vår vardag (jobbar hemifrån) men det jag är lite orolig för är hur sommarsemestrarna blir med hund, är det accepterat att ta med sig På restauranger i Sverige tex? Hur bunden blir man? Och vad måste man göra avkall på? 
    Topcom skrev 2023-10-23 19:50:31 följande:
    Vet inte exakt hur mkt tid, men kanske tjugo min morgonpromenad, halvtimme-timme på lunchen, halvtimme kväll och femtom-tjugo min sen kväll.

    jag tänker inte 2-3 km varje promenad utan kanske sammanlagt Max 6 km på en hel dag

    Ni ska skaffa en hund för att ni vill ha en hund. Se det som att ni tillför något i livet, inte att ni kommer att få göra avkall på saker. Om du redan nu går runt och oroar dig för det du går miste om, istället för glädjen som hunden skapar, så är det kanske inte rätt beslut. 


    Nu för tiden är hundar välkomna på många platser, restauranger/caféer och hotell. Det betyder inte nödvändigtvis att det är lämpligt att ta med hunden, beroende på vilken semester ni tänker er. Vill ni på en cityweekend kommer det troligen vara bättre med hundvakt. Gillar ni att campa med husbil, inga problem.

    Du blir "bunden" så till vida att du måste vara hemma med viss regelbundenhet och tidsfrekvens. Det finns vissa hundar som aldrig lär sig att vara själva, någonsin. Man bör huvudsakligen tänka att man kommer vara hemma/ta med hunden dit man ska.

    Max 6 km per dag är för lite promenad för de flesta hundar, kanske någon mops eller annan sällskapsras undantaget. 

  • MeEmmA

    Vi har haft hund i tre år nu och nu får jag stå ut med honom. Barnen älskar honom och han har blivit en del av familjen. 


    Jag ångrar att vi skaffade hund enormt!
    Han är äcklig, luktar illa och smutsar ner - jag måste städa och tvätta mycket mer.  


    Han är dyr med försäkring, specialmat, mediciner och veterinärkostnader. Har en massa allergier vi inte räknat med. 


    Vi kommer ut mer på promenader, men det är främst jag som får ta de långa promenaderna. Resten av familjen tröttnade fort. 


    Vi är väldigt låsta och det kan ibland bli svårt med hundvakt och då får vi anpassa vårt liv efter hunden. 


    Den dagen vår hund går bort, kommer jag inte att skaffa någon ny hund!

  • Sanna43
    MeEmmA skrev 2023-10-24 15:45:27 följande:

    Vi har haft hund i tre år nu och nu får jag stå ut med honom. Barnen älskar honom och han har blivit en del av familjen. 


    Jag ångrar att vi skaffade hund enormt!
    Han är äcklig, luktar illa och smutsar ner - jag måste städa och tvätta mycket mer.  


    Han är dyr med försäkring, specialmat, mediciner och veterinärkostnader. Har en massa allergier vi inte räknat med. 


    Vi kommer ut mer på promenader, men det är främst jag som får ta de långa promenaderna. Resten av familjen tröttnade fort. 


    Vi är väldigt låsta och det kan ibland bli svårt med hundvakt och då får vi anpassa vårt liv efter hunden. 


    Den dagen vår hund går bort, kommer jag inte att skaffa någon ny hund!


    håller med att veterinärkostnader är väldigt jobbigt. Speciellt när hunden blir äldre. Ett tips till alla är att borsta hundens tänder, det går typ aldrig på försäkringen. Och de kan lida av tandproblem utan att vi vet om det. 
  • Topcom
    linani skrev 2023-10-24 11:48:51 följande:
    Topcom skrev 2023-10-23 19:50:31 följande:
    Vet inte exakt hur mkt tid, men kanske tjugo min morgonpromenad, halvtimme-timme på lunchen, halvtimme kväll och femtom-tjugo min sen kväll.

    jag tänker inte 2-3 km varje promenad utan kanske sammanlagt Max 6 km på en hel dag

    Ni ska skaffa en hund för att ni vill ha en hund. Se det som att ni tillför något i livet, inte att ni kommer att få göra avkall på saker. Om du redan nu går runt och oroar dig för det du går miste om, istället för glädjen som hunden skapar, så är det kanske inte rätt beslut. 


    Nu för tiden är hundar välkomna på många platser, restauranger/caféer och hotell. Det betyder inte nödvändigtvis att det är lämpligt att ta med hunden, beroende på vilken semester ni tänker er. Vill ni på en cityweekend kommer det troligen vara bättre med hundvakt. Gillar ni att campa med husbil, inga problem.

    Du blir "bunden" så till vida att du måste vara hemma med viss regelbundenhet och tidsfrekvens. Det finns vissa hundar som aldrig lär sig att vara själva, någonsin. Man bör huvudsakligen tänka att man kommer vara hemma/ta med hunden dit man ska.

    Max 6 km per dag är för lite promenad för de flesta hundar, kanske någon mops eller annan sällskapsras undantaget. 


    Ja så kanske det är.. men såklart vill jag tänka igenom detta noga för både vår del och ev hunds del. och då måste man även tänka på det som kanske är mindre kul.

    ja det har väl blivit 6-9 km varje dag när vi har varit hundvakter. 
  • Nisch

    Hur det är att ha hund i vardagen beror väldigt mycket på vilken hund man har.
    har man skaffat en hund som passar ens kunskapsnivå, aktivitetsnivå och önskemål är det underbart.

    Det är extremt sällan jag känt mig begränsad eller bunden de nästan 30 år jag haft hund.
    Men har också alltid haft hundar jag kunnat ha med överallt. Är ofta på resor där jag har med hundarna på cafée/restauran och hotell. Är ofta hemma hos andra med hundarna med.
    det bygger då givetvis på att dom är bra mentalt och tränade till att klara av det.

    Man får vara beredd att investera tid i att träna för att få till vardagen så som man vill ha den.

    de största felen många gör är att skaffa antingen mentalt kassa hundar, hund som kräver mer än man vill ge eller som är för svår.

    Alla raser klarar ngn km promenader, inga problem att gå en mil med tex en vavva heller.
    Vill man ha en inte alltför krävande hund så undvik arbetande raser, raser med hög intensitetsnivå.
    Välj en följsam ras som inte har stress eller rädsloproblematik (det finns en del mentaltester att titta på om man väljer renrasig hund).
    Välj en frisk ras (finns statistik hos försäkringsbolagen)
    gå inte på mördande reklam om coola korsningar som marknadsförs som optimala familjehundar till hutlösa priser.

Svar på tråden Hur är det att ha hund i vardagen? För och nackdelar..