• Anonym (man 50)

    Sveda av sperma efter samlag

    Min fru får sveda i slidan av min sperma när vi haft oskyddat samlag, men inte om vi använt kondom. Det har kommit de senaste åren - vi är i 50-årsåldern så att hon har sköra slemhinnor är begripligt och vi använder alltid glidmedel, men det är just min sperma som hon reagerar på. Det brukar gå över efter en stund så är inte långvarigt men gör att  vi oftast väljer att använda kondom. Någon annan som har liknande erfarenheter? Jag undrar om det kan vara allergi eller bara beror på att sperman rubbar pH värdet i slidan och det gör att det svider.

  • Svar på tråden Sveda av sperma efter samlag
  • Anonym (Hmm)

    Ta en titt på din diet. Sädesvätskan påverkas av vad man äter.

  • Anonym (50+)

    pH-värdet rubbas alltid vid sex, och det blir värre med klimakteriet när slemhinnan är torrare och lite skör.

    Jag måste gå och tömma ut satsen meddetsamma, låta det rinna ur och ta ur med blött finger, om jag inte vill känna obehag.

    Det finns även vagitorier/ kräm som stärker slemhinnorna i slidan genom tillförsel av östrogen lokalt. Läkemedlet heter Ovesterin. Be henne tala med sin läkare.

  • Anonym (man 50)
    Anonym (50+) skrev 2023-10-22 13:52:40 följande:

    pH-värdet rubbas alltid vid sex, och det blir värre med klimakteriet när slemhinnan är torrare och lite skör.

    Jag måste gå och tömma ut satsen meddetsamma, låta det rinna ur och ta ur med blött finger, om jag inte vill känna obehag.

    Det finns även vagitorier/ kräm som stärker slemhinnorna i slidan genom tillförsel av östrogen lokalt. Läkemedlet heter Ovesterin. Be henne tala med sin läkare.


    Tack för tipset - det är oklart om hon kan ta östrogen av något slag eftersom det kan höja risken för blodpropp. Men ska be henne kolla med läkaren om det skulle funka. Började dina problem efter klimakteriet?
  • Anonym (Kronk)

    Här är en till som har problem till och från med mannens sperma och jag är ung, 27 år. En teori jag har är att om det går för lång tid mellan samlagen och mitt underliv vänjer sig vid mitt PH-värde och sen har sex så rubbas det pga sperman som har ett annat ph-värde. 

    När jag slutade med p-piller och vi körde kondom några månader och sen skulle gå tillbaka till p-piller och utan kondom så fick jag flera urinvägsinfektioner efter varandra och sveda efter samlag. Men efter ett tag blev det bra igen. 

Svar på tråden Sveda av sperma efter samlag