• Jansson86

    Obalans vid vabb?

    Vi har två barn. Min Sambo är hemma föräldraledig med yngsta barnet.


    Efter en intensiv vår och sommar då jag försökt få ihop jobb, vardag samt vabbat majoriteten av vabb-dagar för äldsta barnet har ekonomin och orken tagit stryk.
    Efter jobbet har jag alltid tagit mig hem snabbt och hjälpt till att ta hand om båda barnen så gott jag kan plus fortsatt med vardagssysslorna efter att båda barnen + sambo har somnat.
    Arbetsplatsen har varit snällt och dragit ner på min lön och arbetstid då sambon krävt att jag ska ta hand om äldsta barnet samtidigt som jag tar vardagssysslor. Arbetsgivaren börjar dock tröttna och har redan varit snäll med alla gånger jag fått springa hem mitt i ett skift.


    Nu vill sambon att det är jag som ska vara hemma med äldsta barnet igen om barnet blir sjukt. Flesta dagarna ringer hon även mitt på dagen och vill att jag ska sluta jobba och hämta äldsta sonen från förskolan även om han inte är sjuk. Samtidigt är sambon hemma med yngsta barnet och får föräldrapenning och vi bor 5 min promenad från förskolan. Dvs. hon vill att jag är hemma oavlönad, på redan dålig ekonomi. Yngsta barnet som hon tar hand om är en bebis som inte kräver mer än normalt för en bebis.


    Någon som varit i liknande situation?

    Tips på hur man ska diskutera detta? Har försökt men hon blir mest ilsken / irriterad och går till motattack med att jag måste försörja oss mer, ta hand om barnen mer än vad jag redan gör.. 

  • Svar på tråden Obalans vid vabb?
  • TvillingmammaVästgöte

    Låter konstigt.
    Är hon sjuk på något sätt? Utbränd? Någon  diagnos?
    Om hon behöver vila är det väl bättre om du avlastar genom att ge henne egen tid på helgen, för att vila eller göra något roligt? 


    Verkar ju väldigt onödigt ekonomiskt att du skall vabba om hon är hemma och föräldraledig. 

  • Mrs Moneybags

    Kanske bättre att du är föräldraledig istället och tar hand om de två barnen så får hon jobba. Du kommer ju förstås inte ringa henne och be henne gå från jobbet för att hämta ett barn när du redan är hemma och föräldraledig. Att hon inte skäms. 

    Om du förklarar för henne att ni blir utfattiga om du förlorar jobbet kanske hon förstår...??

    Du kan självklart inte vara hemma oavlönad och ta hand om det stora barnet när hon är föräldraledig. Det är bara att säga det där lilla ordet Nej. Nej, det går inte. 

  • Anonym (Nej)

    Just nu har du ett jobb ca 8 h per dag plus resväg - ditt arbete du är anställd på. 


    under samma tid har hon ett jobb,  det är att ta hand om era båda barn. 


    öveig tid hjälps ni åt. 


    vad är hennes problem? Självklart kan du inte regelbundet gå ifrån jobbet tidigt för att ta hand om barnen. Det är hennes jobb Under din arbetstid. 

  • MsM84

    Sätt dig ner med henne och ställ frågan hur ni ska få ekonomin att gå runt när hon inte vill att du ska arbeta och tjäna din lön? Sen - du får väl inte ens vabba om din partner är hemma föräldraledig? Normalt sett räknar
    man med att den som är hemma kan ta båda barnen?
    Det låter som att ni verkligen behöver prata ut och hitta grundläggande saker. T ex - den som arbetar får göra det ostört sina timmar - förutom i nödfall. Den som är föräldraledig tar hand om alla barn + hushåll i den mån man hinner/orkar. Efter arbetstid hjälps man åt med det som behöver göras.

  • Anonym (Hm)
    Jansson86 skrev 2023-10-20 12:57:10 följande:
    Obalans vid vabb?

    Vi har två barn. Min Sambo är hemma föräldraledig med yngsta barnet.


    Efter en intensiv vår och sommar då jag försökt få ihop jobb, vardag samt vabbat majoriteten av vabb-dagar för äldsta barnet har ekonomin och orken tagit stryk.
    Efter jobbet har jag alltid tagit mig hem snabbt och hjälpt till att ta hand om båda barnen så gott jag kan plus fortsatt med vardagssysslorna efter att båda barnen + sambo har somnat.
    Arbetsplatsen har varit snällt och dragit ner på min lön och arbetstid då sambon krävt att jag ska ta hand om äldsta barnet samtidigt som jag tar vardagssysslor. Arbetsgivaren börjar dock tröttna och har redan varit snäll med alla gånger jag fått springa hem mitt i ett skift.


    Nu vill sambon att det är jag som ska vara hemma med äldsta barnet igen om barnet blir sjukt. Flesta dagarna ringer hon även mitt på dagen och vill att jag ska sluta jobba och hämta äldsta sonen från förskolan även om han inte är sjuk. Samtidigt är sambon hemma med yngsta barnet och får föräldrapenning och vi bor 5 min promenad från förskolan. Dvs. hon vill att jag är hemma oavlönad, på redan dålig ekonomi. Yngsta barnet som hon tar hand om är en bebis som inte kräver mer än normalt för en bebis.


    Någon som varit i liknande situation?

    Tips på hur man ska diskutera detta? Har försökt men hon blir mest ilsken / irriterad och går till motattack med att jag måste försörja oss mer, ta hand om barnen mer än vad jag redan gör.. 


    Hur stor åldersskillnad är det på barnen? Hur länge är äldsta på förskolan? Är det äldsta barnet väldigt krävande? Vad är det som gör henne så trött?
  • Anonym (Fjalar)

    Du har rätt att gå ner i tid pga du har barn under 8 år. Oavsett att din partner redan är hemma med ett barn. Bara så att du vet. Nu kanske du/ni inte vill det av ekonomiska eller andra skäl men den rätten är oberoende av fler barn, syskon osv. Och den är lagstadgad så inget din arbetsgivare kan säga något om.

    Men med det sagt så måste ni prata om det här. Du skriver också att hon vill att du är hemma oavlönad, har ni delad ekonomi. Eller lägger ni allt i en pott under föräldraledigheten. För det här påverkar väl inte bara dig utan henne också?
    Av rättviseskäl och för att båda ska känna att ens "arbete" värderas så kan det vara vits att ha gemensam ekonomi genom småbarnsåren. 

    Sen är det ingen barnlek att vara föräldraledig. Man kan ha den bästa avsikten på morgonen men sen är bebisen kinkig, eller man själv har en dålig dag och det är kaos när partnern kommer hem. Då får man gemensamt försöka lösa det. Att säga att den som är hemma ska göra allt pga "ändå hemma" är inte okej, men att din partner försvinner iväg och förväntar sig att du ska göra allt när du jobbat hela dagen är inte heller det. 
    Jag tycker ni ska boka tid på familjerådgivningen så att ni var och en får förklara hur ni känner kring det som händer just nu och försöka lösa det tillsammans. Om ni inte klarar det på egen hand. 

Svar på tråden Obalans vid vabb?