• Steffe78

    Hur blir man imun mot gnällande kvinnor?

    Alla kvinnor runt mig. Min partner, mina döttrar, min mor och min chef
    har en förmåga att bara klaga och prata om negativa saker. Oftast är inte
    negativiteten riktad mot mig utan allt annat.
    Men allt deras gnäll drar verkligen ner mig och jag blir låg. Finns det något
    magiskt sätt att filtrera ur allt gnäll?
  • Svar på tråden Hur blir man imun mot gnällande kvinnor?
  • Robert 832

    Avstånd. Enda som hjälper tyvärr. Särskilt när det gäller folk vars synpunkter du mer eller mindre måste lyssna på.

  • zelgon

    Bruksmentalitet...

    -Vädret är för regnigt, mulet eller för varmt.
    -Maten är för kall eller varm och smakar äckligt.
    -Chefen är dum i huvudet, om du inte är chef för då är de anställda dumma u huvudet.
    -Maten för dyr.
    -Allt har blivit sämre.

    osv.... Ingen aning hur man kommer till rätta med det. Förmågan att vara positiv är något du måste träna.

    Personligen gillar jag de gamla militära ordspråken som: 'En soldat fryser inte, han skakar av glädje' och liknande.

    Sen finns det en annan, lite orelaterad som jag läste inne på en mugg på lumpen och som fastnade i minnet: 'Att dricka lättöl är som att slicka sin syster, det smakar som det ska men känns ändå fel'.

  • No Logo

    Troligtvis för sent att använda på din omgivning men jag brukade hävda att jag inte hörde vad barnen sa när de gnällde (när de var små) för jag hade mitt gnällfilter på. De lärde sig snabbt att prata normalt även om saker de tyckte var jobbiga och vår kommunikation blev mycket bättre.

  • JodiBabe
    Steffe78 skrev 2023-10-19 11:05:04 följande:
    Hur blir man imun mot gnällande kvinnor?
    Alla kvinnor runt mig. Min partner, mina döttrar, min mor och min chef
    har en förmåga att bara klaga och prata om negativa saker. Oftast är inte
    negativiteten riktad mot mig utan allt annat.
    Men allt deras gnäll drar verkligen ner mig och jag blir låg. Finns det något
    magiskt sätt att filtrera ur allt gnäll?
    Genom att själva ändra inställning och börja lyssna på vad personen egentligen har behov av att få fram.

    Om du är mycket bättre än din partner och dina döttrar på konstruktiv kommunikation (känns lite taskigt att du klumpar ihop dem med andra, man undrar hur närvarande du varit som förälder), försök att känslomässigt guida dem och stärka dem i att uttrycka sina behov på annat sätt än gnäll. Förstår du?
    För så som du skriver blir du likadan, att du ska filtrera och undvika. Men jag lovar dig, att om du, som tydligen uttrycker dig annorlunda och mer konstruktivt, hjälper och guidar dina barn och faktiskt även din fru att uttrycka sina känslor, lovar jag att klimatet i familjen blir annorlunda.

    Såg att någon skrev "bara hålla sig undan". Men det är faktiskt en passiv agressiv handling även det. På samma sätt som gnälla inte är att kommunicera, är att dra sig undan inte att kommunicera.

    Testa att "take the high road" och liksom lyssna mer. Även om du inte ens orkar, försök ändå! 

    Dvs - du jobbar på att ändra din inställning och bli mer inlyssnande. DU blir en förebild. 

    Om det går ett år och ingen förändring sker, skilj dig, men sluta aldrig guida dina barn!

    "When you change the way you look at things, the things around you start to change"
  • Postman

    Låt dem prata men låt det rinna av dig. Jag är problemlösare och vill gärna komma med lösningar men det uppskattas sällan av kvinnor då de oftast bara vill prata av sig. 

  • JohnnyS21

    Gnälliga människor oavsett kön. Man kan vinna på att vara vänlig och trevlig tillbaks, dvs inte ta efter deras dåliga exempel. Min erfarenhet är att "mjukt svar ofta stillar vrede".

    Har många gånger försökt tampas med människor som varit på dåligt humör, och även om man tänker att man inte vill bemöta en sådan person vänligt eller att man bara vill gå därifrån, så vinner man oftast på att göra det.  En del kanske bara har en dålig dag och då kan man göra deras dag lite bättre genom att "behålla lugnet" och vara sansad och vänlig tillbaks.

Svar på tråden Hur blir man imun mot gnällande kvinnor?