• Ingetnamn123

    Hemsk mamma med dålig samvete

    Jag är en hemsk mamma som inte kan behärska sig och skriker på mitt barn när det blir för mycket. Han är världens vildaste unge på 14 månader. Igår natt vaknade han flera gånger och hade svårt stt sova om. Sista gången han vaknade var kl.4:20 och jag skulle upp och gå till jobbet kl.5:30. Han somnade inte om så blev för lite sömn för oss alla och därmed alla trötta efter en lång dag. Nu ikväll när jag skulle natta tog det nästan 2 h. Han var jättetrött men ville inte sova utan klättrade på allt möjligt sparkade mig och drog jättehård i håret. När han gör så blir mitt tålamod noll och då kan jag börja höja rösten. I början blev han rädd men nu reagerar han mindre. Är så arg på mig själv att det här har normaliserats hos honom att höja rösten och skrika. Jag har förstörd mitt barn:( 


    Det är bara ett exempel det kan bli flera sådana situationer i övrigt med. Jag blev slagen som barn och växte upp i ett samhälle där det var okej att slå barn det var liksom en del av uppfostran. Man blev slagen hemma, i skolan och ute bland kompisarna. Jag vet inte om det är det som triggar mig att så fort han börjar slå mig hård då brister det för mig. Men han är ju så liten. Vad ska jag göra vet jag inte. Varje dag säger jag till mig själv att jag ska behärska mig och bemöta hans nyfikenhet på annat sätt. Men sen hamnar vi i samma situation igen. Jag är rädd att jag har omvandlat till den mamma som jag alltid har fruktat. Stackars barn som har en mamma som mig. Hans uppväxt kommer präglas av det och kommer påverkas så negativt. Jag hatar mig själv. 

  • Svar på tråden Hemsk mamma med dålig samvete
  • sj77

    Jag tampas med samma problem, dock blev jag inte slagen som barn. När jag väntade min yngsta så märkte jag att jag förändrades och hade svårt att hantera mitt föräldraskap. Det triggade mig så fruktansvärt. När min yngste föddes så sökte jag hjälp via BVC och fick kontakt med familjerådgivning och där gick jag en föräldrautbildning. Har du funderat på nåt liknande? Jag kommer nog aldrig bli en perfekt mamma men jag har några fler verktyg och är snällare mot mig själv. Det ÄR svårt.

  • Anonym (En mamma)

    Du måste bryta detta mönster du skapat. Varken barnet eller du mår bra av det och det är inte rätt hur trött du än är. Finns nog ingen mamma eller pappa som aldrig skrikit på sitt barn för att vi tappat tålamodet. Sök hjälp för att hitta verktyg hur du ska göra. 

Svar på tråden Hemsk mamma med dålig samvete