• Ellie01dill

    Skaffa hund

    Hej. Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa hund då det är perfekt läge för det nu då jag jobbar hemifrån, och om jag skulle byta jobb har han möjlighet att ha hunden på kontoret. Vi bor i en stor lägenhet nära skog och stora ängar så promenadmöjligheterna är oändliga. 
     
    Vi båda har haft hundar under uppväxten, jag har tränat och tävlat med min mammas hundar och har stort intresse av nosework, lydnad och apportering. Min sambo har inte så mycket intresse av att träna utan vill mest ha hund för sällskapet och promenaderna. Hunden kommer även få följa med på springturer. Det vi söker är en hund som gillar att träna och vara aktiv men som även är nöjd med att mysa i soffan om man inte gör något den dagen. Vi vill ha en mellan/stor hund så 15-30 kg. Ingen hund som kräver mycket pälsvård, borsta går bra men inte päls som kräver att man trimmar eller klipper. Ej skällig ras eftersom vi bor i lägenhet. Det är även viktigt för oss att det ska gå att träna hunden till att kunna gå lös i skogen, så ingen hund med stark jaktinstinkt. Inga bullhundar.
     
    Vilken ras skulle passa oss? 
  • Svar på tråden Skaffa hund
  • Hjortsö79

    vågar mig på att tro att en engelsk springerspaniel vore det perfekta valet för er. Mellanstor, vacker silkig päls som inte fäller något särskilt, superbra temperament. Helt enkelt en sund ras som iofs avlats för jakt men enligt min erfarenhet inte alls har samma instinkt som vissa fågelhundar kan ha. Lycka till med hundköpet :) 

  • LFF

    Retriverraserna (labbe, golden, flatten) är väl det första som dyker upp i huvudet. Alternativt någon vallhundsras (collie, tervueren/groendael, sheltie - kanske för liten dock) utan att det för den sakens skull är en av de extrema arbetsmaskinerna så som mallen och BCn. 

  • Anonym (Johanna)

    Chow Chow. Mellanstor hund, ca 50cm i mankhöjd och 27-30 kg. Skäller inte, gillar promenader och gos men väljer själv när det passar den. Mycket familjär och bryr sig sällan om andra hundar. Envis och mycket personlighet, vissa säger att de är svårtränade pga det men inget vi märkt något av. 

  • Anonym (Älskar)

    grattis till kommande glädje!

    att leva med hund är så fantastiskt

    mina förslag 

    schnauzer är en cool ras
    kortklippt mellan pudel, pudlar har så mycket mer att ge än många tror

Svar på tråden Skaffa hund