• Sanlin90

    Underhålls stöd

    Hej. 


    jag har precis separerat med min föredetta sambo och min snart 3 årings pappa. 


    han har barn sedan innan där han pga låg inkomst (med min inräknad) fått underhåll nedsatt till 0 och kommer inte ha utrymme att betala för dottern heller innan han fått nytt jobb. 


    jag ansökte om underhåll hos fk för någon vecka sedan och det står att dom har ca 18 veckors väntetid! Jag kommer mao gå på knäna med bara csn (lån och bidrag), barnbidrag samt att fk sa att jag inte får uppdaterat bostadsbidrag förrän nästa månad då han flyttade ut den 2a oktober, hyran är dyr då vi bott i en stor trea, jag kommer flytta till mindre men först den 1 februari om det inte hittad någon till min innan, exet skrev på för ny idag med inflytt första november så han måste betala hyra redan den här månaden och hans lön är så låg att han precis kommer klara räkningarna och mat.

    jag vet inte riktigt vad jag gör nu, jag vill inte avsluta studierna utan betyg för då kan jag inte söka igen sen och soc hjälper mig inte om jag har csn och pluggar.
    jag har familj som kan hjälpa med lån men jag måste ju kunna betala igen sen då och jag vet inte om jag kommer få vsn två gånger i januari eller inte men mina terminer går ihop med varandra, slutar 29 dec och börjar 1 a jan. 


    känner bara lite panik att klar ut blöjor och mat på ca 3500 över, kan mansöka hjälp på andra ställen för stunden? 
    vet någon om fk är snabbare än 18 veckor just nu och får jag verkligen inte högre bostadsbidrag den här månaden för han flyttade för sent?

  • Svar på tråden Underhålls stöd
  • Sanlin90

    Jag har funderat på det med men jag har en psykisk sjukdom som gör mog väldigt känslig för stress.
    har provat vården tidigare men det har inte fungerat tyvärr då jag ganska snabbt börjar dala i mitt mående.
    möjligen att jag skulle kunna härda ut den värsta tiden innan allt är klart. 


    det är påfrestande att veta att man KOMMER ha det helt okej ställt men att det är super illa fram tills dess. 

  • Jemp
    Sanlin90 skrev 2023-10-14 07:24:03 följande:

    Jag har funderat på det med men jag har en psykisk sjukdom som gör mog väldigt känslig för stress.
    har provat vården tidigare men det har inte fungerat tyvärr då jag ganska snabbt börjar dala i mitt mående.
    möjligen att jag skulle kunna härda ut den värsta tiden innan allt är klart. 


    det är påfrestande att veta att man KOMMER ha det helt okej ställt men att det är super illa fram tills dess. 


    Och han lämnar detta över på er? 
  • Mimosa86

    Kyrkan kan bistå med ett bidrag eller matkasse om det kniper. De har Sådana program.

    Extra jobb.

    Lån av familj som betalas av sen när du får jobb.

  • Sanlin90

    Jemo nja tekniskt sätt inte då det var jag som kastade ut honom då hans egenheter tyvärr övervägde de positiva egenskaperna och jag tillslut valde mitt eget välmående, han har lovat att stå för blöjor för hela månaden åtminstonde för det är väll det som är dyrast sen även hjälpa till OM utrymme finns, han har tyvärr inget välmetalt jobb och jobbar bara 75% men har sagt till jobbet att han kan köra längre pass för att kunna hjälpa mig men det ser svårt ut med det tyvärr, han har inte bara lämnat mig i sticket totalt trots att det var jag som skickade ut honom.

    mimosa86 jag kanske kan höra av mig till kyrkan ich se om det krisar, man kanske klarar mat på 3500 iaf och exet ska betala bsrnets blöjor åtminstonde. 

  • rosesarewhite

    Vill bara säga att du kommer få pengar retroaktivt från den månad du sökte. Så även om det blir lite tufft nu så kommer du fixa denna tid om du handlar smart, och behöver du låna av någon så kommer du ju få mycket i en klumpsumma sedan och förhoppningsvis kan känna dig lite lugn pga det.

  • Jemp
    Sanlin90 skrev 2023-10-14 09:28:56 följande:

    Jemo nja tekniskt sätt inte då det var jag som kastade ut honom då hans egenheter tyvärr övervägde de positiva egenskaperna och jag tillslut valde mitt eget välmående, han har lovat att stå för blöjor för hela månaden åtminstonde för det är väll det som är dyrast sen även hjälpa till OM utrymme finns, han har tyvärr inget välmetalt jobb och jobbar bara 75% men har sagt till jobbet att han kan köra längre pass för att kunna hjälpa mig men det ser svårt ut med det tyvärr, han har inte bara lämnat mig i sticket totalt trots att det var jag som skickade ut honom.

    mimosa86 jag kanske kan höra av mig till kyrkan ich se om det krisar, man kanske klarar mat på 3500 iaf och exet ska betala bsrnets blöjor åtminstonde. 


    3500 borde absolut gå, tänk efter vad du köper så. 

    Jag reagerade främst på fokuset att HAN inte har råd, ?hjälper till? osv. Det har ju inte du heller. Men då förstår jag ang hyran i alla fall. 
  • Sanlin90

    Rosesarewhite det känns skönt att veta att jag får retroaktivt, då kan jag låna om det krisar, man vill ju ohärna låna pengar om man inte vet att man kan betala tillbaka, hyresvärden sa även att det är okej om det blir en hyresskuld men jag anser att räkningar alltid kommer först sen får man leva utefter sina förutsättnkngar även om dom suger så att säga.

    jemp ja det kanske blev lite väl elakt fokus, vi hade inte pratat igenom hans förutsättningar innan jag skrev direkt, han har varit mycket sjuk sista tiden så det är lite svårt att veta vad han får i lön och hur han ligger till, bara blöjorna och dotterns hygien prioriteras är jag nöjd, jag får handla på extrapriser samt kanske det får bli några extra dagar med nudlar eller pasta och korv!

Svar på tråden Underhålls stöd