• ODuracell

    Vad hade ni gjort för en lön på 100 000 kr/månad?

    Hej,

    Låt oss säga att jag blir arvtagare till ett antal hyresrätter och som har inbringat stor vinst åt den förre ägaren.


    Vad hade ni gjort för alla pengarna?


    Jag kan nästan inte komma på en enda grej förutom att kanske resa mycket, utöka min garderob, köpa nån cool bil, båt osv.


    Men egentligen känner jag att det vore helt onödigt då mina värderingar ligger på helt andra saker.


    Ska man skänka bort en del utav det?


    Hjälpa behövande?


    Vad hade ni gjort i ett sånt läge? Gör pengar oss verkligen så mycket lyckligare? Obestämd

  • Svar på tråden Vad hade ni gjort för en lön på 100 000 kr/månad?
  • Jemp

    Utökat sparande för att kunna renovera snabbare. 


    Köpa gård så småningom. 


    Eftersom ditt scenario är en passiv inkomst så hade jag troligen gått ner i tid på jobbet.

    Hade inte varit livsomvälvande. 

  • Anonym (X)

    Jag hade lagt undan så mycket som möjligt på ett sparkonto. Både för att säkra min framtid om något skulle gå snett men också för att kunna hjälpa barnen och lägga in en bra summa på deras konto varje månad. Skulle dessa hyresrätter behöva genomgå en stor renovering i framtiden vet jag att de finns pengar (nu vet jag inte exakt hur företaget gör med all när de kommer till sånt)


    Köpt nyare bil (för min har krånglat en hel del och jag är student)
    Låtit sparkontot växa så vi hade byggt vårt drömhus alternativt köpt ett och renoverat.
    Tagit en resa med barnen och mannen i vinter.

    Jag hade inte försökt öka mina utgifter utan spara så mycket pengar som möjligt ändå för att även ha i framtiden och om något skulle gå snett. Jag värderar gärna pengar med att inte ta de för givet då vi har haft det tufft ekonomiskt och sen jobbat oss uppåt innan vi  kände nu klarar vi att jag börjar studera.

  • Anonym (SJ)

    Hade sparat 80000 kr per månad och köpt ett hus helt i kontanter efter typ 3 år. Hade sen fortsatt att spara några månader och köpt en bra bil. Sen skulle jag gå ner i arbetstid till halvtid och umgås mer med familjen 

  • Tom Araya
    ODuracell skrev 2023-10-13 17:46:11 följande:
    Vad hade ni gjort för en lön på 100 000 kr/månad?

    Hej,

    Låt oss säga att jag blir arvtagare till ett antal hyresrätter och som har inbringat stor vinst åt den förre ägaren.


    Vad hade ni gjort för alla pengarna?


    Jag kan nästan inte komma på en enda grej förutom att kanske resa mycket, utöka min garderob, köpa nån cool bil, båt osv.


    Men egentligen känner jag att det vore helt onödigt då mina värderingar ligger på helt andra saker.


    Ska man skänka bort en del utav det?


    Hjälpa behövande?


    Vad hade ni gjort i ett sånt läge? Gör pengar oss verkligen så mycket lyckligare? Obestämd


    Betala av skulder
    Spara i fonder och pensionssparande
    Köpa mig en bostad
    Skaffa lite nya kläder och möbler
    Skaffa en bil eller två, en till vardags och en lite roligare sommarbil
    Resa
    Oftare unna mig besök på bio, konserter, restaurang och krog
    Bjuda vänner på fester och middagar
    Hobby
  • Anonym (Sky is the limit)

    Inget problem alls att sätta sprätt på det och mycket mycket mer.

    Jag vill ha ett litet slott i Normandie, en bungalow på Bahamas, ett townhouse i London, ett chalet i Schweiz och minst 500 hektar lövskog, bara som uppvärmning.

    Jag vill ta flygcert, köpa ett Cessna och äga en egen luftballong.

    Jag vill ha en fet svart SUV, en Porsche Taycan och några fordon till.

    Jag vill ha en Hublot Big bang classic fusion, en blingig Chopard, en JleC Reverso duetto samt ett sortiment av antika smycken från Sothebys och Christies.

    Sen vill jag bygga brunnar och toaletter i fattiga länder, sponsra barnvaccinationsprogram, dela ut ett teknikpris som är som tre Nobelpris årligen på en stor baluns, starta egen integrationsverksamhet i Sverige helt utan bidrag, med kanonlärare, och få fram det bästa i alla inblandade personer.

  • Anonym (Blivit maximalt lat)

    För 100 000 i månaden passivt, om jag känner mig själv rätt, hade jag blivit groteskt lat. Jag hade inte jobbat en sekund mer än vad de där fastighetsägandet kräver, jag hade nog dessutom delegerat det åt min man.

    Sedan hade jag legat i soffan som en strandad val och bara beställt hem mat och tittat på tv-serier och gameat tv-spel. Jag kanske ser ut som en vuxen kvinna men mentalt är jag en bortskämd bekväm tonårspojke. 

  • ODuracell

    Många bra svar i tråden. Förmodligen blir det väl till att investera i ett hus i det läget och en del resande. Nu är egentligen planen att jag kanske om 30 år har denna inkomst, då jag ska testa lyckan i Polen o bli hyresvärd där.


    Jag tänker börja smått med två lägenheter bara, där kontantinsatsen kommer vara över 50 % om några år, främst genom en stor gåva från min far.


    Under tiden det tickar på så vill jag starta mitt eget företag o jobba halvtid. Planen efter det är att spara till en lägenhet o köpa en till o en till.


    Inga stora lägenheter, vi snackar 35-45 kvm i centrala delarna av Olsztyn, Polen.


    Renovering och sparande var en bra sak att fokusera på. Man ska alltid ta det säkra först, men visst med en lön sen på 100 000 kanske i månaden om Gud är snäll mot mig så blir det ju helt klart mera nöjen också.


    Mycket av fastighetsuppgifterna kan man ju outsourca också och anlita ett företag som sköter betalningarna åt en, samt ringer reperationsgubbar osv. förmodar jag allafall... Glad


    När det gäller lyckan kontra pengar så tror jag man blir lycklig av att ha tid över, få umgås mer med familj, uppleva det man vill uppleva, ägna tid åt hobbys osv.


    Då jag har tur och vet vad jag vill syssla med som arbete så har jag ju det grundbehovet täckt lite också. Utöver det blir det nog mer kreativa hobbys också för det mesta.


    Det finns mycket man kan göra som pengar köper, t.ex. tid och upplevelser.

  • Anonym (Sorla)

    Lön på 100 000
    Skatt: 41 000
    Kvar: 59 000
    Allt som allt med huset går på runt 20 000 var månad
    Kvar: 39 000
    Drivmedel till och från jobbet går på ca 4800 per månad
    Kvar: 34 200
    Fritids+förskola: 3000
    Kvar: 31 200
    Mat och hygien till oss 7: 10 000
    Kvar: 21 000
    Försäkringar: 2750
    Kvar: 18 250
    Mobiltelefoner: 1200
    Kvar: 17 050
    Allmänt spar: 10 000
    Kvar: 7050
    Barnens aktiviteter, kläder m.m.: 7050
    Kvar: 0

    Barnbidrag och flerbarnstillägg läggs på barnens sparkonton.

  • ODuracell
    Anonym (Sorla) skrev 2023-10-13 19:01:46 följande:

    Lön på 100 000
    Skatt: 41 000
    Kvar: 59 000
    Allt som allt med huset går på runt 20 000 var månad
    Kvar: 39 000
    Drivmedel till och från jobbet går på ca 4800 per månad
    Kvar: 34 200
    Fritids+förskola: 3000
    Kvar: 31 200
    Mat och hygien till oss 7: 10 000
    Kvar: 21 000
    Försäkringar: 2750
    Kvar: 18 250
    Mobiltelefoner: 1200
    Kvar: 17 050
    Allmänt spar: 10 000
    Kvar: 7050
    Barnens aktiviteter, kläder m.m.: 7050
    Kvar: 0

    Barnbidrag och flerbarnstillägg läggs på barnens sparkonton.


    Var nog lite otydlig, 107 000 lön efter skatt ska det stå. Men jag kan säga att ni har ett par jävla utgifter. 7 pers är ju fler än det vanliga 4,5 per familj.
  • Jennie91

    Pengar ger en inte direkt lycka men det ger oss frihet. Frihet att göra hur vi själva vill. Testa nya saker, och utforska sina egna intressen och hitta nya. Pengar gör livet lättare, och i min mening mer avslappnad.

    Men ren lycka får du inte direkt av Pengar, men det kan hjälpa dig hitta den llyckan. Du kan sluta eller gå ner i tid på jobbet som ger dig tid att kanske hitta nya vänner eller spendera tid med din partner ich familj.

  • Anonym (Sorla)
    ODuracell skrev 2023-10-13 19:18:48 följande:
    Var nog lite otydlig, 107 000 lön efter skatt ska det stå. Men jag kan säga att ni har ett par jävla utgifter. 7 pers är ju fler än det vanliga 4,5 per familj.
    Japp, lite större familj än de flesta. Lilla trean skulle inte resultera i tre barn 🙃 Älskar gänget till döds förstås. 😉 Blir nog bättre när frugan börjar arbeta snart.
  • ODuracell
    Anonym (Sorla) skrev 2023-10-13 19:40:27 följande:
    Japp, lite större familj än de flesta. Lilla trean skulle inte resultera i tre barn 🙃 Älskar gänget till döds förstås. 😉 Blir nog bättre när frugan börjar arbeta snart.
    Lilla trean? 
  • ODuracell
    Jennie91 skrev 2023-10-13 19:22:59 följande:

    Pengar ger en inte direkt lycka men det ger oss frihet. Frihet att göra hur vi själva vill. Testa nya saker, och utforska sina egna intressen och hitta nya. Pengar gör livet lättare, och i min mening mer avslappnad.

    Men ren lycka får du inte direkt av Pengar, men det kan hjälpa dig hitta den llyckan. Du kan sluta eller gå ner i tid på jobbet som ger dig tid att kanske hitta nya vänner eller spendera tid med din partner ich familj.


    Precis, det är väl det som kan göra en lycklig i sånnafall. Tid o upplevelser.
Svar på tråden Vad hade ni gjort för en lön på 100 000 kr/månad?