• Agda90

    Chatt gpt för att göra skolarbete

    Min dotter går gymnasiet och har ett grupparbete i samhällskunskap. Läraren har sagt att de ska använda chatt gpt. 
    Idag ringde dottern från skolan och sa att hon vet inte vad hon ska göra. De andra i gruppen använder precis vad som helst som de hittar på chatt gpt och tror på allt som eländet spottar fram! De använder helt felaktiga saker som sanning. 

    Vad är det för lärare som tycker att man ska leta efter fakta med hjälp av chatt gpt?? Ungarna lär ju sig bara en sak- klipp och klistra

  • Svar på tråden Chatt gpt för att göra skolarbete
  • Jemp

    Hon får väl ställa frågan och diskutera med läraren? 

    Min spontana tanke är att det kanske är detta som är tanken med uppgiften? Källkritik och resonera kring brister och möjligheter.

  • Pollen
    Jemp skrev 2023-10-12 14:27:42 följande:

    Hon får väl ställa frågan och diskutera med läraren? 

    Min spontana tanke är att det kanske är detta som är tanken med uppgiften? Källkritik och resonera kring brister och möjligheter.


    Tänkte exakt samma sak. Tror också det kommer mynna ut i en uppgift/ genomgång i källkritik. 
  • Maahlinn

    Vi använder också ChatGPT i mitt gymnasium. Användbart till mycket men som källa duger det ju inte. Vad handlar grupparbetet om?

  • Mortiscia80

    Läraren kanske använder omvänd psykologi för att lära barnen en läxa? Annars kan chatGPT ge förslag på moraliska ställningstaganden man kan diskutera t ex men man kan aldrig lita på det som kommer fram, inte hundra procent.

    Vad har läraren sagt mer exakt att de ska använda chatGPT till, på vilket sätt?

  • Magical
    Agda90 skrev 2023-10-12 14:21:36 följande:
    Chatt gpt för att göra skolarbete

    Min dotter går gymnasiet och har ett grupparbete i samhällskunskap. Läraren har sagt att de ska använda chatt gpt. 
    Idag ringde dottern från skolan och sa att hon vet inte vad hon ska göra. De andra i gruppen använder precis vad som helst som de hittar på chatt gpt och tror på allt som eländet spottar fram! De använder helt felaktiga saker som sanning. 

    Vad är det för lärare som tycker att man ska leta efter fakta med hjälp av chatt gpt?? Ungarna lär ju sig bara en sak- klipp och klistra


    Jag arbetar på gymnasiet. Gissar att det är en uppgift just för att visa ungdomarna hur det funkar. Dvs man måste även tänka själv. De kommer antagligen gå igenom efteråt hur det här blev, och hur de sen ska/inte ska använda verktyget.
  • Friger

    Jättebra som redskap för att skapa texter, men som sagt du måste förstå ämnet själv och granska och ge den synpunkter. Annars kan den spotta ur sig vad som helst.

  • Agda90
    Friger skrev 2023-10-12 17:39:10 följande:

    Jättebra som redskap för att skapa texter, men som sagt du måste förstå ämnet själv och granska och ge den synpunkter. Annars kan den spotta ur sig vad som helst.


    Och det är där problemet är!!
    Gruppen granskar inte alls! De har svalt allt med hull och hår som chatt gpt har spottat ut och min dotter sitter förtvivlad och kan inte göra sin röst hörd för i gruppen är de totalt 4 st varav 3 killar och killarna lyssnar inte på henne. 

    Läraren är en kille som pimplar kaffe och bokstavligen talat är hög på koffein. Han har inte gjort ett vidare intryck på mig om jag ska vara ärlig. 
  • Mortiscia80
    Agda90 skrev 2023-10-13 08:56:13 följande:
    Och det är där problemet är!!
    Gruppen granskar inte alls! De har svalt allt med hull och hår som chatt gpt har spottat ut och min dotter sitter förtvivlad och kan inte göra sin röst hörd för i gruppen är de totalt 4 st varav 3 killar och killarna lyssnar inte på henne. 

    Läraren är en kille som pimplar kaffe och bokstavligen talat är hög på koffein. Han har inte gjort ett vidare intryck på mig om jag ska vara ärlig. 
    Krasst sett så behöver din dotter inte bry sig ett dugg om vad de andra gör. Säg åt henne att lugna ner sig och inse att det där är deras handlingar och deras problem. Så länge hon gör rätt så är det det enda som spelar någon roll.

    Så länge läraren sköter sitt jobb kan han ha kaffe via IV lika gärna. 
  • Agda90

    problemet är att nu får hon göra ALLT själv. Eftersom resten av gruppen kör "klipp och klistra" allt som chatt gpt spottar ut utan att kontrollera att det är rätt fakta. 

    De har ett arbete om de olika partierna. De har fått x antal frågor som ska besvaras och sedan ska gruppen delas upp och varje gruppmedlem ska sitta i en annan grupp så att alla partierna blir representerade i den nya gruppen. Där ska man utifrån partiets program föra en dialog kring frågorna och argumentera. Så hon kan inte ta med sig den delen av arbetet som övriga gruppen gör för den infon är fel. 


    Mortiscia80 skrev 2023-10-13 16:19:47 följande:
    Krasst sett så behöver din dotter inte bry sig ett dugg om vad de andra gör. Säg åt henne att lugna ner sig och inse att det där är deras handlingar och deras problem. Så länge hon gör rätt så är det det enda som spelar någon roll.

    Så länge läraren sköter sitt jobb kan han ha kaffe via IV lika gärna. Por
  • Agda90
    Magical skrev 2023-10-12 17:25:57 följande:
    Jag arbetar på gymnasiet. Gissar att det är en uppgift just för att visa ungdomarna hur det funkar. Dvs man måste även tänka själv. De kommer antagligen gå igenom efteråt hur det här blev, och hur de sen ska/inte ska använda verktyget.
    Uppgiften är att man ska läsa på om om 3 olika frågor som riksdagspartierna har. Dessa frågor är grund till en dialog och arguemntation som an senare ska ha. Då ska gruppen delas upp så att det bildas nya grupper med "representanter" från andra partier. 
    I min värld kan man inte använda chatt gpt till något sådant när svaren blir fel. Och ungarna verkar inte bry sig ett dugg om att vara källkritiska. 

    Jag kollade på det gemensamma dokumentet och jämförde med partiets egna hemsida. Om det står på hemsidan att man är för abort då är det jäkligt korkat att skriva i arbetet att partiet är emot (tog bara det som exemepel) abort för det stämmer ju inte. Och det är det killarna har valt att göra, klistrat in alla som chatt gpt har skrivit utan att kolla upp det. 

    Min dotter är ute efter ett A i samhällskunskap och detta är ett enormt problem för henne, vilket jag förstår. Läraren lyssnar inte och svarar inte på mail. Vilket gör mig förbannad. Vi ska snart ha utvecklingssamtal och jag kommer att lyfta detta då. Har man gett elever en uppgift då ser man till att vara tillgänglig för att svara på frågor kring uppgiften. Och just detta är inte ett enstaka fenomen. I början av september var min dotter sjuk, lagom till första provet. Hon fick veta att runt den 20:e skulle hon få veta NÄR hon skulle få göra om det. Tystnad från läraren i frågan. Hon mailade honom igen och fick veta att i början av oktober skulle hon få veta när hon skulle få göra provet. Tystnad sedan dess. 

    Som sagt, den här läraren har inte gjort något bra intryck på mig. 
Svar på tråden Chatt gpt för att göra skolarbete