• Hubert47

    Är det etiskt fel att pott träna sitt barn i en kattlåda, eller i alla fall kattsand?

    Jag och min sambo har börjat planera att skaffa barn. Vi har en 5 årig katt och vi har börjat tänka om hur bra kattlådor fungerar med småbarn. Skulle det vara fel att pott träna barnet i kattsand eller måste man använda en potta? Både jag och min sambo tycker bajs och sånt är lite äckligt så vi tänkte att det skulle vara mycket enklare att hantera sånt i kattsand. Nu har vi dock i andrahand börjat överväga om det verkligen är rätt att träna sitt barn att utföra sina behov i en kattlåda. Annars har vi ett annat alternativ som är att  pott träna  barnet med en potta som är fylld med kattsand. vi båda har inga barn sen tidigare så vi vet inte riktigt hur vi ska göra, så snäll feedback uppskattas! 

    Mvh Hubert

  • Svar på tråden Är det etiskt fel att pott träna sitt barn i en kattlåda, eller i alla fall kattsand?
  • Anonym (Hej)

    Tycker det låter som en strålande idé, inte tänkt tanken utan kör med en plastsäck på golvet men det rinner rätt åt fel håll 
    Annars är ju tråkigt tips att antingen lägga papper i pottan innan barnet sätter sig alt använda sits för barn som sätts på vanliga toasitsen. 

  • Anonym (hahaha)

    Så barnen ska lära sig att det är normalt att man bajsar i sand? 

    Haha, det är intre fredag idag va.

  • Anonym (?)

    Vad ska ni göra med bajset då? Det får ju inte spolas ner då det är täckt av sand. Känns ju ännu vidrigare att plocka upp barnbajs med spade och lägga i soptunna.

  • Anonym (Majorna)

    Äh, ge ungen torrmjölk så behöver ni bara damma av honom emellanåt, det har funkat görbra för oss.

  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2023-10-11 18:35:03 följande:

    Vad ska ni göra med bajset då? Det får ju inte spolas ner då det är täckt av sand. Känns ju ännu vidrigare att plocka upp barnbajs med spade och lägga i soptunna.


    Det blir ju stopp av sanden i toan
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2023-10-11 18:52:59 följande:
    Det blir ju stopp av sanden i toan
    Ja? Det är ju därför jag frågar.
  • Anonym (*)

    Det låter bara opraktiskt. 

    Vill ni göra livet lättare för er så lär katten att använda potta.

  • Anonym (Blöjan)

    Trolltråd de-luxe! Hur löser ni blöjperioden om ni är så kräsmagade?
    Säger bara rygg-bajs vid matbordet....

  • Hubert47
    Anonym (?) skrev 2023-10-11 18:35:03 följande:

    Vad ska ni göra med bajset då? Det får ju inte spolas ner då det är täckt av sand. Känns ju ännu vidrigare att plocka upp barnbajs med spade och lägga i soptunna.


    Såklart så slänger man det i soptunnan.
  • Hubert47
    Anonym (Blöjan) skrev 2023-10-11 19:21:18 följande:

    Trolltråd de-luxe! Hur löser ni blöjperioden om ni är så kräsmagade?
    Säger bara rygg-bajs vid matbordet....


    Nej, bara att man tejpar igen sidorna på blöjan. Eller?
  • Anonym (Suck)

    Nej ts, ni kommer inte kunna potträna barnet i kattlåda. Förutom att hela tanken är så idiotisk att man knappt tror det är sant så funkar inte barns hjärnor så att de skulle fatta hur potta eller toa funkar eftersom det inte är en potta eller toa. Duh. Tror inte ni har tänkt igenom hur det ska funka rent praktiskt heller.

    Skaffa en sådan där toaring så barnet kan sitta på den vanliga och ni bara spolar.

  • Lönnsirap
    Hubert47 skrev 2023-10-11 17:47:06 följande:
    Är det etiskt fel att pott träna sitt barn i en kattlåda, eller i alla fall kattsand?

    Jag och min sambo har börjat planera att skaffa barn. Vi har en 5 årig katt och vi har börjat tänka om hur bra kattlådor fungerar med småbarn. Skulle det vara fel att pott träna barnet i kattsand eller måste man använda en potta? Både jag och min sambo tycker bajs och sånt är lite äckligt så vi tänkte att det skulle vara mycket enklare att hantera sånt i kattsand. Nu har vi dock i andrahand börjat överväga om det verkligen är rätt att träna sitt barn att utföra sina behov i en kattlåda. Annars har vi ett annat alternativ som är att  pott träna  barnet med en potta som är fylld med kattsand. vi båda har inga barn sen tidigare så vi vet inte riktigt hur vi ska göra, så snäll feedback uppskattas! 

    Mvh Hubert


    Det är väl inte etiskt fel att använda kattsand till barn. Däremot låter det oerhört opraktiskt och inte förankrat i hur barn fungerar. 

    Tack för ett gott skratt!
  • Hubert47
    Lönnsirap skrev 2023-10-11 19:31:54 följande:
    Det är väl inte etiskt fel att använda kattsand till barn. Däremot låter det oerhört opraktiskt och inte förankrat i hur barn fungerar. 

    Tack för ett gott skratt!
    Tack själv!
Svar på tråden Är det etiskt fel att pott träna sitt barn i en kattlåda, eller i alla fall kattsand?