• Atriohm

    Äktenskapsförord vid giftermål - anledning till att göra slut?

    Hej alla!

    Behöver lite perspektiv på min och min flickväns relation. Vi har planerat att gifta oss länge. När det kommer till egendom så kommer jag få ärva tre fastigheter med ganska stort värde medan hon själv kommer ärva endast en lägenhet. Hon har barn sedan innan som jag varit med och tagit hand om under de senaste fem åren och vi har inga gemensamma barn.  

    Nu har det kommit fram att hon ser det som en självklarhet att dessa fastigheter ska ingå i giftorätten, något jag aldrig trodde att hon skulle förvänta sig/föreslå/kräva. Dessa frågor borde självklart behandlats tidigare i vår relation men nu är det som det är. Just nu ser det ut som att vår relation kommer att ta slut just på grund av detta.

    Jag säger att dessa hus har ett känslomässigt värde för mina föräldrar och syskon och att jag inte vill äventyra denna egendom då man helt enkelt inte vet vad som händer i framtiden, även om det inte finns något annat jag vill hellre än att dela livet med henne. Jag har också föreslagit att vi gemensamt ska investera i något tillsammans så att hon känner en trygghet samtidigt som jag också sagt att den dagen jag väljer att sälja det jag ärvt så kommer vinsten efter uppdelning med syskon att innebära mycket pengar för oss två. Hon säger att hon inte vill vara med någon som inte har den tilliten, gifter man sig med varandra så ska man dela på allt enligt henne.

    Hur ser ni på detta?

  • Svar på tråden Äktenskapsförord vid giftermål - anledning till att göra slut?
  • Anonym (?)

    Sätt er ner och kom fram till hur ni vill att det ska bli 
    om ni skiljer er
    om du dör
    om hon dör

    Utifrån det kan ni ta diskussionen vidare. Är det t ex att hon vill ha en ekonomisk trygghet om du dör, fixa en livförsäkring. Vill hon ha en trygg ekonomisk situation vid skiljsmässa avsätt ett konto till henne som enskild egendom

    Finns heller inget som hindrar att du har fastigheterna som enskild egedom men testamentare till henna och barnen om du vill

    Är planen att skaffa gemensnamma barn blir allt ännu krångligare. 

  • LFF

    En lösning på problemet är ju att dina föräldrar skriver testamente på att alla arv till dig ska vara enskild egendom. Då ingår de inte heller i giftorätten


    Det enklaste sättet att försäkra sig om att den egendom som tillfaller gåvotagaren eller arvtagaren ska bli enskild egendom är att skriva det som ett villkor i gåvobrev eller testamente. Detta innebär att egendomen hålls utanför bodelning i samband med skilsmässa och bortgång. Huvudregeln är annars att gåvan eller arvet blir mottagarens giftorättsgods om denne är gift och delas därmed lika vid en framtida separation.


    Du bör vara uppmärksam på att egendom som är enskild genom föreskrift i gåvobrev och testamente inte direkt tillfaller dina bröstarvingar vid din bortgång om du är gift med gemensamma barn. Då tillfaller egendomen din make med fri förfoganderätt* för att först vid din makes bortgång tillfalla era gemensamma barn. Om du däremot vill att dina barn ska ärva den enskilda egendomen direkt vid din bortgång bör du skriva in detta i ditt testamente.


    www.soderbergpartners.se/insikt/artiklar/juridik/hur-ser-jag-till-att-arv-och-gavor-blir-enskild-egendom/

     
  • Mimosa86

    Jag förstår er båda.

    Ni går in i äktenskapet med olika finansiella förutsättningar- ojämnt, samtidigt som det finns familjevärde att skydda arvet vid en ev skiljsmässa.

    Vad är utsikterna för dessa fastigheter? Vad kommer du göra med dem? Det är fullt förståeligt att hon förmodligen inte kommer lägga pengar, omsorg, energi och tid på dem om hon inte känner tillhörighet till dem. Det får du nog förvänta dig.  


    Om detta är så infekterat att ni snarare går skilda vägar än att gifta er så behöver ni prata  med en familjerådgivare om detta.

  • Anonym (Gold digger)

    Om hon gör slut pga äktenskapsförord så ska du tacka din lyckliga stjärna att du hann undan i tid! Bara det att ni har den här diskussionen är en varningsflagga för mig - gift er inte!

  • Anonym (D)

    Vänd på steken. Tror hon verkligen att du kommer att låta henne leva på knäckebröd medan du äter oxfilé bara för att fastigheterna inte blir giftorättsgods? Hur är det då med tilliten?

    Håller med LFF- be att dina föräldrar skriver ett testamente där det framgår att arvet blir enskild egendom. Kolla gärna med en jurist om det går att skriva något om att vinst vid försäljning också blir enskild egendom.

    Annars finns risken att pengar från en framtida försäljning blir giftorättsgods. 

    En sak att fundera på också är vad som gäller för eventuell avkastning av fastigheterna, t.ex. vid uthyrning. Bra om åtminstone pengar till löpande underhåll inte blir giftorättsgods.

    Jag och maken har äktenskapsförord. Det jag har ärvt och kommer att ärva är mitt, och det han kommer att ärva efter sina föräldrar är hans.

    Inget konstigt med det. 

    Han får nytta av mitt arv redan nu genom att vi har ett bättre boende och mer pengar att röra oss med. 

    Enda problemet skulle potentiellt vara om fastigheterna innebär att du inte kan bidra lika mycket till era gemesamma kostnader samtidigt som hon  inte får någon riktig nytta av fastigheterna.

    Så ett släkthus långt bort där hon inte trivs och som kräver mycket av din tid och stora pengar skulle ju enbart vara negativt för henne, medan en fastighet som hyrs ut och där pengarna går till familjen bara borde vara något positivt...

  • Atriohm
    Anonym (D) skrev 2023-10-10 18:49:32 följande:

    Vänd på steken. Tror hon verkligen att du kommer att låta henne leva på knäckebröd medan du äter oxfilé bara för att fastigheterna inte blir giftorättsgods? Hur är det då med tilliten?

    Håller med LFF- be att dina föräldrar skriver ett testamente där det framgår att arvet blir enskild egendom. Kolla gärna med en jurist om det går att skriva något om att vinst vid försäljning också blir enskild egendom.

    Annars finns risken att pengar från en framtida försäljning blir giftorättsgods. 

    En sak att fundera på också är vad som gäller för eventuell avkastning av fastigheterna, t.ex. vid uthyrning. Bra om åtminstone pengar till löpande underhåll inte blir giftorättsgods.

    Jag och maken har äktenskapsförord. Det jag har ärvt och kommer att ärva är mitt, och det han kommer att ärva efter sina föräldrar är hans.

    Inget konstigt med det. 

    Han får nytta av mitt arv redan nu genom att vi har ett bättre boende och mer pengar att röra oss med. 

    Enda problemet skulle potentiellt vara om fastigheterna innebär att du inte kan bidra lika mycket till era gemesamma kostnader samtidigt som hon  inte får någon riktig nytta av fastigheterna.

    Så ett släkthus långt bort där hon inte trivs och som kräver mycket av din tid och stora pengar skulle ju enbart vara negativt för henne, medan en fastighet som hyrs ut och där pengarna går till familjen bara borde vara något positivt...


    Tack alla för bra input.

    Jag är fullt införstådd med att det blir abstrakt och ohållbart för henne om jag ska engagera mig tidsmässigt och ekonomiskt i dessa hus på bekostnad av våra gemensamma planer. Sanningen är dock att då de hyrs ut så sköter dessa sig själva när det kommer till utgifter och vi har hittills inte lagt en enda krona på att sköta/rusta/investera i dessa fastigheter. För mig är det en stor bonus att dessa hus finns och den dagen dessa hamnar i min ägo är ju bara ett otroligt privilegium som kommer gynna oss båda.

    Mitt förslag om att vi ska investera i något eget tillsammans och att en eventuell försäljning av mina fastigheter längre fram kommer fylla våra fickor gör att, i kombination med att jag tycker det blir ganska egoistiskt och rätt gränslöst att prata om mina föräldrars tillgångar och sedermera mitt arv som något som hon har rätt till per automatik, utan att själv bidra ekonomiskt eller tidsmässigt, att jag känner att jag uttömt mina resurser och försökt på olika sätt möta hennes behov.

    Själv skulle jag aldrig förvänta mig något sådant av min partner, särskilt när det gäller tillgångar och arbete som någon annans föräldrar har lagt av sina liv. Alla tänker inte som en själv såklart, men jag ser helt enkelt alldeles för många fördelar i att dessa hus ens finns och det känns otroligt sorgligt att en så pass fin relation där vi verkligen har allt vi kan önska ska ta slut på grund av den här anledningen. 
  • Anonym (Gold digger)

    Som någon sa så be dina föräldrar skriva testamente på att fastigheterna och allt som kommer därav, om det så är hyror eller försäljning eller annat, ska vara enskild egendom. Hyrorna som kommer in är dina pengar och ingen annans. Om du sedan väljer att spendera dem på ert gemensamma boende, bra, men det är inte hennes pengar om ni skiljer er eller något som hon ska räkna med att ta del av under tiden om du inte känner för det.

  • Atriohm
    Anonym (Gold digger) skrev 2023-10-10 19:33:35 följande:

    Som någon sa så be dina föräldrar skriva testamente på att fastigheterna och allt som kommer därav, om det så är hyror eller försäljning eller annat, ska vara enskild egendom. Hyrorna som kommer in är dina pengar och ingen annans. Om du sedan väljer att spendera dem på ert gemensamma boende, bra, men det är inte hennes pengar om ni skiljer er eller något som hon ska räkna med att ta del av under tiden om du inte känner för det.


    Absolut, det är något mina föräldrar redan varit inne på att göra så det är bara en tidsfråga. Men problematiken kvarstår väl ändå rent känslomässigt/tillitsmässigt genom att jag då vid ett eventuellt giftermål skulle kunna göra om denna enskilda egendom till att även innefatta henne?
  • FuckGoggleAskMe

    Ja, testamenterad enskild egendom, och även enskild egendom för avkastning av fastigheterna och det som träder i deras ställe, då är de skyddade. 


    Hur motiverar hon att hon borde få hälften av din släkts tillgångar, om ni skiljer er? Så länge ni inte skiljer er, står ju allt i ditt namn och ägs av bara dig. 

  • Anonym (Gold digger)
    Atriohm skrev 2023-10-10 19:40:09 följande:
    Absolut, det är något mina föräldrar redan varit inne på att göra så det är bara en tidsfråga. Men problematiken kvarstår väl ändå rent känslomässigt/tillitsmässigt genom att jag då vid ett eventuellt giftermål skulle kunna göra om denna enskilda egendom till att även innefatta henne?
    Du kan så klart skänka bort dina ägodelar hur du vill men jag skulle inte skriva några papper om det. Skulle ni gå isär så avvakta och se hur du känner den dagen, inte en sekund innan! Tänk worst case scenario om hon kanske skulle ha en relation bakom din rygg, vill du då fortfarande dela med dig av hälften av hela din, då rätt stora, förmögenhet?

    Om dina föräldrar skriver testamente så slipper du vara boven i dramat. Säg åt din blivande gold... eeeh fru att du vill respektera deras önskan tills vidare, så är diskussionen slut där. Ärligt talat, det känns som att hon mest är ute efter pengar här. Eller har hon ingen tillit till att du skulle dela med dig om ni skiljer er utan att behöva skriva papper...?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag kanske låter hård, men jag tycker också att hon låter lite som en gold digger. Varför ska hon ha tillgång till ärvda fastigheter bara för att ni gifter er? Vad menar hon att äktenskap är till för? Man börjar ju undra.

    Ni kommer ändå att ha gemensamma tillgångar. Ni ska ha samma levnadsstandard. Mycket kommer att tillfalla er båda. Det är rätt och riktigt. Men att hon vill att hon och hennes barn ska ha rätt till hälften av ditt arv är något annat.

    Det är inte ovanligt att släktgårdar eller dylikt, skyddas i äktenskap genom att stå som enskild egendom. Det har inte ett dugg med brist på tillit att göra, tvärtom. Snarare kan man ifrågasätta motiven hos de som invänder mot en sådan lösning.

    Skulle du börja investera tid och pengar i ditt enskilda arv, är det en annan sak. Särskilt om pengarna är era gemensamma. Är det detta hon är orolig för, eller är hon bara en förklädd lycksökerska?

  • Atriohm
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-10 19:47:38 följande:

    Ja, testamenterad enskild egendom, och även enskild egendom för avkastning av fastigheterna och det som träder i deras ställe, då är de skyddade. 


    Hur motiverar hon att hon borde få hälften av din släkts tillgångar, om ni skiljer er? Så länge ni inte skiljer er, står ju allt i ditt namn och ägs av bara dig. 


    Det som kommer upp i diskussionen från hennes sida är att hon tycker jag endast tänker på mig själv och inte vill ta några risker men att hon utifrån denna logik själv tar risker genom att vara sambo med mig, att vi båda står på hyreslägenheten vi bor i tillsammans med barnen.

    Hon menar helt enkelt att om man ska utgå från det jag säger så ska ju inte hon heller riskera att vi en dag kan separera och att jag då kan göra anspråk på lägenheten. Där har jag dock sagt tydligt att jag aldrig skulle göra det då hennes barn för mig skulle gå före mina behov, detta eftersom jag också har en köplats i bostadskön och att jag flyttade in till hennes lägenhet när vi först träffades.
  • Atriohm
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-10-10 20:56:04 följande:

    Jag kanske låter hård, men jag tycker också att hon låter lite som en gold digger. Varför ska hon ha tillgång till ärvda fastigheter bara för att ni gifter er? Vad menar hon att äktenskap är till för? Man börjar ju undra.

    Ni kommer ändå att ha gemensamma tillgångar. Ni ska ha samma levnadsstandard. Mycket kommer att tillfalla er båda. Det är rätt och riktigt. Men att hon vill att hon och hennes barn ska ha rätt till hälften av ditt arv är något annat.

    Det är inte ovanligt att släktgårdar eller dylikt, skyddas i äktenskap genom att stå som enskild egendom. Det har inte ett dugg med brist på tillit att göra, tvärtom. Snarare kan man ifrågasätta motiven hos de som invänder mot en sådan lösning.

    Skulle du börja investera tid och pengar i ditt enskilda arv, är det en annan sak. Särskilt om pengarna är era gemensamma. Är det detta hon är orolig för, eller är hon bara en förklädd lycksökerska?


    Det är precis det jag tänker själv: all vinst som kommer från eventuell försäljning längre fram av det jag ärver kan ju, så länge vi fortfarande är tillsammans, gynna oss båda. Men det här är, i alla fall utifrån hennes ord, en fråga om tillit och att detta förstör den "magi" som vi alltid sett i varandra. I mitt huvud är jag bara helt enkelt rationell och verklighetsförankrad då inget någonsin är skrivet i sten vad gäller framtiden. Barnen kan ju också, hur bra relation vi än har idag, när de bli äldre inte alls ha samma närhet eller känsla av band till mig då kontakten mellan oss troligtvis kommer glesas ut.
  • sture123
    Atriohm skrev 2023-10-10 21:45:48 följande:
    Det som kommer upp i diskussionen från hennes sida är att hon tycker jag endast tänker på mig själv och inte vill ta några risker men att hon utifrån denna logik själv tar risker genom att vara sambo med mig, att vi båda står på hyreslägenheten vi bor i tillsammans med barnen.

    Hon menar helt enkelt att om man ska utgå från det jag säger så ska ju inte hon heller riskera att vi en dag kan separera och att jag då kan göra anspråk på lägenheten. Där har jag dock sagt tydligt att jag aldrig skulle göra det då hennes barn för mig skulle gå före mina behov, detta eftersom jag också har en köplats i bostadskön och att jag flyttade in till hennes lägenhet när vi först träffades.
    Jösses så fånigt. Skriv över lägenheten på henne så kan hon inte komma med det som argument att för du ska dela med dig din släkts tillgångar.
  • Anonym (Gold digger)
    Atriohm skrev 2023-10-10 21:45:48 följande:
    Det som kommer upp i diskussionen från hennes sida är att hon tycker jag endast tänker på mig själv och inte vill ta några risker men att hon utifrån denna logik själv tar risker genom att vara sambo med mig, att vi båda står på hyreslägenheten vi bor i tillsammans med barnen.

    Hon menar helt enkelt att om man ska utgå från det jag säger så ska ju inte hon heller riskera att vi en dag kan separera och att jag då kan göra anspråk på lägenheten. Där har jag dock sagt tydligt att jag aldrig skulle göra det då hennes barn för mig skulle gå före mina behov, detta eftersom jag också har en köplats i bostadskön och att jag flyttade in till hennes lägenhet när vi först träffades.
    Att ni båda står på lägenheten har ingenting med ditt arv att göra. Vem hon än skulle vara sambo med så riskerar hon att lägenheten tillfaller den andra parten om han anses vara den som är mest behövande (och godkänns av hyresvärden att ta över kontraktet ensam). Med tanke på att hon har barn så ja, hon lär vara den som får den ändå.

    Seriöst. Jämför hon risken att behöva söka ny lägenhet med arv av värdefulla fastigheter som kan vara värda miljoner...? Gimme a break....
  • Anonym (Gold digger)

    Snälla ts, jag hoppas verkligen du börjar omvärdera er relation efter allt det här. Hennes resonemang är gnidet och manipulerande.

  • Anonym (Gold digger2)

    Jösses, blir helt matt. Är hon ihop med dig eller dina pengar? Det är din tillit till henne som borde fått sig en törn och hennes attityd borde vara anledning nog för dig att dumpa. 

    Av respekt för dina föräldrar, och deras föräldrar före dem, så skydda ditt kommande arv. Du ska inte riskera att resultatet av deras slit, svett och tårar ska hamna i din exfrus klor. Så tycker jag.


    Din tillkommande (?) är antingen väldigt osäker och osjälvständig eller så är hon helt sonika ute efter pengarna.

  • FuckGoggleAskMe
    Atriohm skrev 2023-10-10 21:45:48 följande:
    Det som kommer upp i diskussionen från hennes sida är att hon tycker jag endast tänker på mig själv och inte vill ta några risker men att hon utifrån denna logik själv tar risker genom att vara sambo med mig, att vi båda står på hyreslägenheten vi bor i tillsammans med barnen.

    Hon menar helt enkelt att om man ska utgå från det jag säger så ska ju inte hon heller riskera att vi en dag kan separera och att jag då kan göra anspråk på lägenheten. Där har jag dock sagt tydligt att jag aldrig skulle göra det då hennes barn för mig skulle gå före mina behov, detta eftersom jag också har en köplats i bostadskön och att jag flyttade in till hennes lägenhet när vi först träffades.

    Litar hon inte på att du gör det som är bäst för er? 


    varför är det positivt att ta en risk? Hela livet är en risk. 
    Varför tror hon inte att om dina tillgångar är skrivna på dig, så gör du det bästa möjliga av det? 

  • Kirenaj68
    Atriohm skrev 2023-10-10 21:55:24 följande:
    Det är precis det jag tänker själv: all vinst som kommer från eventuell försäljning längre fram av det jag ärver kan ju, så länge vi fortfarande är tillsammans, gynna oss båda. Men det här är, i alla fall utifrån hennes ord, en fråga om tillit och att detta förstör den "magi" som vi alltid sett i varandra. I mitt huvud är jag bara helt enkelt rationell och verklighetsförankrad då inget någonsin är skrivet i sten vad gäller framtiden. Barnen kan ju också, hur bra relation vi än har idag, när de bli äldre inte alls ha samma närhet eller känsla av band till mig då kontakten mellan oss troligtvis kommer glesas ut.
    Hårt, men kort. Avsluta relationen omedelbums. Visst ska man dela så mycket man kan som gifta, men här går hon för långt. Antingen är hon inte verklighetsförankrad eller så är hon en lycksökerska. En normal kvinna hade inte kommit tanken på att ställa krav på tillgång till lägenheter som hon inte har haft något med att göra tidigare i livet. Dumpa.
Svar på tråden Äktenskapsförord vid giftermål - anledning till att göra slut?