• Mymlan82

    Grå hinna över ögat

    Hej! 

    Jag ska givetvis kontakta veterinär om detta så fort de öppnar för dagen, de öppnar om 2,5 timme (!), men tänkte kolla här om någon vet vad det kan vara och om man kan göra något åt det så länge.

    Min katt hade ena ögat lite mindre öppet än det andra igårkväll, och imorse var hela ytan på ögat lite gråare/grumligare än vanligt, men hon hade det helt öppet som vanligt. Hon är innekatt och jag vet inte med mig att hon har skadat sig på något. Det rinner lite tårvätska men inget var. 

    Finns det någon receptfri salva eller droppar som kan hjälpa? Till saken hör att jag min klant inte har försäkrat henne förrän idag. Vi har inte haft henne mer än en vecka och jag skulle ha gjort det redan när vi fick henne förstås men livet kom emellan och nu står man här med skägget i brevlådan och måste betala för hela kalaset. (Det gör jag givetvis, det måste man ju). 

    Tacksam för råd!

  • Svar på tråden Grå hinna över ögat
  • Dexter dot com

    Är det hornhinnan som är grå/grumlig tyder det ofta på ett sår/irritation på hornhinnan. Är det det 3e ögonlocket du ser tyder det ofta på nedsatt allmäntillstånd. Inget du kan göra hemma. Men du behöver åka akut till en ögonveterinär så det inte blir värre om det tex är ett sår på hornhinnan.

  • Mymlan82

    Tack för svaret. Är så konstigt att hela ögat är gråfärgat liksom, tänker att det vid ett sår bara borde vara en liten del som var grå. Men ska försöka få tag på veterinären så snart som möjligt.

Svar på tråden Grå hinna över ögat