• Junibarn

    Jag blev biten ikväll…

    Mötte grannen med sin hund. Vi har setts förut flera gånger och våra hundar har lekt. Jag vet att den hunden är lite reserverad mot nya människor så jag sa till grannen att hunden fick komma fram o nosa om den ville. Jag står helt still o småpratar med grannen med armarna hängandes. hunden luktar och sen plötsligt flyger den på mig o biter mig. 
    Jag höll mig lugn och försökte lugna grannen. Gick sen in och plåstrade om mig. Började analysera vad som blev fel? vad kunde jag gjort annorlunda. kändes så otippat att hunden skulle flyga på mig när jag stod helt avslappnat och jag försökte inte klappa eller något sådant. Skulle såklart med facit i hand inte sagt att hon fick nosa men jag kunde inte ana o ville vara snäll. Vad gick fel?.? 

  • Svar på tråden Jag blev biten ikväll…
  • RaYzLeR
    Studentpappa skrev 2023-10-01 20:34:10 följande:

    Hundfan ska väl avlivas, anmäl till snuten.


    Nej hunden ska inte avlivas. Det räcker med munkorg.
  • sportiva

    Jag förstår att du är orolig efter händelsen med grannens hund. Det är viktigt att vara försiktig runt hundar då de har en förtryckt inneboende aggressivitet eftersom hunden är en artificiell avkomma av vargen.  Om du känner dig osäker kan det vara bra att prata med grannen och rapportera händelsen till polisen. Det är viktigt att alla känner sig trygga och att farliga situationer tas på allvar. Nästa gång kan hunden bita ett litet barn i strupen så det kvävs. Ta hand om dig! 🐾

  • Anonym (när är det nog?)

    På julafton blev en hundägare biten då en lös hund attackerade honom och hans hund.
    Ett spädbarn blev bitet i ansiktet av en hund. När ska svenska hundägare vakna upp? Rynkar på näsan

  • Anonym (Åsnedraken)

    Så länge 95% av alla hundägare har lägre IQ än 70 så är det nog inte mycket att göra.
    Avliva hunden och förbjud farliga raser.
    Sen vore ju nån typ av lämplighetsbedömning på hundägare vara bra också gärna med tillhörande IQ test.

  • Dexter dot com
    Anonym (Åsnedraken) skrev 2023-12-30 08:55:57 följande:

    Så länge 95% av alla hundägare har lägre IQ än 70 så är det nog inte mycket att göra.
    Avliva hunden och förbjud farliga raser.
    Sen vore ju nån typ av lämplighetsbedömning på hundägare vara bra också gärna med tillhörande IQ test.


    Ett sk hundkörkort har ju varit på tapeten länge men med vilka pengar ska det finansieras? Vem ska stå för instruktörer, allt pappersarbete/register , vem ska kontrollera att alla hundägare har klarat testet och vem tar hundarna som bor hos ägare som inte har "körkortet" ?
  • Goneril

    Opålitlig hund, detta kan upprepas. Jag instämmer till fullo med skribenter här som förordar avlivning. Man kan aldrig till lita på en hund som en gång bitit, har sett i bekantskapskretsen hur hund bitit ånyo. Första gången agerade inte ägaren, andra gången blev en flicka biten i ansiktet. Hon fick skador, förstås, hud kommer att behöva transplanteras. Tänk på vad detta kommer att innebära för henne i framtiden, vanställd kind och ständig skräck för hundar.                                                                                                                                           Nu har en bebis blivit illa biten, inträffade i Härryda, under en middag, en amstaff. Läget är allvarligt för barnet. Min uppmaning: FÖRBJUD kamphundar! När jag gick på universitetet skrev jag en uppsats om just kamphundar, i de alla flesta länder är de förbjudna. Jag hade statistik tillgänglig som visar att kamphundar står för en övervägande majoritet av alla dödliga attacker.                                                                                                                                                                                     Den som vill ha hundar tillsammans med småbarn får aldrig lämna dem ensamma! Givetvis heller aldrig en hund med inslag av kamphund!  Barn kan inte förväntas förstå att de inte ska peta hunden i ögonen eller dra i svansen! Alltså, sträng övervakning om man nödvändigtvis ska ha hund tillsammans med småbarn!  I fallet med den svårt bitna bebisen blir man ju så upprörd, hur kan man tillåta hunden att vara i närheten av en lite bebis! Den är naturligtvis avlivad, det stod det i tidningen, allt annat vore orimligt. 

  • Anonym (Åsnedraken)

    Finns det statistik på vilka hundar som biter mest? Alla äckliga kamphundar som ser ut som grishundar, borde skjutas på plats.

  • Goneril

    Åsnedraken, det är bara att googla. Det finns hur mycket statistik som helst som pekar på att just amstaff-terrier är farliga och bland de hundar som är överrepresenterade i hundattacker. Vissa raser är framavlade på kamp, det ligger I deras gener.                                                                                                                         Senaste utvecklingen i frågan: Landsbygsdmimistern står bakom ett förbud, alltför många attacker med kamphundar har inträffat på sistone. Jag vet inte hur långt ärendet avancerat, men på sikt kommer vi säkert gå i många övriga länders fotspår. 

  • Ran

    Du gjorde inget fel. Och tråkigt att du blev biten. Det kan ha rört sig om en helt omedveten rörelse från dig eller ägaren eller vad som helst.

    Jag skulle vilja skilja på olydnad/dålig fostran och reservation hos hund.
    En reserverad hund är det från tidigt stadie i sitt liv. Ibland är rädslor nedärvt eller tiken överfört beteenden. Man kan se att vissa kullar tex har gett mer reserverade valpar. Kombinationen av föräldrar blev inte bra helt enkelt. En sådan hund innebär ett väldigt stort ägaransvar. Vissa hundar reagerar med att fly, andra kanske biter. En rädd hund med stor dådkraft är ingen bra kombination, iaf inte för en förstagångsägare. 


    Det ägaren till en sådan hund måste göra är att alltid ha en stor portion lydnad på sin hund. Man måste isåfall ha ett ovillkorligt kommando för ligg, sitt, plats eller vad dom nu är brukligt för situationen. Att bryta en hund när den redan är på väg att bita är svårt. Man behöver hela tiden ha en sådan hund kopplad. Och vara beredd på situationen som kan komma. Man behöver ha ?tummen i ögat? hela tiden. 


    En hund som är reserverad, bör slippa bli klappad, hälsad på av främlingar. Dör har ägaren också ett ansvar att säga ifrån och inte sätta hunden i situationer som den klarar av. Lägg en sådan hund i ett annat rum när man har besök tex. 


    Om du har möjlighet att prata med ägaren, be den kontakta en kunnig person som kan titta på beteendet. Om det är osäkerhet från hundägarens sida, olydnad, eller om det är så att hunden har en reservation och otillgänglighet.

  • Anonym (Hund)

    Finns mängder med eventuella anledningar ts. 

    Du kan ha haft en parfym på dig som den inte gillade o du kanske inte stod så stilla som du trodde. 

    Du kanske även stod o stirrade på den och i samband med ovanstående så blev den rädd o gick till attack. 

    Eller så kanske hunden har ont? O det råkade ske vid någon viss rörelse som den gjorde o den kopplade smärtan till dig, då de inte förstår sig på nervsmärtor. 

    Den kanske är halvblind o du kanske luktade katt ? 

    Eller din egna hund ? Som den kanske inte gillar? 

    Det finns mycket det kunde ha berott på. 

    Ibland räcker det att en nervös hund får en vattendroppe på nosen ifrån gatlampan ovanför, för att den ska gå till attack. 

  • Anonym (Hund)

    Andra orsaker kan vara att den var triggad av alla smällare? 

    Eller fått i sig lugnande och då kan dom reagera olika och vet inte vad dom gör. 

    En sak är iallafall säker, det var inget personligt gentemot dig. Hundar reagerar på saker, händelser, rörelser samt lukter o ljud. De går inte omkring o hatar en viss person. 

    Beklagar att du var med om det du var med om. Vet att sånt sänker ens självförtroende. 

    Nästa gång du träffar hunden så kanske den inte alls gör lika dan koppling. 

    Svårt att veta vad exakt som gick fel när man inte har träffat hunden eller dig. 

    Ta hand om dig. 

  • Anonym (Hund)
    Anonym (Åsnedraken) skrev 2023-12-30 08:55:57 följande:

    Så länge 95% av alla hundägare har lägre IQ än 70 så är det nog inte mycket att göra.
    Avliva hunden och förbjud farliga raser.
    Sen vore ju nån typ av lämplighetsbedömning på hundägare vara bra också gärna med tillhörande IQ test.


    Iq har ingenting med att göra om vad som anses normal hantering. De som aldrig låter sina hundar få vara egna individer är de som anses vara mest accepterade i det moderna samhället. Alltså, ju längre avstånd du har till naturens levande underverk desto mer accepterad blir du som människa inom storstäder.

    Att tanterna med sin småhundar som är aggressiva o alltid kopplade och har noll kommunikation med sina hundar skulle ha högre iq går liksom inte ihop. 
Svar på tråden Jag blev biten ikväll…