• Anonym (Hm)

    Ska jag ta bort helförsäkringen

    Min bil är värd kanske 25000. Har en snordyr självrisk på 6000 och det kostar 360 kr i månaden med min helförsäkring.
    Jag har svårt att gå runt varje månad så en dyrare premie är inte att tänka på.

    Egentligen skulle jag kanske inte ha bil alls men den diskussionen skiter vi i nu, OM jag ska ha kvar bilen hur ska jag göra med försäkringen är vad jag funderar på och vad tråden handlar om.

    Skrapar jag bilen eller nåt så bryr jag mig inte så mycket om utseendet, kan spraya i lite färg.

    Om jag totalkvaddar bilen så får jag väl vara utan bil då om jag inte har helförs. Och då ska det dessutom vara mitt fel att olyckan hände för att jag ska behöva stå för det.

    Hjälp mig tänka ut vilka nackdelar det mer kan bli om jag skippar helförs.

    Och ska man då ta halv eller trafik?

  • Svar på tråden Ska jag ta bort helförsäkringen
  • Anonym (Anonym)

    Hej. Om du har en bil som är värd endast 25.000 hade jag valt halvförsäkring blir billigare men får iallafall lite pengar vid vissa händelser.. jag hade också bytt försäkringsbolag. Byt försäkringsbolag  (för bilen) ca vartannat år så håller du nere kostnaden på bilförsäkringen.

  • Anonym (vi)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-28 20:21:06 följande:
    Ska jag ta bort helförsäkringen

    Min bil är värd kanske 25000. Har en snordyr självrisk på 6000 och det kostar 360 kr i månaden med min helförsäkring.
    Jag har svårt att gå runt varje månad så en dyrare premie är inte att tänka på.

    Egentligen skulle jag kanske inte ha bil alls men den diskussionen skiter vi i nu, OM jag ska ha kvar bilen hur ska jag göra med försäkringen är vad jag funderar på och vad tråden handlar om.

    Skrapar jag bilen eller nåt så bryr jag mig inte så mycket om utseendet, kan spraya i lite färg.

    Om jag totalkvaddar bilen så får jag väl vara utan bil då om jag inte har helförs. Och då ska det dessutom vara mitt fel att olyckan hände för att jag ska behöva stå för det.

    Hjälp mig tänka ut vilka nackdelar det mer kan bli om jag skippar helförs.

    Och ska man då ta halv eller trafik?


    Vi har en liten skitbil som är vår extrabil, en gammal häck som mest används för att handla eller korta sträckor när den andra bilen är upptagen.

    Vi har valt att bara trafikförsäkra den.

    Skrotar den ihop så får den gå i pension, mindre skavanker struntar vi i. Den får gå så länge den går. Om nån skulle vara dum nog att stjäla den så får man nästan tacka för det :)
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-29 10:30:21 följande:

    Hej. Om du har en bil som är värd endast 25.000 hade jag valt halvförsäkring blir billigare men får iallafall lite pengar vid vissa händelser.. jag hade också bytt försäkringsbolag. Byt försäkringsbolag  (för bilen) ca vartannat år så håller du nere kostnaden på bilförsäkringen.


    Men får man det varje halvår? Den gäller för ett år har jag för mig eller det kanske inte betyder att man inte får byta?
  • Anonym (Hm)

    Reparationer då? Struntar ni i det med? Vissa grejer behövs ju göras för besiktningen 


    Anonym (vi) skrev 2023-09-29 10:41:15 följande:
    Vi har en liten skitbil som är vår extrabil, en gammal häck som mest används för att handla eller korta sträckor när den andra bilen är upptagen.

    Vi har valt att bara trafikförsäkra den.

    Skrotar den ihop så får den gå i pension, mindre skavanker struntar vi i. Den får gå så länge den går. Om nån skulle vara dum nog att stjäla den så får man nästan tacka för det :)
  • Anonym (vi)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-29 14:31:07 följande:

    Reparationer då? Struntar ni i det med? Vissa grejer behövs ju göras för besiktningen 


    Om det blir tal om det så tar vi ställning om det är värt det. Vår bil är ännu mindre värd än din, så det kan hända att vi skrotar den helt om den måste repareras för mer än vi tycker den är värd. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (vi) skrev 2023-09-29 14:51:37 följande:
    Om det blir tal om det så tar vi ställning om det är värt det. Vår bil är ännu mindre värd än din, så det kan hända att vi skrotar den helt om den måste repareras för mer än vi tycker den är värd. 
    Ja, det där tycker jag är skitsvårt att avgöra om det är värt det. Kan det någonsin bli mer ekonomiskt att skrota och köpa en ny bil istället för att reparera den gamla man har? Eller hur ska man tänka?
  • Anonym (vi)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-29 14:54:30 följande:
    Ja, det där tycker jag är skitsvårt att avgöra om det är värt det. Kan det någonsin bli mer ekonomiskt att skrota och köpa en ny bil istället för att reparera den gamla man har? Eller hur ska man tänka?
    Nåt slags gräns blir det ju där det inte längre är lönsamt eller ens går att rädda. 
  • sextiotalist

    Jag hade inte gjort det, det är inte många kronor som det rör sig om

  • Anonym (Hm)
    sextiotalist skrev 2023-09-29 19:24:38 följande:

    Jag hade inte gjort det, det är inte många kronor som det rör sig om


    200 kr drygt i månaden

    det hjälper mycket för mig
  • EpicF

    I ditt fall hade jag valt trafikförsäkring.

    Hade det själv när jag jade mina första gamla begagnade bilar som jag inte brydde mig speciellt mycket om. 

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-29 10:30:21 följande:

    Hej. Om du har en bil som är värd endast 25.000 hade jag valt halvförsäkring blir billigare men får iallafall lite pengar vid vissa händelser.. jag hade också bytt försäkringsbolag. Byt försäkringsbolag  (för bilen) ca vartannat år så håller du nere kostnaden på bilförsäkringen.


    Oj sorry, vartannat år betyder inte halvår, fattar inte hur jag tänkte
  • Anonym (Erfaren_man)

    En så billig bil skulle jag haft bara trafikförsäkring på. 

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-09-29 19:51:19 följande:

    En så billig bil skulle jag haft bara trafikförsäkring på. 


    Jo det skulle vara gött att betala så lite, men törs man?
  • Anonym (Hm)

    I vilken situation skulle man behöva rättsskydd???????

  • EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-29 21:46:22 följande:

    I vilken situation skulle man behöva rättsskydd???????


    Om du kraschar med någon och det går så långt som till domstol. Men det är nog inte så väldigt troligt
  • Anonym (Hm)
    EpicF skrev 2023-09-29 21:54:04 följande:
    Om du kraschar med någon och det går så långt som till domstol. Men det är nog inte så väldigt troligt
    En advokat eller vad är det som ska betalas av försäkringen?? Vad kan det kosta som mest om man inte har rättsskydd?
  • EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-29 21:59:30 följande:
    En advokat eller vad är det som ska betalas av försäkringen?? Vad kan det kosta som mest om man inte har rättsskydd?
    I många försäkring ingår rättshjälp, såsom advokat eller juridiskt biträde. 

    Ingen aning vd det kan kosta. Men att det skulle gå så långt är rätt osannolikt. 
  • Anonym (Hm)
    EpicF skrev 2023-09-29 22:07:42 följande:
    I många försäkring ingår rättshjälp, såsom advokat eller juridiskt biträde. 

    Ingen aning vd det kan kosta. Men att det skulle gå så långt är rätt osannolikt. 
    Varför säger du att det är osannolikt?

    Jag hoppas verkligen det, vill inte hamna bakom skranket!
  • EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-29 22:22:53 följande:
    Varför säger du att det är osannolikt?

    Jag hoppas verkligen det, vill inte hamna bakom skranket!
    Jag har hittills aldrig hört om någon dom där två som krockst har varit oeniga och möts i domstol.

    Det finns säkert fall, men det väl inte speciellt att det händer. 

    Skador på andras egendomar, bilar, täcks av försäkringen man har. Och även trafikförsäkring täcker detta. Men visst är man oenig med händelseförloppet så får man bestrida, men jag har aldrig varit med om att det gått till domstol. 

    Däremot backade jag själv in i en bil för många år sedan (valde mellan att baka in i bilen bakom eller att bli påkörd av en buss), och där hade andra föraren skrivit i skadorna på bilen som inte fanns vid skadetilläller till sitt försäkringsbolag. Han hade dock missat att min kompis som var med hade fotat av bilen (båda bilarna) och att ingen av bilen hade någon skada vid olyckstillfället. Kan säga som så här, han gick inte vidare. 

    Så ett tips är att alltid fota bilen man kört på precis efter skadetillfället (då med datum och klockslag) och även sin egna bil. 
Svar på tråden Ska jag ta bort helförsäkringen