• Mibo

    Welsh springer spaniel råd

    Behöver råd från någon som har haft/kan mycket om welshar! 

    har en tre åring som lider av extrem separation och ångest. han klarar inte av att vara ensam hemma en enda sekund. Han skäller, ylar, och har ren panik. det går okej att lämna i bilen om man ska in snabbt och handla. 
    har någon tips??? 

  • Svar på tråden Welsh springer spaniel råd
  • Anonym (MTA)

    En welsh vill vara där du är, bokstavligt talat. Vi klarar oss bra, då vi har fler hundar och vår welsh aldrig är helt ensam, det är svårare då man bara har en hund. Har ni tränat hunden att vara ensam? Alltså inte bara gå och lämna. Gå ut genom ytterdörren och stäng dörren, öppna och gå tillbaka in innan hunden hinner starta ylandet, ge godis och beröm. I början kanske det handlar om en sekund som sedan dras ut till minuter och till sist timmar.

  • Dexter dot com

    Dom welshar jag träffat ha inte haft några problem med seperationsångest så det hela är nog till stor del individuellt. Börja om med ensamhetsträningen med sekunderkorta stunder och var tillbaka innan hunden börjar bli orolig, vanka runt, flåsa, pipa osv. A & O är att aldrig lämna längre än hunden klarar av att vara lugn. Nu har ju er hund redan utvecklat seperationsångest som är väldigt svårt att träna bort så ha tålamod. 
    Min förra hund klarade 2 timmar efter ca 2 års träning så förbred er på att det tar tid om det ens går. Säkra upp med pålitliga hundvakter!

  • Anonym (5åring)

    Min tycker heller inte om att lämnas ensam hemma. Överallt annars går bra. Bil, box, utanför affären, hos hundvakt etcetera. Men inte hemma. Har blivit betydligt bättre sedan hon fick katt-sällskap, en liten flock som blir kvar hos henne även om jag går ut. Hon är smart nog att räkna ut när jag bara ska vara borta en kort stund så om jag går ut och tar med mig min shoppingväska eller en soppåse går det bra. Men inte tomhänt. 

    Det är som andra redan sagt, det är en oerhört tålamodsprövande träning där man verkligen inte kan lämna mer än en sekund åt gången. Ibland kan det vara att man först måste vänja hunden vid att vara i olika rum, exempelvis gå in i köket och stänga dörren med hunden kvar i vardagsrummet. Mitt råd är att ta till en duktig privat tränare som kan hjälpa er, för minsta fel kan förvärra hundens separationsångest. 

    Jag har förlikat mig med att om jag ska vara borta en längre stund så är det hundvakt som gäller. Alla hundar kan inte lära sig att vara ensamma och då får man bara lösa det på annat sätt. För mig är det standard att hon antingen är med mig eller att någon annan får passa henne. Och jag ser det inte som något problem längre. 

  • LFF
    Mibo skrev 2023-09-24 20:11:42 följande:
    Welsh springer spaniel råd

    Behöver råd från någon som har haft/kan mycket om welshar! 

    har en tre åring som lider av extrem separation och ångest. han klarar inte av att vara ensam hemma en enda sekund. Han skäller, ylar, och har ren panik. det går okej att lämna i bilen om man ska in snabbt och handla. 
    har någon tips??? 


    Hur har hunden ensamhetstränats från början? Det enda som gäller är ju att börja om med ensamhetsträningen från början och låta det ta tid. 
  • Goneril

    Ett väldigt analyserande av beteendet, TS tror att hon gjort något fel. En hund som biter ska bara bort, omedelbart. Nästa gång är det ett barn som råkar illa ut, barn är ungefär i hundens mankhöjd så då kommer bettet att hamna i ansiktet. Nu vet jag inte vad detta är för ras, och det spelar egentligen ingen roll; hunden ska avlivas. Polisanmäl. 

  • Mibo
    Goneril skrev 2023-10-05 17:12:14 följande:

    Ett väldigt analyserande av beteendet, TS tror att hon gjort något fel. En hund som biter ska bara bort, omedelbart. Nästa gång är det ett barn som råkar illa ut, barn är ungefär i hundens mankhöjd så då kommer bettet att hamna i ansiktet. Nu vet jag inte vad detta är för ras, och det spelar egentligen ingen roll; hunden ska avlivas. Polisanmäl. 


    Va? Vad pratar du om? Ingen har skrivit något om en hund som biter. 
  • Mibo

    Tack för alla svar!  Det blir att börja om ensamhetsträningen! 

Svar på tråden Welsh springer spaniel råd