• Anonym (Mormor)

    Hmmm....

    Hej!

    Vet ej om detta är i rätt tråd.

    Nu tycker jag allt känns orättvist.

    Jag har fått min dotterson placerad hos mig och jag älskar honom så mycket och vi har det så himla bra tillsammans.

    Men nu till saken...
    Hon är fortfarande vårdnadshavare och har rätt till allt, men behöver ändå inget göra, medans jag inte får nått.

    Hon vill att jag ska gå till frissan, hon får behålla barnbidraget fast hon ej ska ha det, tycker jag.
    Hon får hämta han på dagis när som...
    Hon får och får och får och jag får inget.

    Jo, jag har fått en mycket go och härlig, lätt road liten kille i mitt hem ❤️

  • Svar på tråden Hmmm....
  • Anonym (säg ifrån)

    Min vän fick också sina barnbarn på halsen så att säga. Det tog något år, sedan kontaktade hon myndigheterna och drog igång någon slags utredning så att hon fick barnbidraget mm. 

    Du måste säga ifrån. 

  • Anonym (Sandra)

    Är han placerad av Socialtjänsten? I så fall prata med dem om vad som gäller, vad du har rätt till, vad mamman har rätt till och vad som förväntas av er båda.

  • Anonym (Mormor)
    Anonym (säg ifrån) skrev 2023-09-19 11:35:22 följande:

    Min vän fick också sina barnbarn på halsen så att säga. Det tog något år, sedan kontaktade hon myndigheterna och drog igång någon slags utredning så att hon fick barnbidraget mm. 

    Du måste säga ifrån. 


    Jag träffade soc senast igår, tisdag och berättade hur jag kände i allt detta, men fick typ bara tomma blickar tillbaka.

    Jag tyckte dom kunde strypa barnbidraget, men det kan dom inte göra för hon är vårdnadshavare fortfarande, men jag har en kompis som blivit av med sina barn där dom ströp barnbidraget på en gång.

    Jag berättade att min dotter vill att jag ska gå till frissan med sonen, men jag sa, kan inte hon göra de som är vårdnadshavare och fick till svar, har du nått emot att gå till frissan med han och jag blev så paff av svaret att jag var på väg att gå därifrån.

    Jag förstår att att han är placerad hos mig för tryggheten skulle, men när hon ändå är vårdnadshavare och får göra allt ändå, så varför inte gå till frissan?

    Jag kanske reagerar fel, men tycke ändå att allt detta känns så fel.

    Jag är absolut inte ute efter pengar, men varför ska hon ha barnbidraget när hon inte har sin son? Det finns en son till som hamnade hos sin pappa och pga att han är vårdnadshavare till den sonen så får han hur lätt som helst både barnbidrag och underhåll och så ska det vara, det vet jag, men ändå.

    Soc tyckte också att vi tog upp deras tid för att berätta hur vi mår och känner i detta.

    Dom placerar ut sonen för trygghet, men ändå får hon göra allt, är det en trygghet??

    Har jag fel i detta??

    Alla är inte ämnade till att bli föräldrar och tyvärr så är min dotter en av dom.
  • Anonym (Mormor)
    Anonym (Sandra) skrev 2023-09-19 11:42:37 följande:

    Är han placerad av Socialtjänsten? I så fall prata med dem om vad som gäller, vad du har rätt till, vad mamman har rätt till och vad som förväntas av er båda.


    Jag vet inte vad jag ska svara på de...

    Jag erbjöd mig att ta sonen hennes för att jag inte ville att han skulle hamna hos en främmande familj och min dotter godkände det och då blev han hos mig.

    Jag fick tillräckligt med svar igår från soc, så jag bara skakar på huvudet.

    Han är placerad hos mig för tryggheten, men vilken trygghet då hon ändå kan, får göra allt, men behöver inte göra nått.
    Anonym (säg ifrån) skrev 2023-09-19 11:35:22 följande:

    Min vän fick också sina barnbarn på halsen så att säga. Det tog något år, sedan kontaktade hon myndigheterna och drog igång någon slags utredning så att hon fick barnbidraget mm. 

    Du måste säga ifrån. 


    Jag träffade soc senast igår, tisdag och berättade hur jag kände i allt detta, men fick typ bara tomma blickar tillbaka.

    Jag tyckte dom kunde strypa barnbidraget, men det kan dom inte göra för hon är vårdnadshavare fortfarande, men jag har en kompis som blivit av med sina barn där dom ströp barnbidraget på en gång.

    Jag berättade att min dotter vill att jag ska gå till frissan med sonen, men jag sa, kan inte hon göra de som är vårdnadshavare och fick till svar, har du nått emot att gå till frissan med han och jag blev så paff av svaret att jag var på väg att gå därifrån.

    Jag förstår att att han är placerad hos mig för tryggheten skulle, men när hon ändå är vårdnadshavare och får göra allt ändå, så varför inte gå till frissan?

    Jag kanske reagerar fel, men tycke ändå att allt detta känns så fel.

    Jag är absolut inte ute efter pengar, men varför ska hon ha barnbidraget när hon inte har sin son? Det finns en son till som hamnade hos sin pappa och pga att han är vårdnadshavare till den sonen så får han hur lätt som helst både barnbidrag och underhåll och så ska det vara, det vet jag, men ändå.

    Soc tyckte också att vi tog upp deras tid för att berätta hur vi mår och känner i detta.

    Dom placerar ut sonen för trygghet, men ändå får hon göra allt, är det en trygghet??

    Har jag fel i detta??

    Alla är inte ämnade till att bli föräldrar och tyvärr så är min dotter en av dom.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Mormor) skrev 2023-09-20 05:45:20 följande:
    Jag vet inte vad jag ska svara på de...

    Jag erbjöd mig att ta sonen hennes för att jag inte ville att han skulle hamna hos en främmande familj och min dotter godkände det och då blev han hos mig.

    Jag fick tillräckligt med svar igår från soc, så jag bara skakar på huvudet.

    Han är placerad hos mig för tryggheten, men vilken trygghet då hon ändå kan, får göra allt, men behöver inte göra nått.
    Anonym (säg ifrån) skrev 2023-09-19 11:35:22 följande:

    Min vän fick också sina barnbarn på halsen så att säga. Det tog något år, sedan kontaktade hon myndigheterna och drog igång någon slags utredning så att hon fick barnbidraget mm. 

    Du måste säga ifrån. 


    Jag träffade soc senast igår, tisdag och berättade hur jag kände i allt detta, men fick typ bara tomma blickar tillbaka.

    Jag tyckte dom kunde strypa barnbidraget, men det kan dom inte göra för hon är vårdnadshavare fortfarande, men jag har en kompis som blivit av med sina barn där dom ströp barnbidraget på en gång.

    Jag berättade att min dotter vill att jag ska gå till frissan med sonen, men jag sa, kan inte hon göra de som är vårdnadshavare och fick till svar, har du nått emot att gå till frissan med han och jag blev så paff av svaret att jag var på väg att gå därifrån.

    Jag förstår att att han är placerad hos mig för tryggheten skulle, men när hon ändå är vårdnadshavare och får göra allt ändå, så varför inte gå till frissan?

    Jag kanske reagerar fel, men tycke ändå att allt detta känns så fel.

    Jag är absolut inte ute efter pengar, men varför ska hon ha barnbidraget när hon inte har sin son? Det finns en son till som hamnade hos sin pappa och pga att han är vårdnadshavare till den sonen så får han hur lätt som helst både barnbidrag och underhåll och så ska det vara, det vet jag, men ändå.

    Soc tyckte också att vi tog upp deras tid för att berätta hur vi mår och känner i detta.

    Dom placerar ut sonen för trygghet, men ändå får hon göra allt, är det en trygghet??

    Har jag fel i detta??

    Alla är inte ämnade till att bli föräldrar och tyvärr så är min dotter en av dom.
    Det låter konstigt.
    får du någon form av ersättning?
    vad för typ av placering är det?
  • Anonym (..)

    Ring försäkringskassan .Det är de, inte soc som beslutar runt barnbidrag. Vårdnad behöver inte vara kopplat till barnbidrag. 

  • Anonym (H)

    Ring försäkringskassan och ta kontakt med en familjejurist parallellt. Många advokatbyråer erbjuder en timmes gratis rådgivning. Det du beskriver låter helt fel. Någon sorts ersättning måste du ha rätt till.

  • Anonym (Mormor)
    Anonym (..) skrev 2023-09-20 07:13:13 följande:

    Ring försäkringskassan .Det är de, inte soc som beslutar runt barnbidrag. Vårdnad behöver inte vara kopplat till barnbidrag. 


    Enligt försäkringskassan måse soc ringa fk för att strypa barnbidraget, så jag tycker att det är konstigt att dom inte vill göra det med min dotter, men med min kompis ströp dom de på ängång.
  • Anonym (Mormor)
    Anonym (Sandra) skrev 2023-09-20 07:02:56 följande:
    Det låter konstigt.
    får du någon form av ersättning?
    vad för typ av placering är det?
    Nopp, ingen ersättning alls...
  • Anonym (Mormor)
    Anonym (H) skrev 2023-09-20 07:18:57 följande:

    Ring försäkringskassan och ta kontakt med en familjejurist parallellt. Många advokatbyråer erbjuder en timmes gratis rådgivning. Det du beskriver låter helt fel. Någon sorts ersättning måste du ha rätt till.


    Nopp, ingen ersättning alls och vi får inte en enda krona av hans mamma heller, fast hon får barnbidraget jag inte tycker hon ska ha, men, men, så mycket bryr hon sig om sin son får mat eller inte, nu vet hon ju visserligen att jag inte skulle svälta honom, men ändå.
Svar på tråden Hmmm....