• Hans Erik

    Familjen i samhället

    Hej. Jag bott i Afrika.Östafrika och ser att ett helt land är som en stor familj.Alla umgås med varandra hela släckten grannar arbetskamrater.Helt plötsligt står kusiner till min flickvän utanför dörren.Svahiili är en del av deras identitet.Engelska är nummer två.Det känns som alla politiska partier är en enhet.Ensamhet finns inte ingen man är utan fru.Alla tar hand om farfar hällsar på honom.Äldreboende finns inte.En gammal person hedras.Psykologisk ohälsa finns inte.Däremot finns droger och problem med detta.Landet är i deras själ.Tiggeri finns och de är envisa .De söker pengar.Men de söker inte att utnyttja någon det villsäga äga någon.De säger vad de tycker ibland ordlös stolta.Psykisk ohälsa är mindre.De lever efter det jag kan göra idag gör jag i morgon .De går alla I kyrkan meller moskén. Min fråga är kan vi lära oss något från dom?

  • Svar på tråden Familjen i samhället
  • Tecum

    Ja, att vi ska vara väldigt tacksamma att vi inte har det så i Sverige. Det låter som ett mardrömsamhälle där man ständigt är övervakad av omgivningen, ställs inför en massa krav och aldrig får vara i fred.

  • FuckGoggleAskMe

    Ett helt land är som en stor familj? Knappast i de flertalet  länder i Afrika där olika folkgrupper krigat mot varandra och haft ihjäl varandra, inom samma land. Över 1000 olika språk talas i Afrika, det ger en indikation på hur många olika grupper som finns. 

  • Anonym (C)

    I sådana storfamiljer utnyttjas ofta kvinnorna, speciellt de unga, som tvingas ta hand om både sina och sin mans gamla föräldrar, en hel hög med ungar och andra släktingar. 

    Jag har jobbat med ett flertal invandrande kollegor i äldrevården, och alla som kommer från ett land utan äldrevård tycker att vårt sätt är bättre.

Svar på tråden Familjen i samhället