• USA111

    Hur orkar ni

    Jag fattar ej hur vanligt folk orkar. Hur orkar ni med småbarn och 9 till 5 jobb. Asså småbarn som skriker kanske hela natten så ni inte får nån sömn alls. Sen ska ni upp och jobba och är hel trötta så ni inte vet om ni ska orka med jobbet för ni sovit så lite pga av ungen som skrikit så det finns risk ni kör i diket med bilen när ni sen kör till jobbet. Och spe c om du är kirurg är det inget kul om du somnar när du står där och opererar! Sen har ni en jobbig dag på jobbet och är helt slut inte nog med det ni har mens med så det blir ännu jobbigare med pms. sen ska ni hämta jobbig unge på dagis som ej vill gå hem och så tar det 1 halvtimme bara det tills ni är ute i bilen. sen sk ni hem och det är köer. sen ska ni laga mat. sen är det inte mycket tid kvar tills ni ska gå och sova kl 22. då kanske man ser på tv mellan 20.00 till 22.00 sen håller det på så likadant varje dagtills helgen kommer. då får man ta itu med det man ej hann i veckan dvs då ska det städas, tvättas, dammas, bakas (ja man kanske har en kille som vill man bakar till en) ja allt sånt man ej hunnit med på vardagarna. sen kommer söndagen och då ska man träffa vänner, gå på gym, kolla streaming (man kanske har 11 olika serier på 5 streaming man vill se där men del kanske har 4 säsonger på 22 avsnitt 45 minuter. tar tid att se!, kolla sociala medier (ja alla grupper och så man är med i på facebook), fixa i trädgården, spela facebook spel, kollal youtube

    thar ej sånt liv som alla andra skönt

  • Svar på tråden Hur orkar ni
  • Hjortsö79

    Ts vad är din poäng egentligen? Vad vill du komma fram till? Om du också borde skaffa barn eller fortsätta med dina tusen serier, fb-spel och din bakning? Jag tror sistnämnda alternativet blir bäst för dig :)

  • Hjortsö79

    Smaken är som baken. jag tyckte t ex det var helt underbart att vara gravid och föräldraskapet är det finaste jag vet. men har man inte lust att föra vidare sina gener och förmågan att sätta egna behov åt sidan i dryga 20 år så ska man låta bli att skaffa barn :) 

  • Cornellia
    USA111 skrev 2023-09-14 12:15:07 följande:
    Nej det går ej man kan bara åka på loven innan de börjar skolan och har man barn kan men ej åka 1 månad

    Fast går barnen i skolan så kan man ju räkna med att mycket av det du rabblar upp som problem inte är aktuellt, inga jobbiga hämtningar, inga kolliknätter osv. 


    Oftast jobbar man inte alls när man har en kollikbebis, då är man ofta föräldraledig. 

  • hurtänktedunu
    USA111 skrev 2023-09-14 12:16:03 följande:

    men varför vill man ha barn. är ju inte kul att va gravid och inte föda heller


    Jag älskar att vara gravid och föda. Nu efter tredje barnet så är jag ledsen över att inte få gå igenom det igen. Vi ville bara ha tre. Men vi har gått ner i tid, vi har städhjälp varannan vecka och allt annat hjälps vi åt med. Vi hämtar och lämnar båda två lika mycket. Vi hjälps åt med barnens aktiviteter. Vi får båda egentid båda två. Så det du beskriver är det inte. Och min man skulle aldrig tvinga mig att baka. Han kan fråga om det är något speciellt men han gör också själv ibland. 
    Och det är ju lite konstigt att du inte har egna barn men vet att det är tråkigt att bara gravid och föda.

    Och jag skulle inte vilja åka utomlands utan min familj. 
  • Agda90
    USA111 skrev 2023-09-14 12:15:07 följande:
    Nej det går ej man kan bara åka på loven innan de börjar skolan och har man barn kan men ej åka 1 månad
    Jag har två barn och vi har varit iväg när det inte har varit lov. 
    Du har fel
  • Cornellia
    USA111 skrev 2023-09-14 12:16:03 följande:

    men varför vill man ha barn. är ju inte kul att va gravid och inte föda heller


     


    För att man inte håller med dig om den hypotesen?

  • Agda90
    USA111 skrev 2023-09-14 12:15:36 följande:
    tråkigt att inte se på tv
    Du är alltså ute för att provocera. Kul för dig.

    Den som parkerar sig i soffan och ska se 50 avsnitt av sina 4 favorit serier är en grymt tråkig person. Glo du på tv om du vill.
  • Agda90
    USA111 skrev 2023-09-14 12:16:03 följande:

    men varför vill man ha barn. är ju inte kul att va gravid och inte föda heller


    Att vara gravid och föda barn var bland det häftigaste jag har gjort. 
    Hade min kropp inte tagit så mycket stryk efter två graviditeter så hade jag nog velat skaffa ett barn till.
  • USA111
    Agda90 skrev 2023-09-14 12:50:19 följande:
    Du är alltså ute för att provocera. Kul för dig.

    Den som parkerar sig i soffan och ska se 50 avsnitt av sina 4 favorit serier är en grymt tråkig person. Glo du på tv om du vill.
    Jo roligare än jobbig familj
  • USA111
    Agda90 skrev 2023-09-14 12:59:04 följande:
    Att vara gravid och föda barn var bland det häftigaste jag har gjort. 
    Hade min kropp inte tagit så mycket stryk efter två graviditeter så hade jag nog velat skaffa ett barn till.
    fy fan man måste va jätte noga med vad man gör man är ömtålig 
  • USA111
    Cornellia skrev 2023-09-14 12:46:08 följande:

    Fast går barnen i skolan så kan man ju räkna med att mycket av det du rabblar upp som problem inte är aktuellt, inga jobbiga hämtningar, inga kolliknätter osv. 


    Oftast jobbar man inte alls när man har en kollikbebis, då är man ofta föräldraledig. 


    Ja men skolan är onödig man lär sig skit man ej har nytta av..... som historia det behöver man bara om man ska bli historiker
  • USA111

    Jag kunde varit på grönan iställte för att lärt mig en massa onödigt skit i framtifen behöver ingen jobba vi har robotar istället och 22 v semester

  • Jemp

    Ts, vilken nedlåtande ton du har! 

    Delat ansvar över hem och barn, hitta en nivå som är good enough (och jobba på att acceptera den), skapa rutiner som gör att inte allt runt barnen innebär kaos, hitta former för återhämtning (jag har tex blivit illa tvungen att lära mig att viss tid framför tvn etc inte alls är onödigt), inte vara bilberoende och att nyttja de möjligheter man har (tex hemarbete vissa dagar, se vilka val man KAN göra osv). 

  • Jemp
    USA111 skrev 2023-09-14 12:16:03 följande:

    men varför vill man ha barn. är ju inte kul att va gravid och inte föda heller


    Nej, jag håller med om att de bitarna inte är kul. Men det är extremt små bitar av föräldraskapet. Att väl vara förälder är betydligt roligare (om än jobbigare) än att titta på tv i flera timmar. 

    Sen gör inte alla samma prioritering eller ens vill ha barn. Det är helt ok det med, man behöver varken förstå eller kritisera andra. 
  • Spucks

    Enkelt:


    * Skriker mitt barn hela natten är något ordentligt fel. Då går barnet inte till förskolan och jag inte till jobbet.
    * Jag har ingen bil därmed kan jag inte köra i diket med den.
    * Jag jobbar inte 9-17.
    * Jag är inte kirurg.
    * Jag har det inte jobbigt p
    å jobbet.
    * Jag har inte mens och PMS samtidigt.
    * Min unge är glad när jag hämtar.
    * Det finns inga köer p
    å trottoaren och cykelbanan.
    * Jag lagar sällan mat p
    å vardagar.
    * Det är inte plikt att titta p
    å TV mellan kl. 20 och 22.
    * Jag städar inte mycket.
    * Jag överlämna tvätten till tvättmaskinen.
    * Jag bakar när jag har lust att göra det.
    * Jag tittar inte p
    å 11 olika serier på 5 streaming tjänster med 4 säsonger på 22 avsnitt á 45 minuter var.
    * Jag spelar inte Facebook spel.
    * Jag använder inte sociala medier.
    * Jag har ingen trädgård.

  • USA111
    Spucks skrev 2023-09-14 21:32:55 följande:

    Enkelt:


    * Skriker mitt barn hela natten är något ordentligt fel. Då går barnet inte till förskolan och jag inte till jobbet.
    * Jag har ingen bil därmed kan jag inte köra i diket med den.
    * Jag jobbar inte 9-17.
    * Jag är inte kirurg.
    * Jag har det inte jobbigt på jobbet.
    * Jag har inte mens och PMS samtidigt.
    * Min unge är glad när jag hämtar.
    * Det finns inga köer på trottoaren och cykelbanan.
    * Jag lagar sällan mat på vardagar.
    * Det är inte plikt att titta på TV mellan kl. 20 och 22.
    * Jag städar inte mycket.
    * Jag överlämna tvätten till tvättmaskinen.
    * Jag bakar när jag har lust att göra det.
    * Jag tittar inte på 11 olika serier på 5 streaming tjänster med 4 säsonger på 22 avsnitt á 45 minuter var.
    * Jag spelar inte Facebook spel.
    * Jag använder inte sociala medier.
    * Jag har ingen trädgård.


    Ha ha ha ha skrattar så jag får ont i magen
  • Agda90
    USA111 skrev 2023-09-14 13:53:00 följande:
    fy fan man måste va jätte noga med vad man gör man är ömtålig 
    Jag skrattar så jag dör här!!!

    Jag renoverade ett hus när jag var gravid. Målade, spacklade, klädde fasad, satte upp gipsskivor, la ett trädäck. 

    Jag preppade mig för en tung fysisk uppgift - att föda barn - och då ville jag ha så bra form som möjligt så inte sjutton la jag mig på sofflocket och gjorde inget!
  • USA111
    Agda90 skrev 2023-09-15 09:04:54 följande:
    Jag skrattar så jag dör här!!!

    Jag renoverade ett hus när jag var gravid. Målade, spacklade, klädde fasad, satte upp gipsskivor, la ett trädäck. 

    Jag preppade mig för en tung fysisk uppgift - att föda barn - och då ville jag ha så bra form som möjligt så inte sjutton la jag mig på sofflocket och gjorde inget!
    Skrattar bäst som skrattar sist
Svar på tråden Hur orkar ni