• HejhejLina

    Svärmor - Låta barn skrika

    Hej, tänkte höra era tankar kring 5 minutersmetod. Min svärmor påpekar varje gång vår dotter gråter eller skriker att vi inte ska gå till henne och trösta utan låta henne skrika i fem minuter varje gång för då kommer hon sluta av sig självt, dottern är nu nio månader.


    Så gjorde hon mot sitt barn och tycker det är helt rätt. Hon tycker heller inte att vi ska lägga oss i dotterns rum och sova när det behövs, heller inte att vår dotter ska somna när vi är närvarande, för då kan hon vänja sig vid det.
    För mig låter det helt upp åt väggarna och rent skadligt när man dessutom läser om forskning kring vilka skador hjärnan åsamkas vid bristande omsorg. Har också sagt det till henne, att det är en gammal metod från 70-talet man inte rekommenderar. Men hon bryr sig inte utan tycker att vi ska låta henne skrika. Jag är också rädd att när hon passar vår dotter (det har hänt korta stunder) att hon ska låta henne skrika. Vet att det hänt en gång när vi var borta, då gick farfar tillslut in till vår dotter. Men han är annars av samma åsikt. För övrigt måste jag tillägga att vi tröstar vår dotter och hon är ett väldigt lugnt barn, sällan att hon är ledsen, men det händer ju ibland såklart. 

  • Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika
  • Anonym (Nej.)

    Nej det är skadligt precis som du säger. Att barnet slutar gråta beror ju på att det till slut ger upp, inte på att det är tröstat, dvs det har gett upp hoppet om att bli tröstat när det behöver. Jag hade inte låtit en sådan person passa mitt barn faktiskt.

  • Anonym (Fg)

    Jag hade inte heller låtit en sådan person passa mitt barn. Det är inte hennes barn och hon ska lyssna och respektera hur ni vill göra. Mitt hjärta går sönder när min bebis skriker, därför att det är biologiskt triggat så - barn skriker när de behöver omsorg. 

    Din svärmor låter som någon som kommer gå emot era önskningar om uppfostran om ni inte från börjar sätter ner foten.

  • Anonym (Paula)

    Jag litade på denna metod med första barnet. Det utvecklade otrygghet och self soothing behavior som hen ännu inte blivit av med. Den yngsta var vi där med tills hen somnade och hen blev mycket tryggare som person. 

Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika