• humlan123

    Kan han bli av med sitt jobbiga beteende?

    Det är inte kul att gå ut med vår labbe. Har inte vart på länge. 


    vet Inte om han har större drift än andra hundar men han går med nosen i backen JÄMT och ska skvätta överallt. 


    tro mig när jag säger att vi provat allt. Även haft en coach. Han drar ner en nästan i backen med sitt nosande. 


    han är dock gammal, snart 5 år. Borde gjort det tidigare men har väl alltid haft förhoppningen att det ska bli bättre. Så nu har vi bokat in en tid för kastrering nästa vecka iaf. 


    Han flåsar och slickar på oss hemma vilket jag antar är ett stressbeteende. Utanför vår port går säkert 100 tikar per dag. 


    finns det förhoppningar att hans jobbiga nosande kommer upphöra eller är det ett inövat beteende tror ni? 

  • Svar på tråden Kan han bli av med sitt jobbiga beteende?
  • Anonym

    oj varför vänta så länge med kastrering? 

  • humlan123
    Anonym skrev 2023-09-06 19:58:36 följande:

    oj varför vänta så länge med kastrering? 


    för att han aldrig haft nåt aggressivt beteende som vår förra hund hade mot hanhundar. 


    väldigt undergiven mot alla. Har nog tänkt att det ska lösa sig med nosandet och stressen med tikar men så länge  vi bor där vi bor lär det väl aldrig göra det. 


    men borde gjort det för längesen. 

  • humlan123

    Vi åker till landet på helgerna med så är inte hemma 100% av tiden. Men det räcker ju för att det ska vara jobbigt för honom. 


     

  • Dexter dot com

    Helt omöjligt att säga om en kastrering hjälper eller inte. Men hur aktiveras hunden mentalt och hur mycket? En labbe behöver ju oftast jobba för att vara balanserad och harmonisk. 

  • Jemp

    Hur aktiveras hunden? 

    Drifterna minskar och det ihop med träning kan absolut hjälpa. Sen behöver ni ju komma till rätta med övrig stress också. 

    Min hane kastrerades vid 4.5 och tappade könsdriften så sett. 5 år är ju inte alls gammalt i övrigt. 

  • humlan123
    Jemp skrev 2023-09-07 10:33:25 följande:

    Hur aktiveras hunden? 

    Drifterna minskar och det ihop med träning kan absolut hjälpa. Sen behöver ni ju komma till rätta med övrig stress också. 

    Min hane kastrerades vid 4.5 och tappade könsdriften så sett. 5 år är ju inte alls gammalt i övrigt. 


    Han aktiveras mycket. Går i skogen flera dar i veckan med sök, cyklar. Jag tycker att han verkar ha en extrem energi. Men pumpandet är han mycket lugnare utan alla dofter. 


    tyvärr kan vi inte bo där. 


    höll din hane på och lukta extremt mycket eller bara vanligt? Vår drar ner mig i marken mer eller mindre. Känner han en doft är hela promenaden förstörd. Spelar ingen roll om man försöker avleda. 

  • humlan123
    Dexter dot com skrev 2023-09-07 10:29:54 följande:

    Helt omöjligt att säga om en kastrering hjälper eller inte. Men hur aktiveras hunden mentalt och hur mycket? En labbe behöver ju oftast jobba för att vara balanserad och harmonisk. 


    Se ovan svar : )
  • Jemp
    humlan123 skrev 2023-09-11 10:15:06 följande:

    Han aktiveras mycket. Går i skogen flera dar i veckan med sök, cyklar. Jag tycker att han verkar ha en extrem energi. Men pumpandet är han mycket lugnare utan alla dofter. 


    tyvärr kan vi inte bo där. 


    höll din hane på och lukta extremt mycket eller bara vanligt? Vår drar ner mig i marken mer eller mindre. Känner han en doft är hela promenaden förstörd. Spelar ingen roll om man försöker avleda. 


    Nej, min var inte extrem på nåt sätt. Han fick lättare att fokusera efter, men kastrerades inte pga problem. 
  • humlan123
    Jemp skrev 2023-09-11 10:19:47 följande:
    Nej, min var inte extrem på nåt sätt. Han fick lättare att fokusera efter, men kastrerades inte pga problem. 

    okej, med extrem menar jag att det skiljer sig mycket från tidigare hundar. Tycker att han nosande och skvättande är åt det överdrivna hållet. Finns säkert experter som tror sig kunnat fixa detta men jag tror ingen skulle kunna hjälpa honom här. Vi har ju dessutom tagit mkt hjälp och fortsatt applicerat detta utan framgång. 


    Vi gör det inte enbart för detta utan även för att kunna vistas med vissa tikar oftare. Men vi gör det främst för hans skull, inte vår för att han är jobbig att gå ut med. 


    Vi hoppas på att stressen ska minska för på landet där det inte finns några hundar håller han inte på och slickar och flåsar vilket ju bör ha med tikarna att göra? 

Svar på tråden Kan han bli av med sitt jobbiga beteende?