• Pinnglass

    Vilken blöja tar mest kiss?

    Hej! Har en son på 1,5 som kissar väldigt mycket. Vi har hela tiden fått öka storlek på blöjan tidigt då den blir full så snabbt. Men nu är vi uppe i storlek 7 och nu läcker det flera ggr om dag/natt då blöjan helt enkelt är för stor för hans kropp, den blir inte full som tidigare utan de rinner utanför. Byxblöja sitter inte åt i benen och tejpblöja blir så hög att det glipar ovanför benen hur man än spänner.. 


    Försöker hitta en mindre som tar mer kiss, tips?? 

  • Svar på tråden Vilken blöja tar mest kiss?
  • Anonym (Mamma Mu)

    Dags att börja att potträning!!
    Dagens blöjor är så täta att barn idag går med blöja långt upp i åldern och många 3 åringar går med blöja.
    Ta chansen NU och sätt ditt barn på pottan oftare.

  • Pinnglass

    Vi använder potta också men min son behöver blöja på förskolan och på natten, och säger inte till när han vaknar och kissar. Så min fråga kvarstår. 

  • Anonym (Mamma)

    Första steget är att bli blöjfri dagtid. Där måste fsk hjälpa till genom att potta ofta, gärna varje timme.

  • Anonym (1)

    Testa en tejpblöja nr 6 med en extra nr 7 över den andra blöjan.

  • Anonym (Mamma Mu)
    Pinnglass skrev 2023-09-03 11:35:31 följande:

    Nu handlar min tråd om något helt annat än potträning. 


    Ja men DET förstår man ju och det känns ju faktist lite konstigt att du reagerar negativt på att vi förespråkar mer potträning när det är det naturligaste i världen och verkar vara läge att arbeta aktivt med det både hemma och på förskolan.
    Hade jag varit i dina kläder hade jag hellre velat ha tips på HUR man pottränar på ett effekt vis sätt istället för tex dubbla blöjor? 


    Att ha nattblöja under potträning är inte fel,inte heller att ha det dagtid när man är fullt påklädd och ute. Det är självklart en avänjningsperiod.
    Men däremellan mer rutinmässiga rutiner vid övergångar.
    Men det tipset-råden känns inte aktuella för dig så då kan inte jag hjälpa dig.

  • Anonym (Byta)

    Byt blöja oftare för att den inte ska bli överfull. Är det en kissning som gör att en blöja av rätt storlek blir överfull behöver ni nog kolla upp varför han kissar så stora mängder. Dricker han onormalt mycket?

    på natten får ni nog införa en rutin där ni byter blöja på honom medan han sover tex när ni går och lägger er och ha skydd/handduk under honom för att fånga upp olyckor.

    Men kanske ni behöver ta upp det med bvc, det kan vara att ni ger för mycket vätska eller någon underliggande sjukdom.

    hur gammalt är barnet?

  • Krulligadamen

    Jag har också ett barn på 1,5 år och vi har hela tiden kört på ICAs egna blöjor och är supernöjda! Vi har inte varit med om något läckage någon gång. Just nu använder vi byxblöjor i storlek 6 & han väger 13,7 kg. Vi upplever att dom sitter som ett smäck 🤗

  • Pinnglass
    Krulligadamen skrev 2023-09-03 12:18:48 följande:

    Jag har också ett barn på 1,5 år och vi har hela tiden kört på ICAs egna blöjor och är supernöjda! Vi har inte varit med om något läckage någon gång. Just nu använder vi byxblöjor i storlek 6 & han väger 13,7 kg. Vi upplever att dom sitter som ett smäck 🤗


     har också kört med ICAs tycker de varit toppen!! Men tyvärr sen förra storleksbytet mellan nr 6-7 får vi det inte att hålla länge :(
  • Pinnglass
    Anonym (Byta) skrev 2023-09-03 12:17:45 följande:

    Byt blöja oftare för att den inte ska bli överfull. Är det en kissning som gör att en blöja av rätt storlek blir överfull behöver ni nog kolla upp varför han kissar så stora mängder. Dricker han onormalt mycket?

    på natten får ni nog införa en rutin där ni byter blöja på honom medan han sover tex när ni går och lägger er och ha skydd/handduk under honom för att fånga upp olyckor.

    Men kanske ni behöver ta upp det med bvc, det kan vara att ni ger för mycket vätska eller någon underliggande sjukdom.

    hur gammalt är barnet?


    Han är 1,5. Vi byter blöja ofta speciellt nu för att undvika detta men ja han kissar mycket i samma kissning. Vi ger torr blöja inför nattning och byter även kring midnatt när vi lägger oss. På natten blir det dock inte överfullt utan läcker bredvid, han rör sig också mycket i sömnen. Men har blivit fullt med den mindre blöjan. Har tänkt ta det med BVC också att han dricker väldigt mycket. Vill inte hålla igen på vatten i första hand 

  • Pinnglass
    Krulligadamen skrev 2023-09-03 12:18:48 följande:

    Jag har också ett barn på 1,5 år och vi har hela tiden kört på ICAs egna blöjor och är supernöjda! Vi har inte varit med om något läckage någon gång. Just nu använder vi byxblöjor i storlek 6 & han väger 13,7 kg. Vi upplever att dom sitter som ett smäck 🤗


    Känner också att jag verkligen vill säga TACK för att du läste mitt inlägg och svarade på precis det jag frågade {#emotions_dlg.flower}
  • Krulligadamen

    Självklart! 🤗 Vet att många förespråkar potträning när barnen är runt 1,5 men det är mycket jobb med det och tålamodskrävande. Så jag tycker var och en väljer själv när man tycker att barnet och föräldrarna känner sig mentalt redo för det. Själv har jag tänkt börja när min son är 2 år precis som hans storebror var 😊

    Angående att din 1,5 åring både dricker & kissar mycket, vill verkligen inte skrämma dig nu men det är ju ett symptom för diabetes. Min äldsta son har det & det var just på törsten & kissandet som vi misstänkte det 😕 Jag hoppas för allt i världen att det inte är orsaken 🙏🏻🤍

  • Anonym (Mamma Mia)

    Vi hade också en storkissare. Hade lite samma problem men efter att ha provat olika så tyckte vi Libero var bäst.
    På natten körde vi ofta med dubbla blöjor. En av storleken mindre som vi tog hål i på botten och sedan en av storleken större över. Detta gjorde att det nästa aldrig läckte på natten. 
    Sen hade vi alltid skyddslakan från Tena i sängen så man slapp få det i madrassen.
    Lycka till. 

  • Pinnglass
    Krulligadamen skrev 2023-09-03 15:15:59 följande:

    Självklart! 🤗 Vet att många förespråkar potträning när barnen är runt 1,5 men det är mycket jobb med det och tålamodskrävande. Så jag tycker var och en väljer själv när man tycker att barnet och föräldrarna känner sig mentalt redo för det. Själv har jag tänkt börja när min son är 2 år precis som hans storebror var 😊

    Angående att din 1,5 åring både dricker & kissar mycket, vill verkligen inte skrämma dig nu men det är ju ett symptom för diabetes. Min äldsta son har det & det var just på törsten & kissandet som vi misstänkte det 😕 Jag hoppas för allt i världen att det inte är orsaken 🙏🏻🤍


    Ja och inte tänker jag lägga honom utan blöja I NATT för att nån säger åt mig att potträna. Behöver fortfarande en blöja som funkar nu liksom därav min fråga..


    Tack för din omtanke, jag har faktiskt tänkt den tanken själv så ska definitivt ta det på nästa BVC-kontroll som är om nån vecka 🙏

  • Pinnglass
    Anonym (Mamma Mia) skrev 2023-09-03 18:26:51 följande:

    Vi hade också en storkissare. Hade lite samma problem men efter att ha provat olika så tyckte vi Libero var bäst.
    På natten körde vi ofta med dubbla blöjor. En av storleken mindre som vi tog hål i på botten och sedan en av storleken större över. Detta gjorde att det nästa aldrig läckte på natten. 
    Sen hade vi alltid skyddslakan från Tena i sängen så man slapp få det i madrassen.
    Lycka till. 


    Tack för tipsen! Ska testa libero igen, inte haft dem sen han var mindre. Ett riktigt bök att hitta rätt blöja, får hoppas han blir blöjfri snart 🙈
Svar på tråden Vilken blöja tar mest kiss?