• MattiasE33

    Umgängesrätt

    Hej alla föräldrar! jag har varit i en knepig situation med att jag fick reda på att jag fick en dotter i februari, som jag inte var förvarnad på. Jag har sedan dess velat ta mitt ansvar. jag fick träffa henne på helgerna i början, men problemet var att mamman aldrig velade ordna faderskapet med mig. jag har fått tjatat länge. Det slutade med att jag blev blockad och tappade all kontakt eftersom att mamman har en extremt svartsjuk kille, och hon velade leva vidare med han. Hon struntade helt i familjerätten och mig. Nu har hon äntligen varit hos familjerätten för att hon har inget annat val. Faderskapet måste ju fastställas. Så nu när det äntligen börja ordna upp sig så är nästa steget, hur ofta jag kommer att få träffa min dotter. Jag vet att jag kommer att ha min umgängesrätt men det finns ingen lag som säger hur ofta jag får träffa henne. Jag vill kunna träffa henne så mycket som möjligt så barnet får bygga upp en trygghet hos mig. Jag jobbar 07:00-16:00 måndag till fredag och har mina 2 andra barn varannan vecka. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge lite tips på hur planen kan se ut? Jag vet att det är bättre att träffa barnet ofta och lite än mycket och mer sällan. Hur många dagar i veckan är rimligt och det bästa?

  • Svar på tråden Umgängesrätt
  • Mortiscia80

    Även där skulle jag säga att Familjerätten är bra att ha att göra med. Försök först prata med mamman om en överenskommelse, nöj dig inte med varannan helg heller utan fundera först ut hur ofta du vill och kan. Minst en gång i veckan skulle jag säga, helst två och då i korta stunder, kanske en timme nu i bebisålder. När hon blir äldre utökas tiden, du ska även kunna få ta henne ensam när hon inte behöver ammas osv. Om mamman vägrar samarbeta går du till Familjerätten för att försöka förhandla med deras hjälp.

    Har faderskapet fastställts nu eller hur långt har ni kommit i den processen? Har mamman erkänt för t ex FR att du faktiskt är pappan? Har du pratat med socialtjänsten om att fastställa faderskapet?

  • Drottningen1970

    Du har ingen umgängesrätt. Däremot har barnet umgängesrätt. För att bygga relationer med ett så litet barn bör umgänge helst ske varje dag, tillsammans med nuvarande anknytningsperson dvs mamma. Sen kan ni börja med korta stunder på egen hand för att sedan utöka till en hel dag. Övernattning brukar man säga en natt per år. Dvs en natt för en ettåring, två nätter för en tvååring. Växelvist boende rekommenderar man inte innan 3 år.

  • Valuta2019
    MattiasE33 skrev 2023-09-02 22:25:00 följande:
    Umgängesrätt

    Hej alla föräldrar! jag har varit i en knepig situation med att jag fick reda på att jag fick en dotter i februari, som jag inte var förvarnad på. Jag har sedan dess velat ta mitt ansvar. jag fick träffa henne på helgerna i början, men problemet var att mamman aldrig velade ordna faderskapet med mig. jag har fått tjatat länge. Det slutade med att jag blev blockad och tappade all kontakt eftersom att mamman har en extremt svartsjuk kille, och hon velade leva vidare med han. Hon struntade helt i familjerätten och mig. Nu har hon äntligen varit hos familjerätten för att hon har inget annat val. Faderskapet måste ju fastställas. Så nu när det äntligen börja ordna upp sig så är nästa steget, hur ofta jag kommer att få träffa min dotter. Jag vet att jag kommer att ha min umgängesrätt men det finns ingen lag som säger hur ofta jag får träffa henne. Jag vill kunna träffa henne så mycket som möjligt så barnet får bygga upp en trygghet hos mig. Jag jobbar 07:00-16:00 måndag till fredag och har mina 2 andra barn varannan vecka. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge lite tips på hur planen kan se ut? Jag vet att det är bättre att träffa barnet ofta och lite än mycket och mer sällan. Hur många dagar i veckan är rimligt och det bästa?


    Detta är ju sjukt på riktigt att det få gå till såhär för pappor 2023. Det pratas ju så mycket om jämställhet, men när det kommer till män då finns den inte.  
Svar på tråden Umgängesrätt