• vilhem

    Tyska Ljudböcker - Vill lära mig uttala tyska bättre

    Hej!

    Jag kommer inom kort få några jobb uppdrag i Tyskland. För detta vill jag förbättra mitt tyska uttal och vill därför ha några ljudböcker för att bättra mig. Vad kan jag hitta dessa? Och vilken bok specifikt rekommenderar ni för detta om det finns någon? Eller vad bör jag göra för bättra Tyska uttal?

    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Tyska Ljudböcker - Vill lära mig uttala tyska bättre
  • Magical

    Titta på tyska tv- serier. Finns massor. 
    Kör gärna "Dark" om du vill se en ganska ny. 

  • Magical

    Ett annat tips är att titta på UR.se (Utbildningsradion). Där finns program för skolans språkundervisning. 

  • Sunflora

    Det är jättesvårt att rekommendera något när man inte vet på vilken nivå du är. Själv läste jag Harry Potter på franska nyligen, fördelen med att läsa en bok man redan vet handlingen på är att man kan koncentrera sig på språket. 


    Det finns en massa ljudböcker på YouTube. 

  • Sunflora

    Vad gäller uttalet. Jag brukar upprepa saker från filmer, youtube klipp, böcker mm hög och spela in sen lyssnar jag på min egen inspelning och det jag just härmade, på det sättet hör man direkt vilka fel man gör. 

  • Mentat
    vilhem skrev 2023-09-02 19:17:29 följande:
    Tyska Ljudböcker - Vill lära mig uttala tyska bättre
    Hej!

    Jag kommer inom kort få några jobb uppdrag i Tyskland. För detta vill jag förbättra mitt tyska uttal och vill därför ha några ljudböcker för att bättra mig. Vad kan jag hitta dessa? Och vilken bok specifikt rekommenderar ni för detta om det finns någon? Eller vad bör jag göra för bättra Tyska uttal?

    Tack på förhand!
    Ard, som jag tror är en public service-kanal, har både nyheter och ett audoiotek. Kolla ard.de och ardaudiothek.de
Svar på tråden Tyska Ljudböcker - Vill lära mig uttala tyska bättre