• vallakra

    Mitt liv är slut

    Rubriken låter kanske överdriven men det är så jag känner det. Min man och jag har under mycket lång tid haft en väldigt dålig ekonomi av olika anledningar som inte hör hit. Vi kunde dock hålla oss flytande.

    Så gick min man tyvärr bort i vintras, 61 år gammal. Det var en fruktansvärd tid, saknaden och sorgen var, och är enorm. Jag har två vuxna söner som hjälpt mig med det praktiska med begravning och annat.

    Mitt i värsta sorgen uppdagades det även att maken tagit flera lån  i mitt namn. Jag har inte haft en aning om detta men han har tydligen lyckats göra det här med hjälp av bankID.

    Jag har försökt förklara att det inte är jag som lånat alla dessa pengar men faktum kvarstår, de har lånats och signerats av mig och jag kan inte bevisa motsatsen.

    Det rör sig om enorma summor och jag har inte en aning om vad han använt dem till. Jag känner mig så förrådd och ledsen. Upptäckten av det här sveket påverkar min sorgeprocess.

    Jag har själv varit sjuklig i några år och har en begränsad inkomst som jag tyvärr inte kan påverka så mycket och jag har ingen aning om hur jag ska klara det här.

    Hur jag än gör kommer jag att vara svårt skuldsatt resten av livet. Jag har aldrig haft gott om pengar men har ändå kunnat unna mig ett biobesök eller en fika på stan.

    Nu finns inget utrymme för sådant och livet ter sig som en svart tunnel utan slut. Jag känner en enorm skam över detta och de enda som vet om det är mina söner och inte ens för dem har jag berättat hela sanningen.

    Igår kväll kände jag ett visst obehag i ena käken och är nu livrädd för att få tandvärk eftersom jag vet att det inte finns en chans att jag har råd att gå till tandläkaren.

    Jag har skalat bort absolut allt och har inget mer att ta av, Det känns verkligen som att mitt liv är över. Jag vill bara lägga mig under ett täcke, somna och aldrig vakna mer.

    Jag vet inte vad jag vill med tråden, bara sätta ord på mina känslor tror jag.

  • Svar på tråden Mitt liv är slut
  • Aniiee

    Tråkigt att det blivit så här för dig.

    Ring kommunens skuldrådgivare. De kan lotsa dig vidare till Kronofogden och skuldsanering.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Sk007

    Jag tycker att du borde prata med banken och försöka spåra var pengarna har tagit vägen.

    Va så ärlig som möjligt mot sina söner.
    Lösningar finns om man vågar tro på livet.
    När man inga pengar har är pengar det man önskar allra mest. Men livet är så mycket mer.
    Hoppas att du orkar fortsätta och hitta en lösning!

  • Avenia

    Jag beklagar sorgen! Och att du måste hantera detta.

    Jag vet inte hur man gör. Men kan du prata med polisen och se om man kan anmäla det. Det kanske låter okänsligt men kanske behöver du polisanmäla att din man lånat genom att "stjäla" din identitet. Hade en nu levande människa gjort det så hade man kunnat anmäla stöld. Det borde gå även i ditt fall. Jag hade dragit det så långt jag kan, så att man kan se det tekniska. Vart har pengarna utbetalats etc?

  • Anonym (barnet)

    Du borde vara en perfekt kandidat för skuldsanering, inled den processen så fort som möjligt.

    Och begär för guds skull ut din mans kontouppgifter och se vad pengarna har gått till, för din sinnesfrid. Jag gissar på spelande för att försöka rätta upp er dåliga ekonomi.

    När min mors sambo gick bort var det enda som blev kvar en halvmeter papper från KF och hans stående abonnemang på diverse lotterier. Hon hade heller ingen aning förutom att hans ekonomi var dålig och att han alltid tog ut pensionen kontant.

    Vi kvinnor har inte råd att vara naiva.

  • Anonym (online)

    En arbetskamrat 60+, hamnade i en liknande situation för en tid sedan o hon började med only fans. 
    Det fanns tydligen intresse för äldre damer o hon kom på grön kvist fort. 
    Nu har hon köpt en lägenhet kontant. 
    Inget råd jag ger dock, 

  • nihka

    Vänd dig till polisen. Du har blivit utsatt för bedrägeri. Någon har stulit din identitet och lurat till sig dina pengar. Det är ett brott även om den som har gjort det är död nu.

    Du ska inte bära detta ensam. Lägg alla korten på bordet för dina söner, hjälp och stötta varandra. De kanske också vet vart pengarna tog vägen.


    vallakra skrev 2023-09-02 15:31:02 följande:
    Mitt liv är slut

    Rubriken låter kanske överdriven men det är så jag känner det. Min man och jag har under mycket lång tid haft en väldigt dålig ekonomi av olika anledningar som inte hör hit. Vi kunde dock hålla oss flytande.

    Så gick min man tyvärr bort i vintras, 61 år gammal. Det var en fruktansvärd tid, saknaden och sorgen var, och är enorm. Jag har två vuxna söner som hjälpt mig med det praktiska med begravning och annat.

    Mitt i värsta sorgen uppdagades det även att maken tagit flera lån  i mitt namn. Jag har inte haft en aning om detta men han har tydligen lyckats göra det här med hjälp av bankID.

    Jag har försökt förklara att det inte är jag som lånat alla dessa pengar men faktum kvarstår, de har lånats och signerats av mig och jag kan inte bevisa motsatsen.

    Det rör sig om enorma summor och jag har inte en aning om vad han använt dem till. Jag känner mig så förrådd och ledsen. Upptäckten av det här sveket påverkar min sorgeprocess.

    Jag har själv varit sjuklig i några år och har en begränsad inkomst som jag tyvärr inte kan påverka så mycket och jag har ingen aning om hur jag ska klara det här.

    Hur jag än gör kommer jag att vara svårt skuldsatt resten av livet. Jag har aldrig haft gott om pengar men har ändå kunnat unna mig ett biobesök eller en fika på stan.

    Nu finns inget utrymme för sådant och livet ter sig som en svart tunnel utan slut. Jag känner en enorm skam över detta och de enda som vet om det är mina söner och inte ens för dem har jag berättat hela sanningen.

    Igår kväll kände jag ett visst obehag i ena käken och är nu livrädd för att få tandvärk eftersom jag vet att det inte finns en chans att jag har råd att gå till tandläkaren.

    Jag har skalat bort absolut allt och har inget mer att ta av, Det känns verkligen som att mitt liv är över. Jag vill bara lägga mig under ett täcke, somna och aldrig vakna mer.

    Jag vet inte vad jag vill med tråden, bara sätta ord på mina känslor tror jag.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Britt)

    Mina tankar går till dig.

    Jobbade din man och var han isf med i facket? Ställer frågan då min sambo dog för ett antal år sedan och försäkringspengarna tillföll mig.

  • Anonym (Ea)

    Det är helt sjukt att det bara ska krävas bankID för lån. Det borde vara minst 2 steg, tex dosa och bankID plus att lånet endast kan komma in på låntagarens konto och inget annat.

    Jag tycker inte att du ska ge upp, polisanmäl och kämpa med näbbar och klor. Kom pengarna in på din mans konto så polisanmäl alla låneföretag. De kommer säkert kontra med att du gett din man ditt bankID men de gav ju pengarna till en helt annan person än den som de tror lånade!

Svar på tråden Mitt liv är slut